Mainos

Näitä tuotteita suomalaiset etsivät Black Friday -alennusmyynneistä – huomioi kuitenkin hintojen nousu: "Näin alennusprosentit näyttävät mahdollisimman suurilta"

7:04
Videolla paljastetaan Black Fridayn sudenkuopat.

Hintaoppaan tuore kuluttajatutkimus kertoo, mitä tuotteita suomalaiset etsivät Black Fridayna eli tänään perjantaina 29.11.

87 prosenttia suomalaisista aikoo varmasti tai mahdollisesti ostaa tuotteita tai palveluja Black Fridayna, selviää Hintaoppaan tuoreesta kuluttajatutkimuksesta. Ostoksille lähdetään hyvien tarjousten perässä, mutta osalla tuotteista hinnat kohoavat suurena alennuspäivänä. Tämän vuoden hittituotteiksi ennustetaan kuulokkeita, televisioita ja matkapuhelimia.

Suurin osa aikoo ostaa elektroniikkaa netistä

Yhdysvalloista levinnyt ja viime vuosina myös Suomessa paikkansa vakiinnuttanut Black Friday saa kuluttajat liikkeelle perjantaina 29. marraskuuta. Hintavertailupalvelu Hintaoppaassa Black Friday ohittaa jopa joulun alennusmyynnit, sillä päivä on palvelussa viisi kertaa suurempi kuin joulun jälkeisen alennusmyynnin aloittava päivä.

Päivän suosion puolesta puhuu myös Hintaoppaan tuore tutkimus, jonka mukaan lähes yhdeksän kymmenestä vastaajasta aikoo varmasti tai mahdollisesti tehdä ostoksia alennusmyyntipäivänä. Heistä suurin osa aikoo tehdä ostoksensa verkkokaupoissa ja ostoskoriin etsitään pääasiassa elektroniikkaa (52%), muotia ja vaatteita (44%) ja urheilu- ja ulkoilutuotteita (30%). Yli kolmannes tutkimuksen osallistujista aikoo hoitaa myös joululahjaostoksia Black Friday -alennusmyynneissä.

Ei takaa varmoja alennuksia

Suuri ostospäivä ei kuitenkaan takaa varmoja alennuksia, sillä Hintaoppaan viime vuoden data kertoo myös hintojen noususta. Palvelun sadan haetuimman tuotteen listalla hinta nousi 15 prosentilla tuotteista.

– Tuotteiden hintoja vaihdellaan nopeasti ja näin alennusprosentit näyttävät mahdollisimman suurilta. Ostoksilla kannattaakin aina etsiä alin mahdollinen hinta, eikä keskittyä vain alennusprosenttiin. Hintaoppaan sivuilla on nähtävillä myös tuotteen hintahistoria, josta voi katsoa, onko tuotteen saanut parempaan hintaan alennuspäivien ulkopuolella, opastaa Hintaoppaan maajohtaja Liisa Matinvesi-Bassett.

Esimerkiksi matkapuhelimien tuotekategoriassa 20 prosentilla tuotteista hinnat nousivat viime vuoden Black Fridayna ja 42 prosentilla tuotteista hinnat laskivat, kun hintoja verrattiin normaaliin perjantaihin. Myös juoksukengissä hinnat nousivat 19 prosentilla tuotteista, kun taas 29 prosenttia kengistä oli alennuksessa. Hajuvesien kategoriasta oli hyvä mahdollisuus löytää alennuksia, sillä hinnat nousivat vain 3 prosentilla kun taas 42 prosentilla tuotteista oli halvempi hinta kuin muuna ajankohtana.

Alla oleva taulukko kertoo, millainen oli Black Friday 2018 -tuotekategorioiden hintakehitys ostospäivänä verrattuna normaaliin perjantaihin:

Tuotekategoria

Hinnat nousivat % tuotteista

Hinnat laskivat % tuotteista

Matkapuhelimet

20 %

42 %

Kuulokkeet

10 %

25 %

Kannettavat tietokoneet

12 %

29 %

Juoksukengät

19 %

29 %

Hajuvedet

3 %

42 %

Kosmetiikka

8 %

35 %

Televisiot

13 %

28 %

Rannekellot

15 %

39 %


Keskimääräinen alennus 16 prosenttia – kuulokkeet tämän vuoden suosikkeja

Viime vuonna Hintaoppaan listaamista tuotteista kahdeksan prosenttia oli alennuksessa ja keskimääräinen alennus oli 16 prosenttia. Tuotteista suurimmassa alennuksessa oli God of War PS4- peli, jonka hinta laski 53 prosenttia edelliseen viikkoon nähden. Muita tuntuvassa alennuksessa olleita tuotteita olivat muun muassa SteelSeries Arctis Pro Wireless -kuulokkeet, joiden hinta aleni 44 prosentilla, Samsung Galaxy S7 SM-G930F 32GB -puhelin 41 prosentin alennuksella ja Apple TV 4K 64GB -mediasoitin 32 prosentin alennuksella.

Hintaoppaan data kertoo, että viime vuonna kuluttajia kiinnostivat eniten matkapuhelimet, pelikonsolit ja kuulokkeet. Yksittäisistä tuotteista suosituin oli Sony Playstation 4 Pro 1TB -pelikonsoli. Toiseksi eniten haettiin JBL Charge 3 Bluetooth -kaiutinta ja kolmanneksi eniten Bose Quiet Comfort 35 II -langattomia kuulokkeita.

Hintavertailupalvelussa Black Fridayn suosituin verkkokauppa oli Gigantti. Toiseksi ylsi Verkkokauppa.com ja kolmanneksi Power.

Kuluttajat olivat valppaina

Kuluttajat olivat tarjousten suhteen tarkkana ensimetreistä alkaen. Eniten alennuksia etsittiin torstaina kello 22.00, kun useat kaupat julkaisivat perjantain tarjoukset. Seuraava piikki nähtiin aamuvarhaisella kello 07.00–09.00 ja perjantaina illalla kello 18.00–20.00.

– Ennustamme, että tänä vuonna suureen suosioon nousevat kuulokkeet, televisiot, matkapuhelimet ja pelikonsolit. Myös älykelloista ennustetaan hittikategoriaa, Matinvesi-Bassett kertoo.

Yksittäisistä tuotteista suosiota ennustetaan esimerkiksi Apple AirPods (2nd generation) -kuulokkeille, Bose QuietComfort 35 II -kuulokkeille ja LG OLED55C9 -televisiolle.

Hintaopas ennustaa, että suosituimmat tämän vuoden Black Fridayna ovat tässä:

Hintaopas ennustaa tämän vuoden Black Fridayn suosituimmiksi tuotekategorioiksi: 

Lähde: Hintaopas

Lisää aiheesta
    Mainos
    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja