Näin taksikuskeja ohjeistetaan jutustelusta: "Asiakkaalla oikeus myös siihen, että kuski on hiljaa "

Taksiliiton toimitusjohtaja Timo Koskinen sanoo, että taksikuskien perusohje on, että asiakkaan kanssa jutellaan vain, jos asiakas osoittaa siihen haluaan.

– Ja keskustelee mielellään niistä aiheista, joista asiakas haluaa. Tai sitten yleisistä aiheista, kuten vaikkapa säästä, Koskinen jatkaa.

Taksiliitto otti aiemmin tänään kantaa tapaukseen, jossa kansanedustaja oli tullut solvatuksi ja kokeneensa olonsa uhatuksi taksimatkallaan. Taksiliiton toimitusjohtajan mukaan kansanedustajan kohtelu on ollut täysin ala-arvoista ja tuomittavaa. Tapausta selvitetellään yhä.

Koskisen mukaan kuljettajalla pitää olla pelisilmää asiakastilanteissa.

– Jos otetaan poliittinen vaikuttaja kyytiin, niin on epäkohteliasta ainakin lupaa pyytämättä ryhtyä käymään sitä poliittista keskustelua.

– Se asiakas ei koskaan tule taksin kyytiin sitä varten, että hän saisi käydä sitä poliittista keskustelua, jos hän ei osoita sitä itse.

Koskinen listaa selkeitä ohjeita, joita kuskien tulisi noudattaa:

– Asiakkaalla on aina oikeus olla hiljaa ja asiakkaalla on aina oikeus siihen, että kuljettaja on hiljaa.  Asiakkaalla on aina myös oikeus päättää, mistä aiheista autossa keskustellaan.

– Ei ole mitään sellaista tilannetta, että asiakkaalle ryhdytään antamaan esimerkiksi poliittista ohjausta.

Lue myös:

    Uusimmat