Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Näin Koenigsegg venyttää penniä autojensa törmäystesteissä – poikkeuksellinen käytäntö tuo valtavat säästöt

0:33Onko Aston Martin Rapide E James Bondin uusi auto?Onko Aston Martin Rapide E James Bondin uusi auto?
Julkaistu 29.04.2019 14:31

Ville Järveläinen

Jokainen autovalmistaja joutuu testauttamaan autojensa turvallisuuden ennen kuin ne voidaan päästää markkinoille. Satoja tuhansia, jopa miljoonia ajoneuvoja vuositasolla valmistavat yhtiöt voivat helposti uhrata kymmeniä tai satoja autoja pelkästään törmäystesteissä rutattaviksi, mutta pienemmillä valmistajilla ei ole samaa mahdollisuutta.

Suurilla autovalmistajilla on mahdollisuus tehdä monenkirjavia rasitus- ja törmäystestejä usealla eri autolla, mutta kun kyseessä on valmistaja, joka rakentaa alle 100 autoa vuodessa, täytyy peliä pelata hieman eri tavalla.

Ruotsalainen Koenigsegg rakentaakin autonsa alustan ja hiilikuituisen monokokin niin vahvoiksi, että niitä voidaan käyttää useissa testeissä.  Kokonaan uuden ajoneuvon tärvääminen joka kerta tulisi yksinkertaisesti liian kalliiksi.

Testeissä vaurioituneet osat vaihdetaan uusiin, ja sitten testataan lisää. Säästö on suuri, kun otetaan huomioon, että Koenigseggin valmistamat hyperautot maksavat useita miljoonia euroja.

Lue myös: Ruotsalaista Koenigseggiä ei todennäköisesti olisi olemassa ilman pakastettua kanaa

Autot valmistetaan Ruotsin Ängelholmissa, mutta niiden törmäystestit suoritetaan Barcelonassa.

Katso video testiprosessista alta.

Lisää aiheesta:

USA:n ja Meksikon halvimmat Hyundait laitettiin vastakkain: "Tämä on herätys kuluttajille, lainsäätäjille ja autovalmistajille"Auton tähtitieteellisen kallis hinta ei ole tae siitä, etteikö valmistusvikoja voisi olla: Bugatti kutsuu takaisin 77 miljoonien hintaista hyperautoaTällaista jälkeä syntyy, kun pakettiautoon lastataan 800 kiloa betonitavaraa, lipsuillaan kuorman varmistamisessa ja sitten ajetaan päin seinääHuijaavatko autovalmistajat myös kolaritesteissä? Euro NCAP kertoo oudoista havainnoista: "Hyvin, hyvin epäilyttävää"Teslan uutuusmallille kovaa kritiikkiä: Valmistettu kuin 1990-luvun KiaEntinen BMW-pomo haukkuu saksalaiset autot: "Typerää ja hyödytöntä teknologiaa"
SuperautotKoenigseggTörmäystestitAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Superautot
  • 06.01.202415:32
    Autokauppa

    Tässä ovat maailman kalleimmat autot

  • 22.08.202306:31
    Autot

    Tuliterän super-Mustangin hinnalla ostaisi peräti kymmenen tavallista: "Tämä auto on ollut päässäni vuosia"

  • 04.07.202309:52
    Valtteri Bottas

    Valtteri Bottas vastaanotti viimein miljoona-Mersunsa: "Kannatti odottaa"

  • 07.06.202306:32
    Autot

    James Mayn tallissa on yksi auto, josta hän ei luopuisi – MTV:n haastattelussa "Kapteeni Hidas"

  • 24.05.202306:25
    Sähköautot

    Teslan eurooppalainen haastaja laittoi ennätykset uusiksi – Elon Musk: "Lol"