Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Näin Instagram päättää missä järjestyksessä näet julkaisut

Julkaistu 03.06.2018 11:11
Toimittajan kuva

Markus Lehtiniitty

markus.lehtiniitty@mobiili.fi

mlehtiniitty

Instagram siirtyi heinäkuussa 2016 julkaisujen esittämisestä aikajärjestyksessä algoritmin määräämään järjestykseen. Nyt Instagram on ensi kerran seikkaperäisesti avannut julkaisujen järjestelyalgoritminsa toimintaa, kertoo TechCrunch.

Instagramin mukaan muutoksen taustana oli, että aiemmin Instagram-käyttäjät näkivät vain 50 prosenttia eli puolet kavereidensa julkaisuista sekä yhteensä 70 prosenttia kaikista julkaisuista, mukaan lukien siis esimerkiksi seuraamiensa brändien ja yritysten tilien julkaisuista.

Algoritmien määräämään järjestykseen siirtymisen jälkeen Instagram-käyttäjät näkevät puolestaan nyt keskimäärin 90 prosenttia kavereidensa julkaisuista, eli osuus on lähes tuplaantunut muutoksen myötä. Osansa tässä on sillä, että kiinnostavamman sisällön esittäminen on saanut käyttäjät viettämään enemmän aikaa sovelluksessa.

Instagram esittää koneoppimisen avulla personoidussa järjestyksessä julkaisut. Tämän järjestyksen määrittelyyn on Instagramin mukaan kolme keskeistä tekijää:

  • Kiinnostavuus: Instagramin ennustus, kuinka kiinnostavaksi käyttäjä sisällön kokee, perustuen muun muassa aiempan toimintaan vastaavan sisällön osalta sekä mahdollisesti julkaisun analysointiin konenäöllä.
  • Viimeaikaisuus: Julkaisuaika, painoarvo luonnollisesti uudemmilla julkaisuilla.
  • Suhde julkaisijan kanssa: Läheisyys Instagramissa perustuen esimerkiksi aiempaan kommentointiin, tykkäyksiin tai esiintymiseen merkittyinä samoissa julkaisuissa.

Kolmen keskeisimmän tekijän lisäksi julkaisujen järjestämiseen vaikuttavat Instagramin käytön useus, seurattujen käyttäjien määrä (suurella seurattujen määrällä Instagram pyrkii näyttämään jotakin usealta seuratulta, joten yksittäisen käyttäjän useammat julkaisut ovat alakynnessä) sekä käytön määrä – jos Instagramia käyttää kokonaisuutena paljon, tarjoilee se myös vähemmän tärkeiksi katsottuja julkaisuja eikä vain tärkeimpiä, parhaita julkaisuja.

Instagramin mukaan se ei tällä hetkellä edes harkitse mahdollisuutta valita julkaisut esitettäväksi vanhaan tapaan aikajärjestyksessä, mutta kuuntelee toki myös käyttäjien palautetta asiassa.

Lisäksi Instagram korostaa, ettei se piilota julkaisuja, vaan jos käyttäjät jatkavat selaamista, näkevät he lopulta kaikki seuraamiensa tilien julkaisut sisältövirrassaan.

Instagramin mukaan järjestys ei myöskään lähtökohtaisesti suosi kuva- tai videojulkaisuja, mutta jos käyttäjä ei esimerkiksi ikinä pysähdy katsomaan videoita, näytetään niitä pienemmällä painoarvolla. Samoin myös henkilökohtaiset tai yritysten tilit ovat painoarvoltaan samalla viivalla lähtökohtaisesti eikä Instagram painota enemmän myöskään sovelluksen Stories-julkaisuja käyttävien tai live-lähetyksiä pitävien käyttäjien julkaisuja.

Lisää aiheesta:

Instagram toi takaisin toivotun ominaisuuden – näin saat sen käyttöönInstagram luopumassa miljoonia käyttäjiä raivostuttaneesta ominaisuudesta? Firman työntekijän paljastus antaa toivoaFacebookiin jättimäinen muutos – tällainen uutisvirrasta tulee lähiviikkoinaInstagramilta maailmanlaajuinen muutos – vaikuttaa siihen mitä palvelussa näetInstagramiin merkittävä päivitys – näin julkaisujen seuraaminen muuttuuMerkittävä muutos: Instagram päättää pian mitä näet
DigiLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Digi
  • Eilen07:30
    Yhdysvallat

    MTV Pennsylvaniassa: Näin amerikkalaiskouluissa opetetaan suomalaisella tekoälyohjelmalla

  • Eilen05:33
    Tekoäly

    Ivan Puopolo haastattelemassa avaruusoliota – testaa, erottaisitko nämä "uutisvideot" tekoälyn tekemiksi

  • to19:57
    Tietoturva

    Tämä arkinen asia altistaa digihuijauksille – "Pankit eivät tee tarpeeksi", sanoo IT-asiantuntija

  • to19:53
    Turvallisuus

    Mitä jos sähköt katkeavat ja nettikin mykistyy? Varaudu näin

  • to15:57
    Danske Bank

    Huijaukset liikaa – Danske Bank pohtii Turvatili-nimen vaihtamista