Instagram siirtyi heinäkuussa 2016 julkaisujen esittämisestä aikajärjestyksessä algoritmin määräämään järjestykseen. Nyt Instagram on ensi kerran seikkaperäisesti avannut julkaisujen järjestelyalgoritminsa toimintaa, kertoo TechCrunch.
Instagramin mukaan muutoksen taustana oli, että aiemmin Instagram-käyttäjät näkivät vain 50 prosenttia eli puolet kavereidensa julkaisuista sekä yhteensä 70 prosenttia kaikista julkaisuista, mukaan lukien siis esimerkiksi seuraamiensa brändien ja yritysten tilien julkaisuista.
Algoritmien määräämään järjestykseen siirtymisen jälkeen Instagram-käyttäjät näkevät puolestaan nyt keskimäärin 90 prosenttia kavereidensa julkaisuista, eli osuus on lähes tuplaantunut muutoksen myötä. Osansa tässä on sillä, että kiinnostavamman sisällön esittäminen on saanut käyttäjät viettämään enemmän aikaa sovelluksessa.
Instagram esittää koneoppimisen avulla personoidussa järjestyksessä julkaisut. Tämän järjestyksen määrittelyyn on Instagramin mukaan kolme keskeistä tekijää:
- Kiinnostavuus: Instagramin ennustus, kuinka kiinnostavaksi käyttäjä sisällön kokee, perustuen muun muassa aiempan toimintaan vastaavan sisällön osalta sekä mahdollisesti julkaisun analysointiin konenäöllä.
- Viimeaikaisuus: Julkaisuaika, painoarvo luonnollisesti uudemmilla julkaisuilla.
- Suhde julkaisijan kanssa: Läheisyys Instagramissa perustuen esimerkiksi aiempaan kommentointiin, tykkäyksiin tai esiintymiseen merkittyinä samoissa julkaisuissa.

