Mysteerikone historiasta: Lento 739 katosi vuonna 1962 – palastakaan ei ole löydetty

lockheed super constellation
/ All Over Press
Julkaistu 09.03.2016 06:50
Toimittajan kuva

Kalle-Ville Lahtinen

kalle-ville.lahtinen@mtv.fi

Flying Tiger Linen lento 739 katosi Guamin ja Filippiinien välillä läntisellä Tyynellamerellä maaliskuussa 1962 vieden mukanaan 107 ihmistä. Laajoista etsinnöistä huolimatta koneesta ei löydetty palaakaan.

Kaksi vuotta sitten kadonneen malesialaiskoneen historiallinen verrokki löytyy siis kaukaa ja on lähes yhtä kummallinen. 

Yhdysvaltain armeija oli vuokrannut Flying Tiger Linen Lockheed Super Constellation -koneen miehistöineen viemään 96 viidakkosodankäyntiin koulutettua sotilasta taisteluun Travisin tukikohdasta Kaliforniasta Saigoniin Vietnamiin.

Kone oli saapunut Guamiin Honolulun ja Waken tukikohdan kautta kello 11.14. Puolentoista tunnin tankkauksen jälkeen kone lähti Guamilta länteen, kohti Clarkin tukikohtaa Filippiineillä kello 12.57. Tunnin ja kahdenkymmenen minuutin kuluttua koneen ohjaaja antoi radiolla rutiininomaisen sijaintitiedon. Tämä oli viimeinen elonmerkki lennosta 739.

Kaikki oli hyvin

Kone julistettiin kadonneeksi vielä samana päivänä. Tutkinnan alettua selvisi pian että mikään ei viitannut teknisiin tai muihinkaan ongelmiin. Lennon Filippiineille arveltiin kestävän kahdeksan tuntia ja koneessa oli polttoainetta yhdeksän tunnin lentoa varten. Sää 16. maaliskuuta Guamilla ja merialueella oli kirkas ja tyyni.

Lockheedin nelimoottorinen pitkän matkan Super Constellation -turmakone oli vain viisi vuotta vanha. Konetyyppi teki ensilentonsa vuonna 1950 ja oli aikansa edistyksellisimpiä, kunnes suihkukoneet aloittivat voittokulkunsa.

Konetta käyttivät useat johtavat lentoyhtiöt.

Turmakoneen moottoreihin 1 ja 3 oli tehty pientä huoltoa Honolulussa ja lento oli siksi hiukan myöhässä, mutta varsinaisista vioista ei ollut merkintää. Koneen viimeisessä radioviestissä ei ollut mitään mainintaa huolenaiheista. 

Etsinnät alkoivat

Yhdysvallat aloitti ennennäkemättömän laajat etsinnät saman tien. Laivasto, ilmavoimat ja rannikkovartiosto haravoivat kahtena ensimmäisenä päivänä 190 000 neliökilometria merta ja viranomaiset pitivät toivoa yllä eloonjääneiden löytämisestä.

Neljän tuloksettoman päivän jälkeen toivo hiipui, mutta etsinnät jatkuivat silti.

Kahdeksan päivän ja yli 500 000 neliökilometrin jälkeen etsinnät lopetettiin.
Mitään ei löytynyt.

Ainoa vihje siitä, mitä mahtoi tapahtua, tuli liberialaiselta tankkilaivalta joka matkasi alueella. Alukselta nähtiin kirkas valopallo Guamin länsipuolella hetkellä, 90 minuuttia sen jälkeen kun koneesta oli saatu radioviesti. Heti sen jälkeen alukselle näkyi kaksi punaista valoa, jotka putosivat mereen eri nopeuksilla.

Tutkintalautakunta totesi havaintojen perusteella, että kone oli todennäköisesti räjähtänyt ilmassa, mutta varmuutta siitäkään ei saatu.

Niin sanotun malesialaiskoneen katoamisesta tuli eilen kuluneeksi kaksi vuotta.

Tuoreimmat aiheesta

Ulkomaat