Musta lista epäluotettavista rakentajista

Remonttia suunnittelevalla on usein ongelmana löytää luotettavaa tekijää. Jokainen on kuullut kauhukertomuksia lusmuilevista ketaleista, jotka joko eivät tee mitään tai pahimmassa tapauksessa vain lisää vahinkoa. Kuluttajavalituskuntaan valitetaan kolmanneksi eniten erilaisista remonteista. Mikä neuvoksi - uskaltaako tässä antaa kotiaan kenenkään ennalta tuntemattoman kunnostettavaksi?

"Ei ole olemassa listaa hyvin toimineista yrityksistä", kertoo Kuluttaja-lehden toimitussihteeri Elina Rantanen. "Pimeän yrityksen kanssa ei kuitenkaan tarvitse olla tekemisissä, sillä esimerkiksi internet-sivuilta www.elias.fi löytyy luettelo yrityksistä, jotka on merkitty ennakkoperintärekisteriin. Ne ovat toisin sanoen hoitaneet veroasiansa hyvin. Kaikki ennakkoperintärekisteriin merkityt yritykset löytyvät puolestaan osoitteesta www.ytj.fi."

Kuluttaja-lehti julkaisee jatkuvasti päivitettävää "Mustaa listaa", jonne pääsevät ne yritykset, jotka eivät ole noudattaneet kuluttajavalituslautakunnan ratkaisusuosituksia. "Hiertävät kysymykset liittyvät useimmiten työn laatuun, viivästymiseen tai laskutukseen", Rantanen paljastaa.

Huonosti käyttäytyneistä yrityksistä saa lisäksi tietoa myös oman kunnan kuluttajaneuvojalta. Remonttiasioita käsittelevään kuluttajavalituslautakunnan jaostoon kuuluu puheenjohtajana lakimies, varapuheenjohtajana rakennusalan koulutuksen saanut henkilö ympäristöministeriöstä sekä jäseninä neljä asiantuntijaa - arkkitehti ja maalarimestari sekä LVI- ja lattianpinnoitealan asiantuntijat.

Kuluttajavalituslautakunnan päätöksistä yritys ei voi puhdistautua edes tapojaan parantamalla. Lehden musta lista puolestaan uusiutuu aina kun se päivitetään tuoreella versiolla. Vanhoissa lehdissä nimi kyllä säilyy.

Hankaluuksien välttämiseksi jo ennakolta on tärkeää tehdä sopimus aina kirjallisena ja niin selvänä ja yksityiskohtaisena, että tulkinnanvaraa jää mahdollisimman vähän - mieluiten ei ollenkaan. Suurin osa riidoista johtuu siitä, että sopimus on tehty suullisena ja sen sisällöstä on epäselvyyttä. Esimerkiksi kuluttajaviraston verkkosivuilta löytyy sopimuspohja, jossa perusasiat on lueteltu.

Vanhaa kunnon viidakkorumpuakaan ei sovi missään tapauksessa väheksyä. Kun on sopivan tuntuisen tekijän löytänyt, on aivan asiallista kysyä häneltä viimeisimpiä työkohteita, pyytää niiden teettäjien puhelinnumerot ja kysellä sieltä kokemuksia. Jos yrittäjä tietää olevansa hyvässä maineessa, hän antaa tiedot mielellään ja kyllähän ihmiset yleensä kertovat yhtä mielellään tämän toiminnasta - ovathan he itsekin aikoinaan joutuneet tekijää etsimään.

Lisätietoja:

Kuluttajalehti: www.kuluttajalehti.fi

Yritys- ja yhteisötietojärjestelmä YTJ: www.ytj.fi

Elias-nettitori: www.elias.fi

(JKA 27.1.2006)

Lue myös:

    Uusimmat