– Pitäisikö sitä muka kantaa 24/7 jotain helkutin kassia mukana, että voi käydä kaupassa? Tämä varmasti ollut monen kuluttajan ensireaktio siihen, että ostoskassista pitää monessa kaupassa maksaa nykyään erikseen.
VIDEO: Muovipussien maksullisuudesta oli jo alkuvuodesta tullut kauppoihin kahtalaista palautetta.
Lainaus on vauva.fi-foorumilta sanoituksensa keräävän Kalevauva-yhtyeen biisistä Omat kassit mukana, joka on tänään käynnistyneen ympäristöministeriön ja Kaupan liiton kampanjan tunnuskappale. Kampanjalla halutaan lisätä tietoisuutta kestävästä kulutuksesta. Sen tavoitteena on vähentää kertakäyttöisten muovikassien käyttöä, säästää luonnonvaroja ja vähentää roskaantumista.
Kaupan liiton mukaan maksullisuus on jo tuottanut tulosta. Puolessatoista vuodessa yli 3 300 myymälää on lähtenyt kampanjaan ja esimerkiksi Sokoksissa muovipussien kulutus laski 60 prosenttia. S-ryhmällä muovisten hedelmäpussien käyttö laski liiton mukaan 52 miljoonaa kappaletta. K-ruokakauppojen puolestaan kerrotaan kasvattaneen paperikassien myyntiä viidenneksellä ja vähentäneet samassa suhteessa muovisten hedelmäpussien käyttöä.
Tuloksia on saatu myös muualla kuin ruokakaupoissa. Esimerkiksi urheilukauppa Intersportissa muovikassien kulutus laski yli 40 prosenttia ja Stockmannin Hulluilla Päivillä se puoliintui, liitto kertoo.
Tiilikainen: Moni voi ajatella, ettei omilla toimilla ole väliä
Kaupan liiton toimitusjohtaja Juhani Pekkala sanoo, että muovipussien tuleminen maksulliseksi oli ensimmäinen muutos, mutta myös niihin suhtautuminen on muuttunut asiakaspalvelussa. Siinä, missä kassalla aiemmin kysyttiin, pakataanko pakasteet erilliseen hedelmäpussiin, nykyään saatetaan ehdottaa, mahtuisivatko uudet ostokset samaan kassiin aiempien kanssa.