Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Muista turvallisuus syysaamuina – ikkunat kirkkaiksi ennen liikkeellelähtöä

Julkaistu 08.10.2016 18:25
Toimittajan kuva

Mikko Autio

mikko.autio@teknavi.fi

@mikkoau

Kylmät syysaamut ovat saavuttaneet jo eteläisimmänkin Suomen. Tämän myötä auton esilämmityksen merkitys jälleen korostuu.

Perinteinen lohkolämmitin on suosittu ja hyödyllinen varuste kylmissä olosuhteissa. Moottorin esilämmittäminen vähentää moottorin rasitusta, ja samalla kylmäkäynnistyksen jälkeiset päästöt vähenevät merkittävästi. Lohkolämmittimen käyttö toki vaatii auton pysäköinnin sähköpistokkeen läheisyyteen. Mikäli tähän ei ole mahdollisuutta, onnistuu lämmittäminen polttoainekäyttöisellä lisälämmittimellä.

Lohkolämmittimen pariksi asennetaan usein sisähaaroitus, joka puolestaan mahdollistaa auton sisätilanlämmittimen käytön. Ensimmäisenä mieleen saattaa tulla lähinnä parantunut mukavuus lämpimän sisätilan myötä, mutta tämän lisäksi lämmittäminen tuo merkittävän turvallisuushyödyn huurteettomien lasien muodossa. Autojen lasit huurtuvat syksyisin jo paljon ennen ensilumia, kun yölämpötilat laskevat huomattavasti päivän lämpötiloja alhaisemmiksi. Lohko- ja sisälämmittimien käyttöä ei siis kannata lykätä lumen tuloon saakka.

Lämmittimen käytössä oikeastaan ainoa huomionarvoinen seikka on sen suuntaaminen oikein. Ilman erillistä telinettä jalkatilassa makaava laite puhaltaa lämmintä ilmaa lähinnä penkkien alle, jolloin lasien avautumiseen kuluu huomattavasti pitempi aika kuin oikein suunnatulla laitteella. Myös laitteen teho kannattaa mitoittaa auton koko huomioiden sopivaksi.

Kävimme testaamassa sisätilanlämmitintä pakkaskontissa. Katso video yltä.

Galleria

Kuvat: Mikko Autio ja Jonathan Rankle
Video: Jonathan Rankle

Lisää aiheesta:

Milloin polttomoottoriauton esilämmitys kannattaa aloittaa?Ammattimies kertoo, kannattaako auto jo laittaa piuhan päähän yöksiVärilläkin on väliä – näin hillitset auton kuumenemista kesähelteilläHelpota arkeasi – tämän järjestelmän avulla sinua odottaa aina lämmin autoOnko jo aika laittaa auto yöksi piuhan päähän? Näin varmistat jo kesällä, ettei autosi ole jääpalikka talvella
AutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • ke15:23
    Volkswagen

    Volkswagen keskeyttää VW Golf -mallin tuotannon

  • ti12:41
    Renkaanvaihto

    Renkaidenvaihto käsillä – vältä tyypilliset virheet!

  • ti11:12
    Autokoulu

    Yhä useampi opettaa omaa lastaan ajamaan autoa – vanhemmilta erikoisia pyyntöjä autokouluille

  • ti11:02
    Raha

    Kannattaako auto korjauttaa? Tämä on "maaginen luku"

  • 19.10.11:44
    Renkaanvaihto

    "Suuri turvallisuusriski" – autoilija, ethän säästä tässä asiassa?