MTV Uutiset esittelee seitsemän eriskummallista lentokonetta, jotka saatiin ihan oikeasti lentämään

0:35
Katso video: Seitsemän eriskummallista lentokonetta, jotka saatiin lentämään

MTV Uutiset listasi joukon erityislaatuisia lentokoneita, jotka saatiin kuin saatiinkin lentämään.

Lentokoneiden historia pitää sisällään monia hyvin eriskummallisia mallitapauksia. Suuri osa kummallisimmista koneista kaatui kuitenkin omiin mahdottomuuksiinsa eikä suurempaa levikkiä koskaan suotu.

Seuraavassa seitsemän erikoista lentokonetta, jotka hämmästyttävät ulkomuodollaan.

AD-1 Oblique Wing

Nasa kokeili 70-luvun lopulla lentokoneessa siipiä, jotka eivät olleet yhdensuuntaisia.

Tavoitteena oli kokeilla uusia ulottuvuuksia aerodynaamisuudessa ja löytää keinoja tuulen vastuksen vähentämiseksi. Erikoinen siipimalli ei kuitenkaan saavuttanut suosiota ja kokeilut lopetettiin vuonna 1982.

Tacit Blue

Northropin Tacit Blue oli häivelentokone, joka muistettiin erikoisen suorakulmaisesta muodostaan.

Valaaksi kutsutun lentokoneen runko oli hyvin erityislaatuinen ja siitä haluttiin tehdä mahdollisimman vaikeasti havaittava. Suurempaan levitykseen siitä ei kuitenkaan ollut ja testit lopetettiin vuonna 1985.

Avro Canada VZ-9AV Avrocar

Lentävää lautasta muistuttava Avrocar oli kunnianhimoinen yritys muuttaa helikopterien toimintaperiaatteita lopullisesti.

Hankalasti hallittavaa alusta ei onnistuttu kuitenkaan nostamaan maan pinnasta ilman ongelmia kuin muutamia metrejä.

McDonnell XF-85 Goblin

Pikkuruinen XF-85 Goblin oli tarkoitus mahduttaa isojen lentokoneiden sisään ja tarvittaessa laskea ilmatilaan suojelemaan jättiläisiä.

Mallin katsottiin myöhemmin olleen liian vaarallinen lentäjälle, joten suuremmat suunnitelmat torpattiin vuonna 1949.

Vought V-173

Lentäväksi pannukakuksi kutsuttu Vought V-173 herätti huomiota erikoisen litteällä runkomuodollaan.

40-luvulla valmistettu kone saatiin lentämään, mutta isompaan levitykseen rahkeet eivät riittäneet.

X-29 Forward Swept Wing Jet

Nasan 80-luvulla valmistettu X-29-lentokone näytti siltä, kuin sen siivet olisivat väärinpäin.

Kokeellisella lentokoneella haluttiin kokeilla siipien uusia ulottuvuuksia. Design todettiin lopulta kuitenkin teknisesti mahdottomaksi hyödyntää laajemmassa mittakaavassa.

Convair XFY-1 Pogo

XFY-1 Pogo suunniteltiin lentämään vaakasuoraan ja laskeutumaan pystysuoraan. Pogosta toivottiin myös vähemmän tilaa vievää mallia, kun sen pystyi parkkeeraamaan pystyasentoon.

Malli ei kuitenkaan lyönyt koskaan leiville ja testit loppuivat vuoteen 1956.

Lisää aiheesta

    Uusimmat

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja