MTV Ukrainassa: Odessan viljasatama ammottaa tyhjänä, turvareitti maailman nälän helpottamiseksi lähes suljettu – "On vain punainen käytävä"

MTV Uutiset Ukrainassa: Odessan viljasatama ammottaa tyhjyyttään –"Ongelma on, että ei ole mitään vihreää käytävää, on vain punainen käytävä" 1:33
MTV Uutiset Ukrainassa: Odessan viljasatama ammottaa tyhjyyttään – "Ongelma on, että ei ole mitään vihreää käytävää, on vain punainen käytävä"

Maailmanlaajuista ruokakriisiä helpottamaan väännetty kolmen suuren ukrainalaissataman viljanvientisopimus on katkolla ensi viikonloppuna. 

Venäjä irtisanoutui sopimuksesta jo kertaalleen, mutta palasi siihen kuun alussa. Ukrainalaissatamien mukaan Venäjä käytännössä kuitenkin tälläkin hetkellä estää ruokakuljetukset. 

– Viljaa ei lähde maailman nälkäisten suihin, koska varustamot pelkäävät miinoja ja laivojensa jäävän ansaan satamaan, mikäli Venäjä sanoutuu jälleen irti turvareittisopimuksesta, kuten se teki kuun vaihteessa, MTV Uutisten toimittaja Niko Nurminen raportoi Odessasta.

"Juuri nyt on vain punainen käytävä"

Ukrainan suurimpia vilja- ja kasvisöljyterminaaleja pyörittävä yritys kertoo sähkökatkoista kärsivässä toimistossaan, että Venäjä kuitenkin käytännössä estää viljanviennin nytkin koko ajan.

– Suurin ongelma on, ettei ole mitään vihreää käytävää, juuri nyt on vain punainen käytävä, Dmitry Minov, Risoilin toimitusjohtaja Dmitry Minov kertoo MTV Uutisille.

Minovin mukaan turvareitti on liki täysin suljettu. 

– Alkuun se toimi paremmin, kun venäläiset pysyttäytyivät reitin ulkopuolella eivätkä kontrolloineet aluksia. Nyt he ovat valitettavasti palanneet. 

– Venäjä keksii joka päivä uusia säännöksiä, ja se on käytännössä pysäyttänyt kuljetukset. Sen sijaan että saisimme matkaan 30–40 alusta päivässä, saamme matkaan 3–4.

Risoilin siilot Mustanmeren satamissa notkuvat muun muassa vehnää, ohraa ja kasvisöljyjä. Tällä hetkellä maailmalle pitäisi toimittaa laivoilla etenkin maissia.

Risoil-yrityksen mukaan rautatie,- joki- ja rekkakuljetuksilla saa maksimissaankin korvattua korkeintaan kolmasosan syväsatamien kuljetuskapasiteetista.

Lue myös:

    Uusimmat