MTV paikalla hovioikeudessa: Kuopion turmabussin kuljettaja liikuttui kyyneliin muistellessaan onnettomuuspäivää – "Jouduin niin kauheaan myllyyn, että yritin unohtaa"

Kuopion bussiturman käsittely alkaa hovioikeudessa 4:15
Kuopion tuhoisaa bussiturmaa puidaan nyt hovioikeudessa, katso video mistä tapauksessa on kyse.

Kuopiossa tapahtui 24. elokuuta 2018 Suomen tuhoisin liikenneonnettomuus vuosiin. Turmassa kuoli neljä ihmistä ja loukkaantui yli 20 ihmistä, kun tilausliikenteessä ollut linja-auto suistui Kuopion moottoritien Kolmisopen liittymässä tieltä ja putosi sillalta junaradalle.

Viime vuoden joulukuussa Pohjois-Savon käräjäoikeus tuomitsi vuonna 1951 syntyneen linja-auton kuljettajan vuoden ja 10 kuukauden vankeuteen. Tuomio oli ehdoton rikosten vakavuuden vuoksi.

Nyt kuljettaja vaatii hovioikeutta lieventämään tuomiotaan. Häntä kuultiin tänään oikeudessa. MTV Uutiset seurasi oikeudenkäyntiä paikan päällä.

Klo 14.30 Hovioikeuden käsittely on päättynyt. Tuomio asiassa annetaan 30 päivän kuluessa.

Puolustus: "Tärkeintä, että tuomio on ehdollinen"

Klo 14.20 Puolustuksen mukaan linja-auton kuljettajan tuomio tulee hovioikeudessa muuttaa ehdolliseksi ja määrätyt korvaukset sovitella merkittävästi pienemmiksi.

–Kaikki tietävät, että kuljettajan olisi pitänyt väistää, ja nyt kun se on jäänyt tekemättä, täytyy arvioida, onko kyse törkeästä vai perusmuotoisesta teosta, joka on myönnetty, asianajaja Lasse Vartiainen kertoi.

Puolustuksen mukaan käräjäoikeus sivuutti Onnettomuustutkintakeskuksen tutkintaselostuksen, joka hovioikeuden pitäisi huomioida.

Puolustusasianajaja toi loppulausunnossaan esiin, että linja-auton kuljettaja toimi ammattimaisesti, tarkkaili vointiaan, mittasi aamulla verensokerinsa ja huolehti tauoista sekä syömisestään matkan aikana.

Käräjäoikeuden tuomio on puolustuksen mukaan siinä mielessä oikea, että oikeus totesi, ettei syytetyn sairauksilla ollut merkitystä tapahtuneeseen onnettomuuteen.

Puolustuksen mukaan tärkeintä on kuitenkin, että hovioikeus muuttaa kuljettajan tuomion ehdolliseksi ehdottoman sijaan, vaikka tuomio olisikin lähellä kahden vuoden maksimirangaistusta.

Vakuutusyhtiön mukaan korvauksia ei voi pienentää

Klo 13.55 Vakuutusyhtiö Turvan edustajan mukaan kuljettajalle käräjäoikeudessa määrätyt korvaukset ovat oikeansuuruiset.

Varatuomari Toni Välimäki toi esiin loppulausunnossaan, että kuljettajaa oli huomautettu useita kertoja matkan aikana huolimattomasta ja holtittomasta ajosta.

– Matkustajat ovat kertoneet toistuvasta huolimattomuudesta, ei mistään yhdestä pistemäisestä virheestä. He ovat huomauttaneet kuljettajalle tämän ajotyylistä, mutta sillä ei ollut mitään vaikutusta ajoon.

Välimäen mukaan ammattikuljettajan olisi pitänyt erityisen tarkasti huolehtia omasta voinnistaan ja vireystilastaan pitkän matkan aikana.

– Tekijän huolimattomuuden ei voida katsoa olleen niin vähäistä, etteikö sen voitaisi katsoa olleen kokonaisuutena arvostellen törkeää.

Kuljettaja määrättiin käräjäoikeudessa maksamaan vakuutusyhtiölle 115 000 euroa uhrien vakuutuskorvauksia.

Nyt kuljettaja vaatii hovioikeutta hylkäämään korvaukset tai sovittelemaan ne merkittävästi pienemmiksi. Puolustus totesi eilen, että korvaukset pitäisi olla korkeintaan 10 000 euroa.

Vakuutusyhtiön edustajan mukaan korvauksia on jo soviteltu, sillä käräjäoikeus sovitteli ne noin neljäsosaan.

– Turvan näkemys on, että sovittelu on käräjäoikeudessa arvioitu maksimiinsa eikä korvausvastuuta voi enää sovitella pienemmäksi.

– Vastaajan esittämä 10 000 euron korvausvelvollisuus edustaisi lähinnä 1/50 osaa koko korvaussaamisesta, joten tällaiselle ei löydy tukea oikeuskäytännöstä. Käräjäoikeuden tuomiossa on tältäkin osin päädytty oikeaan ratkaisuun, Välimäki sanoi.

Näin Kuopion bussiturman kuljettaja kertoi tuhoisasta onnettomuudesta oikeudessa – MTV raportoi paikan päältä 5:39
Katso videolta raportti siitä, mitä linja-auton kuljettaja kertoi hovioikeudessa ja miten hän kuvaili raskasta aikaa turman jälkeen.

Syyttäjän mukaan tuomiota ei pidä lyhentää

Klo 13.27 Hovioikeudessa käydään nyt läpi loppulausunnot. Syyttäjä aloittaa.

Erikoissyyttäjä Heikki Ylisirniön mukaan linja-auton matkustajat kertoivat, että matkanteko oli reipasta koko ajan ja osaa heistä pelotti.

Syyttäjä katsoo, että linja-auton kuljettajan vireystila ja perussairaudet, eli kakkostyypin diabetes ja korkea verenpaine, vaikuttivat onnettomuuteen. Lisäksi kuljettajan ajatusten herpaantuminen juuri ennen turmaa oli osasyy onnettomuuteen.

– On mahdollista, että hän on halunnut ajaa perille nopeasti, koska hänen olonsa on ollut vähän erikoinen ja häntä on saattanut väsyttää. Hän itse kertoi ihmetelleensä jatkuvaa vessahätäänsä.

Syyttäjän mukaan käräjäoikeuden arvio teon tahallisuudesta, mikä osoittaa piittaamattomuutta, on oikea.

– Jos hän olisi keskeyttänyt matkan tai paluumatkalle olisi tullut uusi kuski, niin hän on ymmärtänyt, että keikkakuskina soittoja ei varmaan hänelle enää tulisi. Näkemykseni on, että tässä on ollut huolimattomuutta ja piittaamattomuutta matkustajien hengestä ja terveydestä.

Puolustus vaatii hovioikeutta muuttamaan kuljettajan tuomion ehdolliseksi ehdottoman sijaan. Syyttäjä on eri mieltä.

– Kun ottaa huomioon ajomatkan pituuden, ja sen, että jo aiemmin matkan aikana olisi voinut tapahtua onnettomuus holtittoman ajon takia, katson, että rangaistusseuraamus on oikea eikä sitä pidä pienentää. Käräjäoikeuden tuomio on oikeudenmukainen ja kohtuullinen, Ylisirniö totesi.

Ohitusten jälkeen tiellä pöllysi

Klo 11.49 Hovioikeudessa kuultiin todistajana miestä, joka oli vaimonsa kanssa elokuussa 2018 ajamassa matka-autolla Siilinjärven kohdalla kohti Kuopiota, kun turmabussi ohitti heidät.

Tuo paikka oli 15 kilometriä ennen onnettomuuspaikkaa

– Hölläsin kaasua ja ohjasin oikealle, että ohitus menisi turvallisesti. Bussin keula meni niin pitkälle oikeaan reunaan, että sieltä tien laidasta nousi hiekkapöllyä, kun se oli ohittanut minut. Tämän jälkeen bussi lähti nopeasti ohittamaan seuraavaa henkilöautoa. Tällä kertaa auto meni niin vasemmalle, että sieltä nousi pöllyä, todistaja kertoi.

Matka-autoa ohjannut mies muistaa todenneensa vaimolleen, että linja-auton kuljettaja ei tunnista auton kokoa, koska isokokoinen auto meni joka kerta liian pitkälle tien reunaan.

– Sanoin vaimolleni, että en haluaisi olla tuon bussin kyydissä, koska se heijaa niin paljon.

Neljä kuoli ja yli 20 loukkaantui Kuopion bussiturmassa vuonna 2018 – näin oikeuden ensimmäinen käsittelypäivä eteni 3:22
Syyttäjä ei valittanut käräjäoikeuden tuomiosta. Katso videolta, mitä syyttäjä kertoi bussimatkan kulusta.

Silminnäkijä riensi auttamaan matkustajia

Klo 11.12 Hovioikeudessa kuultiin nuorta miestä, joka todisti bussiturmaa silminnäkijänä. Mies oli tulossa autolla töistä perjantai-iltapäivänä 24. elokuuta 2018 ja hän ajoi Kolmisopen moottoritieliittymään kuten turmabussikin.

Moottoritiellä silminnäkijä ei vielä kiinnittänyt huomiota linja-autoon, mutta hän muistaa ohittaneensa sen.

Kolmisopen liittymärampissa mies ryhmittäytyi vasemmalle kääntyvälle kaistalle. 

– Olin viimeinen jonossa. Ehdin pysähtyä, kun samalla bussi tuli oikealta puolelta todella läheltä ohitseni. Näin, että linja-auton vauhti oli liian kova. 

Seuraavaksi mies näki, kun linja-auto ajoi katukiveyksen yli ja yritti kääntää oikealle. Linja-auto ajoi vauhdilla risteykseen, työnsi autot edestään pois ja syöksyi alas junaraiteille.

– Auto rymähti sinne alas. Missään vaiheessa en huomannut, että jarruvalot olisivat välähtäneet. Pikemminkin päinvastoin, kuski saattoi jopa painaa kaasua, koska vauhti kiihtyi loppuvaiheessa, todistaja kertoi.

Kun linja-auto oli pudonnut alas kiskoille, mies ajoi pysäkille parkkiin ja käski työkaveriaan soittamaan apua.

– Hyppäsin autosta ulos ja juoksin katsomaan. Linja-auto oli kyljellään junaradan päällä je keula kallion

päällä. Ojassa oli muutamia ihmisiä, jotka olivat pudonneet bussin sivuikkunoista ulos.

Mies hyppäsi kalliolta alas junaraiteelle auttamaan linja-auton matkustajia.

– Siinä maassa oli mies ja nainen hereillä ja menin heidän luokseen. Osittain naisen alla makasi mies. Hänen kasvonsa olivat ojassa vedessä. Nostin hänet ylös vedestä.

– Siellä alhaalla oli aivan hiljaista aluksi. Bussin rengas pyöri. Hetken päästä alkoi kuulua ihmisten vaikerointia.

Nuori mies auttoi ojassa maannutta miestä ja otti ruohot pois hänen suustaan. Hän luuli miehen jo kuolleen, mutta hetken päästä miehen suusta tuli vettä ja hän alkoi hengittää.

Nuori mies auttoi matkustajia bussin luona niin pitkään, kunnes pelastushenkilöstö tuli paikalle ja otti ohjat käsiinsä.

Kuljettaja ei muistanut risteystä etukäteen

Klo 10.15 Kuljettajan kuuleminen hovioikeudessa on päättynyt.

Klo 10.10 Kuljettajalta kyseltiin oikeudessa, kuinka hyvin hän tunsi tai muisti Kuopion onnettomuusrampin ja -risteyksen. Edellisen kerran mies oli ajanut tuosta risteyksestä kuusi vuotta aiemmin.

– Kun ajaa 200 000–300 000 kilometriä vuodessa, niin yhtä tiettyä risteystä ei kovin tarkasti muista. Tiesin sen, että rampin päässä minun täytyy kääntyä risteyksessä vasemmalle, kuljettaja vastasi.

Nauha oikeudesta: Näin lähes kahdeksi vuodeksi vankilaan tuomittu bussikuski kuvailee viimeisiä hetkiä ennen linjurin rysähtämistä junaraiteille 2:11
Kuuntele videolta, miten kuljettaja kertoi onnettomuutta edeltäneistä hetkistä oikeudessa.

Verensokeri oli erittäin korkealla onnettomuuden jälkeen

Klo 9.57 Kuljettaja sairastaa kakkostyypin diabetesta ja syyttäjän mukaan sokeriarvot saattoivat vaikuttaa ajokykyyn. 

Heti onnettomuuden jälkeen miehen sokeriarvot oli mitattu ja pikatestillä luku oli 20 mmol/l, laboratoriotestissä 25. Nämä luvut ovat hyvin korkeita.

Mies oli mitannut onnettomuuspäivän aamuna verensokerinsa. Se oli silloin hieman yli 9 mmol/l.

Syyttäjä kysyi, onko mies huomannut muutosta voinnissaan, jos verensokeri nousee yli 10 mmol/l.

– En ole huomannut. Esimerkiksi tänä aamuna arvo oli yli 11 mmol/l. Silti en ole huomannut vaikutuksia voinnissani tai tuntenut väsymystä. Minua on varoitettu ainoastaan siitä, jos verensokeri menee liian alas. Yläarvoista minua ei ole varoitettu, syytetty kertoi.

Matkan aikana kuljettaja oli ihmetellyt, miksi hänellä oli niin usein vessahätä tuona päivänä. Hän kävi vessassa jokaisella pysähdyksellä.

Mies ei tiennyt, että tihentynyt virtsaamisentarve voisi liittyä diabetekseen. Koskaan aiemmin hänellä ei ollut tällaista ollut.

Pitkiä keskusteluja psykiatrin kanssa

Klo 9.45 Erikoissyyttäjä Heikki Ylisirniö tiedusteli kuljettajalta, olivatko matkustajat huomauttaneet hänelle tämän ajotyylistä matkan aikana. Kuljettaja ei muistanut tällaista.

Kuljettaja kertoi myös, että matkustajat eivät olleet koskaan aikaisemminkaan hänen uransa aikana valittaneet hänen ajamisestaan.

Mies kertoi käyneensä onnettomuuden jälleen pitkään tapaamassa psykiatria traumojensa vuoksi.

– Jouduin aika monta kertaa käymään psykiatrin kanssa keskusteluja, jotta sain tietyt asiat mielestäni pois. Hän kehotti minua unohtamaan ja lopettamaan tiettyjen asioiden miettimisen.

Läheisen serkun kuolema tuli mieleen

Klo 9.39 Kuljettaja ajatteli itselleen läheisen serkkunsa kuolemaa juuri ennen kuin onnettomuus tapahtui. Hän liikuttui kyyneliin ja ajatukset herpaantuivat.

Hänen silmiinsä nousi kyyneleet Kuopion Kolmisopen rampissa juuri ennen onnettomuusristeystä.

– Sain tiedon vähän ennen Kuopion reissua, että minulle rakas serkkuni oli löytynyt kuolleena kotoaan. Olimme aina olleet todella läheisiä ja viettäneet paljon aikaa yhdessä.

– Minulle tuli siinä mieleen, että onko hän peräti tehnyt itselleen jotakin. Kuopio oli meille tuttu, yhteinen paikka, jossa olimme viettäneet paljon aikaa yhdessä. Siksi hän tuli mieleen Kuopiota lähestyttäessä. Sisarukseni asuvat kaikki Australiassa, joten olen ollut läheinen serkkuni kanssa. Kuolema oli traaginen, mies kertoi kyynelehtien.

Kuljettaja ei osaa selittää tarkkaa syytä sille, miksi onnettomuus tapahtui. Hän ei muista tarkasti, mutta saattoi olla, että hän painoi kaasun sijaan vahingossa jarrua.

Raskasta aikaa onnettomuuden jälkeen

Klo 9.35 Puolustusasianajaja Lasse Vartiainen kyseli kuljettajalta matkan vaiheita. Kuljettaja kertoi, että hän on yrittänyt unohtaa osan matkasta, koska muistelu tekee niin kipeää.

70-vuotias mies liikuttui kyyneliin, kun hän alkoi muistella hetkiä ennen suuronnettomuutta.

– Jo silloin sairaalassa onnettomuuden jälkeen huomasin, että en muista kaikkea matkasta. Olen osittain yrittänyt itsekin unohtaa, koska jouduin niin kauheaan myllyyn sen jälkeen. Ensimmäisen oikeudenkäynnin jälkeen olin täysin hakattu, hän sanoi kyyneleitä nieleskellen.

Osasi itse hoitaa hyvin diabetesta

Klo 9.29 Hovioikeudessakin käytiin läpi kuljettajan terveydentilaa. Miehellä todettiin kakkostyypin diabetes aikanaan Ruotsissa. Hän ei kuitenkaan tarvinnut aluksi sairauden hoitoon insuliinia.

Hän kertoi oppineensa hoitamaan hyvin diabetesta ja hän tiesi tarkasti, miten hänen kuuluu syödä, jotta verensokeriarvot pysyvät normaaleina.

Mies kertoi, että hänen puolisonsa on lääkäri, ja vaimosta oli myös apua diabeteksen hoidossa.

Miehen mukaan matka Kalixista kohti Kuopiota sujui normaalisti ja hänen vireystilansa ja vointinsa oli hyvä.

Matkalla pysähdyttiin useamman kerran. Ensimmäisellä kerralla hän sulki bussin takaluukun.

– Toinen pysähdys ei ollut suunniteltu, mutta matkustajat alkoivat kysellä, missä on Alko. Pysähdyimme sitten Pulkkilassa Alkoon.

Matkan aikana eläkeläisseurue kertoi vitsejä mikrofoniin. Kuljettajaa hieman häiritsi, kun matkustajat kuljeskelivat niin paljon ajon aikana bussissa.

Onnettomuusaamu oli täysin normaali

Klo 9.21 Kuljettaja muistelee nyt elokuista päivää 2018, kun hän lähti kuljettamaan eläkeläisten karaokekerhoa Pohjois-Ruotsista Kuopioon. Aamu oli normaali ja hän lähti liikkeelle kotoaan Ylitorniosta.

Mies ajoi ensin Kemiin hakemaan linja-auton ja sieltä Haaparannan kautta Ruotsin Kalixiin. 

Eläkeläisseurue tuli kyytiin Kalixista. Melko nopeasti jouduttiin pysähtymään ensimmäisen kerran.

– Sain puhelun matkalla, että linja-auton takaluukku on auki. Se ei ollut ensimmäinen kerta. Ilmeisesti toinen liikennöitsijä oli tullut vastaan ja soittanut Kemin liikenteelle, mistä soitettiin minulle.

Pitkä ura ammattikuljettajana

Klo 9.16 Seitsemänkymppinen bussikuljettaja kertoo aluksi kokemuksestaan ammattikuljettajana. Hän aloitti ajamisen 1970-luvulla ja ajoi paljon linja-autoa myös Euroopassa, kuten Saksassa ja Hollannissa, sekä Venäjällä.

Myöhemmin hän perusti oman yrityksen ja teki freelancerina töitä linja-autonkuljettajana Suomessa.

Kuljettajalle oli tapahtunut uransa aikana yksi onnettomuus ennen Kuopion tuhoisaa bussiturmaa. Se tapahtui Levillä, missä koira oli ollut tiellä ja autoja oli pysähtyneenä tiellä. Linja-auton kuljettaja ei saanut pysäytettyä isoa autoa liukkaalla tiellä.

– Jouduin sihtaamaan linja-autoa niin, ettei se mennyt toiselle kaistalle, vaan se meni penkan päälle. Kenellekään ei sattunut mitään enkä saanut edes sakkoja siitä.

Puolustusasianajaja Lasse Vartiainen pyysi kuljettajaa arvioimaan häntä itseään millainen kuljettaja hän on.

– Itseään on vaikea arvioida, mutta minulle on moni sanonut, että ei ole koskaan joutunut pelkäämään kyydissäni.

Tuomion lisäksi mittavat korvaukset maksettavaksi

Seitsemänkymppinen bussikuljettaja tuomittiin käräjäoikeudessa törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta, neljästä törkeästä kuolemantuottamuksesta ja 13 törkeästä vammantuottamuksesta yhden vuoden ja 10 kuukauden ehdottomaan vankeusrangaistukseen.

Vankeustuomion lisäksi käräjäoikeus määräsi kuskin korvaamaan vakuutusyhtiölle lähes 115 000 euroa uhrien vakuutuskorvauksista. Summa oli alun perin neljä kertaa suurempi, mutta oikeus sovitteli korvausvastuun neljäsosaan.

Hovioikeudessa puolustus vaatii tuomion muuttamista ehdolliseksi ja joko korvausten hylkäämistä kokonaan tai niiden sovittelemista korkeintaan 10 000 euroon.

Lue myös:

    Uusimmat