Kuopion turmabussin kuljettaja mietti läheisen kuolemaa juuri ennen tuhoisaa onnettomuutta – "Kyyneleet nousivat silmiini rampilla"

3:14
Oikeudessa kuultiin tänään Kuopion turmabussissa olleita matkustajia, äänessä on myös kuljettaja itse

Syyttäjä vaatii Kuopiossa elokuussa 2018 tapahtuneesta bussionnettomuudesta linja-autoa kuljettaneelle miehelle ehdotonta vankeusrangaistusta. Syyttäjän rangaistusvaatimus on kahdesta vuodesta kahteen ja puoleen vuoteen.

Linja-auton seitsemänkymppistä kuljettajaa kuultiin tänään Pohjois-Savon käräjäoikeudessa.

Onnettomuudessa 24. elokuuta 2018 kuoli neljä ihmistä ja loukkaantui useita, kun tilausliikenteessä ollut linja-auto suistui Kuopion moottoritien ja Kolmisopen liittymässä tieltä ja putosi sillalta junaradalle.

Kuljettajaa syytetään neljästä törkeästä kuolemantuottamuksesta, törkeistä vammantuottamuksista ja törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta.

Kuljettaja kiistää syytteet törkeistä rikoksista, mutta myöntää ne perusmuotoisina.

Kello 13.35 Linja-auton kuljettajan kuuleminen on nyt päättynyt. Huomenna oikeudessa kuullaan lisää onnettomuuden asianomistajia. Yksi heistä oli henkilöautossa, mihin linja-auto törmäsi risteyksessä.

Onnettomuuden jälkeen sokeriarvo oli todella korkealla

Kello 13.22 Oikeudessa keskusteltiin melko paljon kuljettajan sokeriarvojen vaikutuksesta ajokykyyn. Hän sairastaa kakkostyypin diabetesta.

Heti onnettomuuden jälkeen miehen sokeriarvot oli mitattu ja pikatestillä luku oli 20 mmol/l, laboratoriotestissä 25. Nämä luvut ovat hyvin korkeita.

Miehen mukaan hänellä on myös kotona mittari verensokerin mittaamiseen.

Kotonaan hän oli joskus aiemmin mitannut korkeimmillaan sokeriarvoksi 10 mmol/l. Kuljettajan mukaan hänelle oli aina puhuttu alhaisen sokeriarvon vaarallisuudesta, mutta sokerin korkeasta arvosta häntä ei ollut varoitettu.

Syyttäjä huomautti, että korkea verensokeri voi aiheuttaa väsymystä, lisääntynyttä virtsaamistarvetta, janoa ja pahoinvointia. Kuljettaja oli kertonut jo tätä ennen kuulemisessaan, että hänen oli matkan aikana pysähdyttävä normaalia useammin vessahädän takia.

– En muista olleeni väsynyt, mutta vessahätä oli todella kova. Viimeisellä kerralla jouduin juoksemaan vessaan, kuljettaja kertoi.

Kuljettajalla on diabetes

Kello 12.54 Noin seitsemänkymppinen kuljettaja oli saanut ajokortin 1970-luvulla. Hän oli toiminut ammattikuljettajana Venäjällä ja Ruotsissa rekkaa, kuorma-autoa ja linja-autoa ajaen.

Mies kertoi ajaneensa linja-autolla miljoona kilometriä vuoteen 1995 mennessä.

Viime vuosina mies ajoi linja-autoa tilausajona.

– Minulla on kielitaitoa, joten jonkin verran soitettiin. Olen ajanut Venäjällä, pitkin Eurooppaa ja Virossa.

Onnettomuusaamuna kuljettaja heräsi kellon soittoon, söi aamupuuron, otti lääkkeet ja lähti Kemiin hakemaan linja-autoa. Miehellä oli lääkitys korkeaan verenpaineeseen, kolesteroliin ja kakkostyypin diabetekseen. Sokeriarvo oli tuona aamuna 8,8 mmol/l. Vointi oli hyvä ja normaali.

Mies ajoi ensin Kemiin hakemaan linja-auton ja sieltä Haaparannan kautta Ruotsin Kalixiin. Matkanjohtaja tuli ensimmäisenä hänen kyytiinsä.

Eläkeläisseurue tuli kyytiin Kalixista. Melko nopeasti jouduttiin pysähtymään ensimmäisen kerran.

– Sain puhelun matkalla, että linja-auton takaluukku on auki. Se ei ollut ensimmäinen kerta. Ilmeisesti toinen liikennöitsijä oli tullut vastaan ja soittanut Kemin liikenteelle, mistä soitettiin minulle.

Jonkin ajan päästä seurue pysähtyi huoltoasemalla. Joku oli ihmetellyt, miksi paikoillaan ollaan niin pitkään.

– Selitin, että työaikalaki velvoittaa minut seisomaan niin pitkään.

Seuraavana eläkeläisryhmä halusi pysähtyä Alkoon ja siinä kohtaa kuljettaja söi ruisleivän.

Viimeinen pysähdys huoltoasemalle tehtiin kuljettajan takia.

– Minun piti käydä vessassa usein. Aikaisemmin tällaista ei ole ollut, mutta nyt piti päästä vessaan usein. Ennen olin ajanut helposti 400 kilometriä ilman vessataukoja.

Matkan aikana karaokeseurueen jäsenet kävivät vuorotellen linja-auton edessä kertomassa mikrofoniin vitsejä. Kuljettaja kertoi seuranneensa aina peileistä, että matkustajat pääsivät takaisin omille paikoilleen.

Kuljettaja myönsi, että välillä linja-auto kävi reunaviivojen päällä, jolloin kuului tärisevä ääni.

Kuljettaja kertoi luulleensa, että oli kiire

Kuopioon saavuttaessa mies meinasi ensin ajaa moottoritien aiemmasta rampista ja ajaa keskustan kautta Rauhalahden kylpylään. Hän jatkoi kuitenkin moottoritiellä Kolmisopen liittymään asti.

– Minulla oli mielikuva, että meidän pitää olla johonkin tiettyyn aikaan Rauhalahdessa. Kerran on tullut sanomista, kun tulimme sinne myöhässä ja myöhästyttiin kattaukselta.

Kuljettaja kertoi, että hänen tyylinsä rampille tultaessa oli aina sellainen, että hän ei painanut jarrua, vaan antoi moottorin jarruttaa.

– Kun lähestyin risteystä, huomasin, että liikenne edessä seisoo. Vauhti oli liian kova, joten minun piti väistää. Etsin heti jarrupoljinta, mutta jalka meni vahingossa rattiputkeen ja siksi sanoin, ettei autossa ole jarruja.

Kuljettaja ei muista, että häneltä olisi matkan aikana kysytty hänen voinnistaan.

Läheisen kuolema mielessä

Kuopion moottoritiellä juuri ennen onnettomuutta kuljettajan mieleen oli tullut läheisen sukulaisen kuolema. Hänen silmiinsä nousi kyyneleet rampissa juuri ennen onnettomuusristeystä.

– Mietin serkkuni kuolemaa, josta ei ollut kulunut vielä paljon aikaa ja kyyneleet tulivat silmiini. Olimme olleet läheisiä ja viettäneet paljon aikaa yhdessä. Sisarukseni asuvat kaikki Australiassa, joten olen ollut läheinen serkkuni kanssa. Kuolema oli traaginen, mies kertoi.

Syyttäjä kysyi, oliko tällä kuoleman muistelulla vaikutusta kuljettajan havainnointikykyyn ja liikenteessä reagointiin.

– Mahdollisesti, kuljettaja vastasi.

Myös asianomistajien asianajaja kysyi, miten läheisen kuoleman muisteleminen vaikutti ajoon. Kuljettaja arveli sen heikentäneen ajokykyä, koska ajatukset olivat muualla.

Rampissa kuljettaja kertoi pelänneensä, että linja-auto kaatuisi, kun auto kallistui.

Kello 12.31 Puolustus olisi halunnut salata kuljettajan terveydentilaa koskevat lääkärinlausunnot. Oikeus pohti asiaa hetken, mutta tuli siihen tulokseen, että kuljettajan terveydentilaa voidaan käsitellä julkisesti, koska sillä on oleellista merkitystä onnettomuuden kannalta.

Lue myös

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja