Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Mopokortin pakollisuus näkyy tilastoissa – loukkaantuneiden määrässä merkittävä lasku!

Mopon käsittelytaitoja hiotaan parkkipaikoilla omalla ajalla.
Mopon käsittelytaitoja hiotaan parkkipaikoilla omalla ajalla.MTV
Julkaistu 04.08.2015 05:45

MTV LIFESTYLE – STT

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin mukaan mopoilijoiden turvallisuus on selvästi lisääntynyt.

Mopoilun aloituskustannukset voivat nousta nykyään pitkälle yli tuhanteen euroon. Mopokortin suorittaminen autokoulussa maksaa Autokoululiiton mukaan keskimäärin noin 400 euroa, minkä päälle tulee vielä viranomaiskuluja noin 150 euroa. Sitten pitäisi vielä hankkia mopo ja siihen vakuutus. 

Mopoautolla kuluja tulee vieläkin enemmän. Kustannuksia saa alennettua, jos vanhempi suorittaa lupaopettajan kokeen ja opettaa lastaan, mutta opetusluvallakin kortin hinnaksi tulee viranomaiskuluineen noin 350 euroa. 

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafista ei oteta suoraa kantaa mopokortin hintaan, mutta todetaan kortin selvästi lisänneen turvallisuutta. Kortti tuli pakolliseksi vuonna 2000, jolloin sen sai suorittamalla vain kirjallisen kokeen.

Vuodesta 2011 alkaen mopokorttia mielivän on pitänyt osallistua teoria- ja ajo-opetukseen sekä suorittaa teoriakoe. Lisäksi täytyy läpäistä mopon käsittelykoe. 

– Opetuksen ja käsittelykokeen tultua pakolliseksi ovat sekä kuolemaan johtaneet onnettomuudet että loukkaantumiset olleet laskussa, sanoo osastopäällikkö Kimmo Pylväs Trafista. 

Mopokortin on suorittanut jo 440 000 suomalaista

– Kuolleiden mopoilijoiden määrä on laskenut kuudesosaan pahimpien vuosien lukemista opetuksen ja käsittelykokeen tultua pakolliseksi 2011. 

– Loukkaantuneiden määrä on laskenut 40 prosenttia. 

– Viimeisen kolmen vuoden aikana on kuollut keskimäärin viisi ja loukkaantunut 700 mopoilijaa vuosittain. 

– Vuoden 2014 loppuun mennessä mopokortti on myönnetty jo yli 440000 suomalaiselle.  

– Mopokortin suorittaneista 42 prosenttia on tyttöjä ja 58 prosenttia poikia.  

– Tyttöjen osuus mopokortin suorittaneista on kasvanut vuosi vuodelta.   

Aitoa turvallisuutta

Ajo-oikeutta mopoautoon ei ole enää saanut tavallisella mopokortilla tammikuusta 2013 lähtien, vaan se vaatii oman korttinsa. Mopoautoilijat suorittavat oman kurssinsa päätteeksi ajokokeen liikenteessä. 

Autokoululiiton puheenjohtaja Jarmo Jokilampi sanoo, etteivät mopokortti ja mopoautokortti ole suuri bisnes autokouluille. Hänen mukaansa mopokorttiopetus on noin viisi prosenttia autokoulujen kokonaisliikevaihdosta. 

– Autokoulut ovat hankkineet mopo-opetusta varten uutta kalustoa, kouluttaneet opettajia sekä hankkineet opetusmateriaalia. Tähän kun lisätään vielä se, että mopo-opetuksessa opetetaan aina yhtä oppilasta kerrallaan, ei puhuta merkittävästä liiketoiminnasta, Jokilampi toteaa. 

Jokilampi on sitä mieltä, että tiukentuneet vaatimukset ovat tuoneet aidosti turvallisuutta liikenteeseen. 

– Pakolliseksi tullut käsittely tai ajokoe on varmasti lisännyt aloittelevien mopoilijoiden taitoja, mikä osaltaan on vähentänyt onnettomuuksia. 

Lisää aiheesta:

Opetusluvalla suoritettujen ajokorttien suosio tuplaantui, hylsyjen määrä kasvussa – näin ajokorttilain uudistus näkyy käytännössäMopoautojen suosio hiipumassa: Tässä ovat Suomen suurimmat mauto-maakunnatAlaikäisten kuljettajien määrä räjähti kymmenkertaiseksi – Autoliitto ja liikenneopettajat täysin eri linjoilla vaikutuksista: "Eivät erotu huonossa valossa, päinvastoin""Laki on pahasti epäonnistunut" – ajo-opetuksen määrä pudotettiin puoleen, opettajien mukaan vaikutukset näkyvät nytKevytauton rattiin pääsee ilman käytännön ajo-opetusta – muiden tienkäyttäjien turvallisuus mietityttää: "15-vuotias lapsi laitetaan kylmiltään liikenteeseen"Yhä useamman ajokortti jää saamatta ensimmäisellä koekerralla – "Mopopoika kävi teoriakokeessa 12 kertaa"
TurvallisuusAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Turvallisuus
  • 14:50
    Puola

    Puola vahvistaa puolustustaan puolella miljoonalla vapaaehtoisella – jopa alakouluikäisiä koulutetaan

  • Eilen17:41
    Mark Rutte

    Rutte: Yhdysvaltain joukkojen vähentämispäätöksen seurauksia Natolle liioitellaan

  • Eilen16:07
    Ruoka

    Tätä ruokaa saa syödä vain 2 grammaa päivässä

  • Eilen08:25
    Yritykset ja brändit

    Jos kriisi iskee, Suomen infrasta valtaosa on yritysten hallussa – vain harva varautunut kunnolla

  • ti16:28
    Kyberturvallisuus

    Microsoft Teamsista löytyi haavoittuvuuksia