Mopoautot turvattomia kolaritestissä

Euro NCAP teki kolaritestin neljällä Euroopassa suositulla nelipyörällä. Vaikka testi tehtiin L7e-luokan nelipyörillä, antaa se viitteitä myös L6e-luokan kevyiden nelipyörien eli mopoautojen turvallisuustasosta.

Henkilöautoa kevyempien nelipyörien suosio on kasvanut Euroopassa viime vuosien aikana. Suomessakin kevyiden nelipyörien eli mopoautojen määrä on lisääntynyt voimakkaasti. Siinä missä henkilöautoilta vaaditaan tiettyjen kolaritestien läpäiseminen, laki ei edellytä nelipyörille vastaavia testejä. Tästä syystä Euro NCAP selvitti, miten neljä erilaista katulaillista L7e-luokan nelipyörää pärjää kolaritestissä.

Suomen kannalta mielenkiintoisin testatuista nelipyöristä on nelipaikkainen Ligier IXO J Line, joka muistuttaa eniten meidänkin teillä liikkuvia mopoautoja. Euro NCAP:n mukaan testi antaa viitteitä myös mopoautojen turvallisuustasosta, sillä sekä L7e- että L6e-luokan nelipyörien lainsäädännölliset vaatimukset ovat samat. Testissä olivat mukana myös kaksipaikkaiset sähkömoottorilla toimivat Tazzari Zero ja Renault Twizy 80 sekä katulaillinen golfauto Club Car Villager 2+2 LSV.

Etutörmäystesti tehtiin 50 km/h nopeudella periksi antavaan kiinteään esteeseen, mikä kuvastaa esimerkiksi törmäystä toiseen ajoneuvoon. Lisäksi Euro NCAP teki ajoneuvoille sivutörmäystestin. Tulokset olivat kaikkien ajoneuvojen kohdalla erittäin huonoja. Sekä Ligierin että Tazzarin turvavyöt pettivät etutörmäyksessä ja kuljettajan pää osui ohjauspyörään. Ligierin lasikuituinen jalkatila vahingoittui pahasti ja auton rakenne antoi muutenkin periksi. Tazzarin edessä sijaitseva akusto tunkeutui puolestaan jalkatilaan. Club Car käytännössä romahti kokonaan etutörmäyksessä.

Eniten pisteitä testissä saavutti Renault Twizy, joka on myös testatuista ainoa etuturvatyynyllä varustettu ajoneuvo. Twizyn liian jäykkä rakenne aiheutti kuitenkin vaarallisen kuormituksen niskalle. Lisäksi muun muassa kuljettajan polvi osui koviin rakenteisiin. Renault sai etutörmäyksestä 6/16 ja sivutörmäyksestä 7/16 pistettä.

Testi osoitti, että nelipyörien kolariturvallisuus on huomattavasti huonommalla tasolla henkilöautoihin verrattuna. Euro NCAP patistaakin ajoneuvovalmistajia parantamaan nelipyörien turvallisuustasoa.

– Aloitteet siitä, että pienimmän kokoluokan henkilöautot voitaisiin muuttaa ominaisuuksiltaan ja muutoskatsastaa mopoautoiksi, ovat harkitsemisen arvoisia. Suurin osa pikkuautoista saa hyvän tai erinomaisen arvosanan Euro NCAP-testissä, joka on paljon tiukempi kuin nyt nelipyörille tehty testi, Autoliiton viestintäpäällikkö Jukka Tolvanen sanoo.

Katso videot törmäystestistä:

Lähde: Autoliitto

Lue myös:

    Uusimmat