Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Mopoautot turvattomia kolaritestissä

Shutterstock
Julkaistu 05.06.2014 07:37

MTV LIFESTYLE

Euro NCAP teki kolaritestin neljällä Euroopassa suositulla nelipyörällä. Vaikka testi tehtiin L7e-luokan nelipyörillä, antaa se viitteitä myös L6e-luokan kevyiden nelipyörien eli mopoautojen turvallisuustasosta.

Henkilöautoa kevyempien nelipyörien suosio on kasvanut Euroopassa viime vuosien aikana. Suomessakin kevyiden nelipyörien eli mopoautojen määrä on lisääntynyt voimakkaasti. Siinä missä henkilöautoilta vaaditaan tiettyjen kolaritestien läpäiseminen, laki ei edellytä nelipyörille vastaavia testejä. Tästä syystä Euro NCAP selvitti, miten neljä erilaista katulaillista L7e-luokan nelipyörää pärjää kolaritestissä.

Suomen kannalta mielenkiintoisin testatuista nelipyöristä on nelipaikkainen Ligier IXO J Line, joka muistuttaa eniten meidänkin teillä liikkuvia mopoautoja. Euro NCAP:n mukaan testi antaa viitteitä myös mopoautojen turvallisuustasosta, sillä sekä L7e- että L6e-luokan nelipyörien lainsäädännölliset vaatimukset ovat samat. Testissä olivat mukana myös kaksipaikkaiset sähkömoottorilla toimivat Tazzari Zero ja Renault Twizy 80 sekä katulaillinen golfauto Club Car Villager 2+2 LSV.

Etutörmäystesti tehtiin 50 km/h nopeudella periksi antavaan kiinteään esteeseen, mikä kuvastaa esimerkiksi törmäystä toiseen ajoneuvoon. Lisäksi Euro NCAP teki ajoneuvoille sivutörmäystestin. Tulokset olivat kaikkien ajoneuvojen kohdalla erittäin huonoja. Sekä Ligierin että Tazzarin turvavyöt pettivät etutörmäyksessä ja kuljettajan pää osui ohjauspyörään. Ligierin lasikuituinen jalkatila vahingoittui pahasti ja auton rakenne antoi muutenkin periksi. Tazzarin edessä sijaitseva akusto tunkeutui puolestaan jalkatilaan. Club Car käytännössä romahti kokonaan etutörmäyksessä.

Eniten pisteitä testissä saavutti Renault Twizy, joka on myös testatuista ainoa etuturvatyynyllä varustettu ajoneuvo. Twizyn liian jäykkä rakenne aiheutti kuitenkin vaarallisen kuormituksen niskalle. Lisäksi muun muassa kuljettajan polvi osui koviin rakenteisiin. Renault sai etutörmäyksestä 6/16 ja sivutörmäyksestä 7/16 pistettä.

Testi osoitti, että nelipyörien kolariturvallisuus on huomattavasti huonommalla tasolla henkilöautoihin verrattuna. Euro NCAP patistaakin ajoneuvovalmistajia parantamaan nelipyörien turvallisuustasoa.

– Aloitteet siitä, että pienimmän kokoluokan henkilöautot voitaisiin muuttaa ominaisuuksiltaan ja muutoskatsastaa mopoautoiksi, ovat harkitsemisen arvoisia. Suurin osa pikkuautoista saa hyvän tai erinomaisen arvosanan Euro NCAP-testissä, joka on paljon tiukempi kuin nyt nelipyörille tehty testi, Autoliiton viestintäpäällikkö Jukka Tolvanen sanoo.

Katso videot törmäystestistä:

Ligier IXO J Line http://youtu.be/vHaACZdeBk8

Tazzari Zero http://youtu.be/jeBf-e_apNA

Renault Twizy 80 http://youtu.be/_by2Me4RBzg

Club Car Villager 2+2 LSV http://youtu.be/zAbts3qUuhE  

Lähde: Autoliitto

Lisää aiheesta:

Luulo ei ole tiedon väärti: Näin pitkälle sähköautolla pääsee peräkärryä vetäenUSA:n ja Meksikon halvimmat Hyundait laitettiin vastakkain: "Tämä on herätys kuluttajille, lainsäätäjille ja autovalmistajille"Suosituimpia pakettiautoja testannut Euro NCAP kohtasi yllättäviä vaikeuksia: "Ei ole todellakaan tehty helpoksi"Koeajo: Onko tämä sähkösähikäinen lähes täydellinen pieni kaupunkikulkuneuvo?Mopoautojen turvallisuudessa ei kehitystä: Törmäystestissä umpisurkeita tuloksiaKoeajo: Jeep Renegade 2.0 Multijet 4WD – mielikuvamatkalla Italiasta Kalliovuorille
Lifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Lifestyle
  • Eilen20:04
    Koirat

    Kolme yllättävää faktaa koirien älykkyydestä – "Äärimmäisen vaikea nähdä koirasta"

  • Eilen19:30
    Nuoret

    Positiivisia uutisia: Nuorilla pyyhkii aiempaa paremmin

  • Eilen19:23
    Ikääntyminen

    Eliniän kasvu hidastuu – ennusteet satavuotiaaksi elämisestä uusiksi

  • Eilen18:58
    iPhone

    Tuoreesta iPhonesta saa pulittaa jopa 2 500 euroa – asiantuntijalta tyrmäys

  • Eilen17:11
    Ravintolat

    Legendaarinen texmex-ravintola yrityssaneeraukseen