Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Mopoautot ja traktorit voidaan pian hätistellä hitaamman liikenteen kaistoille

0:1515-vuotias Samuel ihastuttaa: Tarjosi ilmaisia kyytejä mopoautollaanVideo: 15-vuotias Samuel ihastuttaa: Tarjosi ilmaisia kyytejä mopoautollaan
Julkaistu 12.01.2020 02:00

MTV UUTISET – STT

Tienvarsille tuskin pystytetään vielä kesäkuun alussa uusia liikennemerkkejä vähimmäisnopeudesta, jolla moottoriajoneuvolla liikkuvan on vähintään huristettava.

Mahdollisuus vähimmäisnopeuden määräämiseen sisältyy tuolloin voimaan tulevaan uuteen tieliikennelakiin, mutta toistaiseksi on auki, milloin näitä merkkejä oikeasti otetaan käyttöön.

– Voi olla, että tänä vuonna merkkejä tulee jo johonkin, mutta hyvin voi käydä niinkin, että vasta ensi vuonna. Mitään velvoitettahan merkkien käyttöön ei ole, kertoo tieliikenteen ohjauksen asiantuntija Tuomas Österman Väylävirastosta.

Mihinkään laajaan käyttöön vähimmäisnopeutta osoittavat liikennemerkit Östermanin mukaan tuskin missään vaiheessa tulevat.

Uudistuksen tarkoitus on ohjata mopoautojen ja traktoreiden tapaisia ajoneuvoja joko hitaamman liikenteen kaistoille tai kokonaan toisille reiteille.

Tuleva tieliikennelaki pakottaa näiden ajoneuvojen kuljettajat miettimään reittejään myös toisella tapaa. Moottoritiellä tai moottoriliikennetiellä liikkuvan ajoneuvon suurimman sallitun tai rakenteellisen nopeuden on oltava kesäkuun alusta 70 kilometriä tunnissa, kun nyt rajana on 50 kilometriä tunnissa, kertoo poliisitarkastaja Konsta Arvelin Poliisihallituksesta.

Eri kaistoilla eri nopeus

Vielä ei tiedetä, mille tieosuuksille vähimmäisnopeusmerkkejä ensimmäisenä tulisi. Östermanin mukaan yhtenä vaihtoehtona esillä ovat olleet pääkaupunkiseudun kehätiet, joissa on vähintään kolme kaistaa suuntaansa. Vähimmäisnopeus voitaisiin asettaa vasemmanpuoleiselle kaistalle, jotta hitaat ajoneuvot eivät eksyisi hidastamaan kaistan liikennettä.

Malli on tuttu vaikkapa Saksan moottoriteiltä, joissa jokaisella samansuuntaisella kaistalla on usein oma vähimmäisnopeutensa ja hitaimmat ohjataan oikeanpuoleiselle kaistalle.

Östermanin mukaan on mahdollista, että merkkiä voitaisiin käyttää yksikaistaisillakin teillä kieltomerkin tapaan eli koko tielle ei olisi menemistä, jos ajaa merkin osoittamaa nopeutta hitaammin.

Toistaiseksi on auki, millaisista kilometrivauhdeista vähimmäisnopeuksissa olisi kyse.

– Vähimmäisnopeus ei voi olla ainakaan yli 60 kilometriä tunnissa, jos nopeusrajoitus on 80 kilometriä tunnissa, Österman havainnollistaa.

Aivan tavallisilla tieosuuksilla vähimmäisnopeutta ei voida käyttää. Tämmöisiä ovat muun muassa kaikki tiet, joilla pyöräily on sallittu. Pyörällähän olisi mahdoton päästä esimerkiksi 50 kilometriä tunnissa -vähimmäisnopeuden vauhtiin, Österman vertaa.

Ruuhka ja ajokeli huomioon

Vaikka ykköstavoite ei olekaan painostaa arkoja autoilijoita painamaan kaasujalkaa, voidaan pykäliä soveltaa myös heihin. Poliisin silmin hitaat autoilijat eivät ole ongelma, mutta pääväylien liikenteen sujuvoittamiseen liikennemerkki voi olla kelpo ratkaisu.

– Vaihtoehtoisia reittejähän löytyy, jos haluaa rauhallisemmin ajella, Arvelin sanoo.

Vähimmäisnopeuden saa alittaa, jos liikenne jonoutuu tai ajokeli on kovin kehno. Törmäämistä toisen auton perään on siis turha yrittää selittää sillä, että muutoin oma vauhti olisi tippunut alle vähimmäisnopeuden.

Vähimmäisnopeutta rikkovalle voidaan määrätä 100 euron liikennevirhemaksu. Nopeusvalvontakameroista vasta äskettäin käyttöön otetut "supervalvontakamerat" pystyvät erottamaan, jos eri kaistoille on erilaisia määräyksiä ajonopeuksista.

Lisää aiheesta:

Matias kuvasi erikoisen liikennemerkkisekoilun Espoossa – mitä nopeutta tässä kuuluu ajaa?Mikä on alin sallittu nopeus moottoritiellä?Uusi tieliikennelaki muuttaa tienkäyttäjien elämää parin viikon päästä – tässä tärkeimmät muutoksetUusi liikennemerkki puuttuu mateluun maanteillä – alinopeutta saa silti ajaa yhä tarvittaessa: "Voidaan rajoittaa, etteivät työkoneet ja traktorit seikkaile vasemmalla kaistalla"Asiantuntijalla jyrkkä kanta – Voiko alinopeudella ajamisesta saada sakkoa?Talvirajoitukset voimaan tänään – asiantuntija kertoo vaikutukset ja kumoaa harhaluulon
LiikenneMopotTraktoritYlinopeusKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Liikenne
  • 20:20
    Raha

    Miehen matkalaukusta löytyi väärennetty setelipinkka poikineen – kummallinen musiikkivideoselitys ei mennyt läpi oikeudessa

  • 18:38
    Lentokoneet

    Lauri koki Venäjän häirinnän: Lentokone jouduttiin laittamaan pimeäksi

  • 06:46
    Raskas liikenne

    Timo nukkuu autossaan makoisasti – tällainen on rekkakuskin liikkuva konttori

  • 06:35
    Autokoulu

    Yhä useampi opettaa omaa lastaan ajamaan autoa – vanhemmilta erikoisia pyyntöjä autokouluille

  • Eilen17:10
    Ilmailuala

    Lentokapteeni Christiaan julkaisee lumoavia videoita taivaalta: "Vain tähdet pitävät seuraa"