Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Moottori: Autoliiton puheenjohtaja voisi nostaa nopeusrajoituksia – "Meillä ei ole vuoristoja"

Kuvituskuva.
Kuvituskuva.Lehtikuva
Julkaistu 31.05.2016 15:32

MTV LIFESTYLE

Autoliitto haluaa herätellä keskustelua nopeusrajoitusten tasosta, kertoo Moottori-lehti.

– Miksi junien, raitiovaunujen ja bussien matka-aikojen nopeuttaminen minuuteilla on tärkeää, mutta henkilöautoille etsitään jatkuvasti alhaisempia nopeusrajoituksia, Autoliiton puheenjohtaja Martti Merilinna kysyi avatessaan Autoliiton tiistaina Helsingissä järjestämän nopeusrajoitusseminaarin.

– Matka-ajalla on merkitystä. Suomi on tasainen maa, meillä ei ole vuoristoja. Voisi olla mahdollista nostaa nopeusrajoituksia.

Parilliset vai parittomat nopeusrajoitukset?

Kun nopeusrajoituksia 1970-luvulla otettiin käyttöön, silloin oli parillisten ja parittomien leiri. Silloin päädyttiin parillisiin 60:n, 80:n, 100:n ja 120:n kilometrin tuntinopeusrajoituksiin.

– Yllättäen suurin rajoitus, 120 km/h tuli käyttöön vain harvoilla teillä. Nyt pitäisi harkita asiaa uudelleen. On olemassa myös 110 km/h nopeusrajoitus, Merilinna muistuttaa lehden mukaan.

Merilinna perustelee ehdotustaan tapahtuneella kehityksellä.

– Kun nopeusrajoitukset tulivat voimaan 1970-luvulla, ne olivat silloin keskimäärin korkeampia kuin nyt. Autot ja tiet ovat kuitenkin kehittyneet. Myös kevyen liikenteen väylät ovat tulleet osaksi liikenneverkkoa.

Moottori-lehden julkaisija on Autoliitto.

Lisää aiheesta:

Tšekki kokeilee ylimpien nopeusrajoituksien nostoa – onko sama mahdollista Suomen teillä?Nopeusrajoituksia lasketaan tällä viikollaSuomeen tulee uusi nopeusrajoitus – näillä teillä vauhti uhkaa pudotaMiksi meillä myydään autoja, jotka kulkevat kahtasataa? Joka toinen suomalainen rajoittaisi autojen huippunopeuttaHelsinkiläispoliisi kehotti ajamaan 5 km/h alinopeutta – Autoliitto IS:lle: Tämä siitä seuraisiSakot jo 1 km/h:n ylinopeudesta? Taksikuski IS:lle: Ei me voida kohta ajaa ollenkaan!
LiikenneturvallisuusAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Liikenneturvallisuus
  • 15.11.12:02
    Auton varusteet

    Mitä hyötyä on auton maskipeitosta?

  • 14.11.18:52
    Liikennevalvonta

    Voiko tekoälyn valjastaa peltipoliisien avuksi Suomessakin?

  • 11.11.13:31
    Liikennevalvonta

    Yksi ratsia poiki 92 liikennevirhemaksua Kehä II:lla – tähän mokaan autoilijat sortuivat

  • 11.11.08:46
    Liikenneonnettomuudet

    Laaja raportti paljastaa kuolonkolareiden syyt – "Nopeusrajoituksen noudattaminen ei takaa turvallisuutta"

  • 8.11.11:33
    Auton varusteet

    Löytyykö jo? Nämä varusteet autossa pitää nyt olla