Mainos

Moni julkinen it-järjestelmä on vanhentunut jo valmistuessaan, väittää tutkija: "Hankintalain ei pitäisi sallia näin suurten it-järjestelmien tilaamista"

1:37
Video: Poliisilla on aiempaa enemmän kiireellisiä hälytystehtäviä, osittain uuden Erica-järjestelmän takia.

Uuden väitöstutkimuksen mukaan moni julkisen hankinnan kautta hankittu it-järjestelmä voi olla jo käyttöönottohetkellä vanhentunut.

Tekniikan lisensiaatti Aapo Koski on tehnyt väitöstutkimuksessaan masentavia johtopäätöksiä julkisen hankinnan kautta hankituista tietojärjestelmistä.

Koskella on hyvä näppituntuma aiheeseen, sillä hän on toiminut hätäkeskusten Erica-tietojärjestelmän pääsuunnittelijana. Tällekään hankkeelle hän ei anna puhtaita papereita.

Erica yhdistää hätäpuhelut valtakunnallisesti, näyttää soittajan sijainnin kartalla ja ehdottaa päivystäjälle toimenpiteitä tämän syöttämän tiedon perusteella. Sitä alettiin valmistella jo vuonna 2008, toteutus alkoi 2011 ja käyttöön järjestelmä saatiin vuonna 2018.

– On ilmeistä, että tekniikka, järjestelmäympäristö ja osin myös käyttötarve muuttuvat kymmenessä vuodessa. Hankintalain ei pitäisi sallia näin suurten it-järjestelmien tilaamista kerralla niin, että lopputulos odottaa vuosien päässä, Koski sanoo tiedotteessa.

Hänen mielestään hankintalain pitäisi pakottaa tilaamaan järjestelmät osissa, esimerkiksi puolen vuoden tai vuoden toimitusajalla:

– Valmistunutta osaa pitäisi testata kunnolla ja jatkaa toteutusta vasta käyttäjäpalautteen perusteella. Näin sekä tilaaja että ohjelmistoyritys pystyisivät paremmin reagoimaan myös ympäristön muutoksiin.

Ongelmana myös it-alan perinteiset työtavat

Koski toteaakin, että moni julkisen hankinnan kautta hankittu it-järjestelmä voi olla jo käyttöönottohetkellä vanhentunut. Hankintalain vaatimusten lisäksi ongelman syynä ovat it-alan perinteiset työtavat. Oman lisänsä tuo puutteellinen kommunikaatio tilaajan ja yritysten välillä.

– Luotamme liikaa siihen, että hankintailmoitukset ovat ymmärrettäviä ja kattavia. Todennäköisesti toimittajakandidaatit ymmärtävät kuitenkin jotain väärin, etenkin jos asiakkaan toimiala on ohjelmistoyritykselle vieras, Koski sanoo.

Hän esittää lääkkeeksi sitä, että julkisia it-järjestelmiä tilattaisiin nykyistä pienemmissä osissa ja ettei vanhoja järjestelmiä ajettaisi alas kerralla.

– Perinteisesti ohjelmistoyritys vie tilatun projektin loppuun, ja sekä tilaaja että yritys katsovat vain alkuperäisen sopimuksen ehtojen täyttymistä. Olisi parempi, jos ohjelmistoyritykset hoitaisivat projektin palveluna niin kutsutun SaaS-mallin (Software-as-a-Service) mukaan. Siinä yritys vastaisi myös järjestelmän ylläpidosta ja käyttötuesta, Koski ehdottaa.

Lisää aiheesta
    Mainos

    Suosituimmat videot

    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja