Monacon GP:n topit ja flopit: Meiltä ryöstettiin voittotaistelu!

Fernando Alonso, Sebastian Vettel  ja Jenson Button
Fernando Alonso, Sebastian Vettel ja Jenson Button
Julkaistu 30.05.2011 19:26(Päivitetty 30.05.2011 20:25)
Toimittajan kuva

Jani Merimaa

jani.merimaa@mtv.fi

MTV3:n F1-toimitus listaa tällä kaudella jokaisen GP:n onnistumiset ja epäonnistumiset. Nyt vuorossa ovat Monacon GP:n topit ja flopit.

MTV Oy 2010

1. Sebastian Vettel, Fernando Alonso ja Jenson Button

Minun papereissani Monacon GP oli nyrkkeilytermein ratkaisematon, koska todellinen voittotaisto oli vasta alkamassa, kun kisassa jouduttiin pitämään voittotaiston vesittänyt tauko. Ilman punaisia lippuja kuka tahansa kolmikosta Vettel, Alonso, Button olisi voinut voittaa, joten täydet pisteet kaikille.

2. Martin Whitmarsh

McLarenin tallipäällikkö oivalsi heti, minkälainen kohu nousee, kun Lewis Hamiltonin vihjaili ihonvärinsä olevan rangaistussumansa syynä. Whitmarsh käski Hamiltonin tuomariston luokse pyytämään anteeksi, minkä ansiosta jupakka saatiin ratkaistua pikavauhdilla. Muussa tapauksessa sitä olisi pyöritelty lehdistössä seuraavat kaksi viikkoa ja FIA olisi saattanut lätkäistä Hamiltonille sakot tai jopa ajokieltoa tuomariston solvaamisesta.

3. Pastor Maldonado

Maldonado tunnettiin jo GP2-luokassa katuratojen erikoismiehenä, joten häneltä oli lupa odottaa hyvää suoritusta Monacossa. Maldonado jopa ylitti odotukset oltuaan aika-ajossa 8:s ja kisasta olisi tullut kuudes sija ilman Lewis Hamiltonin aiheuttamaa kolaria.

4. Kamui Kobayashi

Kobayashi nousi nappiin osuneella yhden varikkokäynnin taktiikalla 12. lähtöruudusta viidenneksi, joka on hänen F1-uransa paras tulos.

5. Tecpro-turva-aita

17 vuotta sitten Karl Wendlinger vajosi koomaan jouduttuaan hyvin samankaltaiseen ulosajoon Monacossa kuin Sergio Perez tämänvuotisissa aika-ajoissa. Ratkaisevana erona oli se, että Pereziä oli vastassa erityisesti formula ykkösiä varten kehitetty vaahtomuovimaisella aineella täytetty Tecpro-aita, kun taas Wendlinger törmäsi vedellä täytettyyn valliin. Turva-aitojen kehitys oli Perezin onni.

MTV Oy 2010

1. Punaiset liput ja renkaidenvaihto uusintalähtöön

Meiltä ryöstettiin mahdollisesti ikimuistoinen voittotaistelu!

Kilpailun keskeyttäminen punaisilla lipuilla tuli todella harmilliseen aikaan. Totta kai kisa piti keskeyttää, kun Vitali Petrov ei tuntenut kunnolla jalkojaan ulosajon jälkeen, mutta voi kuinka paljon olisinkaan halunnut nähdä Vettelin, Alonson ja Buttonin välisen kamppailun kisan voitosta. Kun vielä asetelma oli niin herkullinen, että kärjessä ajaneella Vettelillä oli kolmikosta huonokuntoisimmat renkaat ja kolmantena ajaneella Buttonilla tuoreimmat.

Mikä ihmeen sääntö se sellainen muuten on, että uusintalähtöä varten saa vaihtaa uudet renkaat ja korjata takasiipeä siinä starttia odotellessa? Eihän siinä ole mitään järkeä!

2. Lewis Hamilton ja "maybe it's because I'm black"

Turhautuminen voittomahdollisuuksien hupenemiseen näkyi Hamiltonin ajossa ja puheissa, jotka molemmat menivät ihan överiksi.

Hamilton ehti juuri väittämään työskentelevänsä korkeammalla tasolla kuin Vettel – ja sitten hän ajaa yhden uransa huonoimmista viikonlopuista ja laukoo päälle oudon "vitsin" ihonvärinsä vaikutuksesta rangaistuksiin.

Hamiltonin saamissa rangaistuksissa ei todellakaan ollut kyse rasismista, vaan siitä, että hän oikaisi ilmiselvästi shikaanin aika-ajossa ja aiheutti kisassa kaksi kolaria.

3. Nico Rosberg

Oman virheen takia reunakaiteeseen lauantaiharjoituksissa, aika-ajossa tappio tallikaverille ja kisassa vasta 11. sija. Rosberg oli eksyksissä kotikaduillaan.

4. Felipe Massa

Massan auto koki kovia yhteenotossa Hamiltonin kanssa, mutta törmäys tunnelin seinään meni kyllä ihan Massan omaan piikkiin, sillä hän päästi autonsa radan likaiselle puolelle, josta se suistui seinään. Siinä tuli hetkeksi erikoisia muistoja mieleen Singaporen GP:ssä 2008, kun Fernando Alonso kurvasi heti tallikaverinsa ulosajon jälkeen varikolle ja nousi nappiin osuneen ajoituksen ansiosta voittajasuosikiksi.

5. Hitaat varikkokäynnit

Varikkosähläystä nähtiin kisan alussa niin paljon, että välillä tuntui kuin käynnissä olisi ollut varikkomiehistöjen välinen kilpailu siitä, kuka uskaltaa tehdä hitaimman pysähdyksen. Voittopalkinto siinäkin Red Bullille, joka piti Mark Webberiä varikkoruudussa yli 15 sekuntia.

Kuljettajien topit & flopit saldo kaudella 2011:
Sebastian Vettel    +22
Fernando Alonso     +8
Sergio Perez        +7
Jenson Button       +5
Lewis Hamilton      +5
Kamui Kobayashi     +4
Heikki Kovalainen   +3
Vitali Petrov       +3
Pastor Maldonado    +3
Nick Heidfeld       +2
Mark Webber         +1
Paul di Resta       +1
Nico Rosberg        0
Karun Chandhok      -3
Rubens Barrichello  -4
Michael Schumacher  -4
Felipe Massa        -9

Tuoreimmat aiheesta

Monaco 2011