Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Kisainsinööri avaa Räikkösen ohjausongelmaa

Kimi Räikkönen vauhdissa Monacossa.
Kimi Räikkönen vauhdissa Monacossa.Getty Images
Julkaistu 25.05.2012 11:35(Päivitetty 25.05.2012 11:40)
Toimittajan kuva

Jani Merimaa

jani.merimaa@mtv.fi

Kimi Räikkönen on valittanut koko Lotus-uransa ajan autonsa ohjauksen kanssa kokemistaan ongelmista.

Monacon GP:n torstain harjoituksessa Kimi vaati muutoksia ohjaukseen heti ensimmäisen harjoituskierroksen jälkeen.

Räikkösen kilpailuinsinööri Mark Slade valottaa tuoreen F1 Racing -lehden haastattelussa sitä, mistä ongelmassa on kyse. Sladen mukaan Räikkösen ajotyyli eroa monista muista, sillä suomalainen suorastaan houkuttelee autonsa menemään mutkan läpi sen sijaan, että runnoisi sen aggressiivisesti käännökseen.

- Jos katsoo hänen telemetriatietojaan, näyttää siltä kuin ohjaus tekisi varsin paljon liikettä, mutta sillä tavalla hän tunnustelee koko ajan pitoa. Uskon, että sen takia ohjaus ei ole ollut täydellinen hänelle alkukauden kisoissa. Hän tarvitsee hyvin herkkää palautetta autoltaan, kun taas joillain toisilla kuljettajilla on tapana määrittää, minkälaiseen kulmaan ohjaus pitää laittaa mutkaa varten ja mennä sitten siihen asentoon, Slade sanoo.

Räikkösen ajotyyli mahdollistaa erittäin tasaisten kierrosten ajamisen läpi koko kisan.

- F1-autot ovat äärimmäisen vaikeita ajettavia enkä usko ihmisten ymmärtävän sitä äärimmäistä tarkkuutta ja huolellisuutta, joka huippukuljettajalla on, koska renkaat ja aerodynaaminen suorituskyky ovat veitsenterällä.

- Kimi on poikkeuksellisen sulava ja pystyy tekemään nappisuorituksia läpi kisan ajaen kierrokset 0,1 sekunnin sisälle toisistaan, Slade kehuu F1 Racing -lehdelle.

Lisää aiheesta:

Tallipäällikkö lähestulkoon kritisoi SchumacheriaKisainsinööri avaa Räikkösen ohjausongelmaaPommiryhmä Monacon F1-varikollaGP-ennakko: Tuleeko kuudes eri voittaja?TOP 10: F1-varikoiden kuumimmat varikkotytötMcLaren-pomo myöntää puhutelleensa Hamiltonia
Monaco 2011

Tuoreimmat aiheesta

Monaco 2011
  • 25.05.201212:27
    Monaco 2011

    Tallipäällikkö lähestulkoon kritisoi Schumacheria

  • 25.05.201213:30
    Monaco 2011

    Pommiryhmä Monacon F1-varikolla

  • 23.05.201216:17
    Monaco 2011

    GP-ennakko: Tuleeko kuudes eri voittaja?

  • 04.11.201112:23
    Belgia 2011

    TOP 10: F1-varikoiden kuumimmat varikkotytöt

  • 23.06.201117:17
    Monaco 2011

    McLaren-pomo myöntää puhutelleensa Hamiltonia