Kisainsinööri avaa Räikkösen ohjausongelmaa

Kimi Räikkönen on valittanut koko Lotus-uransa ajan autonsa ohjauksen kanssa kokemistaan ongelmista.

Monacon GP:n torstain harjoituksessa Kimi vaati muutoksia ohjaukseen heti ensimmäisen harjoituskierroksen jälkeen.

Räikkösen kilpailuinsinööri Mark Slade valottaa tuoreen F1 Racing -lehden haastattelussa sitä, mistä ongelmassa on kyse. Sladen mukaan Räikkösen ajotyyli eroa monista muista, sillä suomalainen suorastaan houkuttelee autonsa menemään mutkan läpi sen sijaan, että runnoisi sen aggressiivisesti käännökseen.

- Jos katsoo hänen telemetriatietojaan, näyttää siltä kuin ohjaus tekisi varsin paljon liikettä, mutta sillä tavalla hän tunnustelee koko ajan pitoa. Uskon, että sen takia ohjaus ei ole ollut täydellinen hänelle alkukauden kisoissa. Hän tarvitsee hyvin herkkää palautetta autoltaan, kun taas joillain toisilla kuljettajilla on tapana määrittää, minkälaiseen kulmaan ohjaus pitää laittaa mutkaa varten ja mennä sitten siihen asentoon, Slade sanoo.

Räikkösen ajotyyli mahdollistaa erittäin tasaisten kierrosten ajamisen läpi koko kisan.

- F1-autot ovat äärimmäisen vaikeita ajettavia enkä usko ihmisten ymmärtävän sitä äärimmäistä tarkkuutta ja huolellisuutta, joka huippukuljettajalla on, koska renkaat ja aerodynaaminen suorituskyky ovat veitsenterällä.

- Kimi on poikkeuksellisen sulava ja pystyy tekemään nappisuorituksia läpi kisan ajaen kierrokset 0,1 sekunnin sisälle toisistaan, Slade kehuu F1 Racing -lehdelle.

Lue myös:

    Uusimmat