Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
F1
F1
Etusivu
Kuljettajien pisteet
Valmistajien pisteet

Monacon GP:ssä kuuma rengaskysymys – Red Bullin taktiikassa haavoittuvuutensa

xpbimages.com
Julkaistu 29.05.2016 10:12
Toimittajan kuva
Antti Rämänen

antti.ramanen@mtv.fi

MTV Sportin tekninen F1-asiantuntija Ossi Oikarinen pitää Red Bullin rengasvalintaa taktisena etuna, mutta muistuttaa, että ennen sunnuntain kisaa talleilla on hyvin vähän tietoa uusien ultrapehmeiden renkaiden suorituskyvystä Monacon katuradalla.

Monacon GP MTV Totalilla

Monacon osakilpailu sunnuntaina klo 14.55. Ennakkotunnelmat käyntiin jo klo 13.30!

Kaikki F1-ajojaksot suorana MTV Maxilla ja Katsomossa!

Tilaa MTV Total

Red Bull kokeili lauantain toisessa aika-ajon osiossa parantaa Daniel Ricciardon jo valmiiksi hyvää aikaa astetta kovemmilla eli superpehmeillä renkailla. Yritys onnistui ja Ricciardo lähtee ainoana kärkikymmenikön kuskina kisaan kyseisellä renkalla – ja vielä paalupaikalta.

Monacossa ohittaminen on erityisen vaikeaa, joten jos Ricciardo saa onnistuneen lähdön, hän pystyy venyttämään ensimmäistä varikkokäyntiään muita pidemmälle. Sitä ennen on kuitenkin vielä yksi muuttuja selvitettävänä.

Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.

– Ensinnäkin sääennuste on vähän fifty-sixty. Tuleeko vettä vai ei? Se on ensimmäinen juttu, mutta jos on kuivaa, niin se oli hyvä veto siinä mielessä, että sillä voi päästä muutaman kierroksen pidemmälle kuin ultrasofteilla, Oikarinen kertoo.

– Jos kyseessä on kuivuva rata, niin silloin ultralla on pieni taktinen etu, mutta puhutaan kuitenkin aika marginaalisesta erosta.

Ricciardon ensimmäisinä haastajina väijyvät Mercedeksen Nico Rosberg ja Lewis Hamilton sekä neljäntenä starttaava Ferrarin Sebastian Vettel. Lähdöt ovat tuottaneet alkukaudesta paljon ongelmia, joten joitain muutoksia järjestykseen on nytkin odotettavissa.

Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.

Oikarinen uskoo, ettei talleilla voi olla tässä kohtaa kovin tarkkoja laskelmia ultrapehmeiden renkaiden kestävyydestä kisaolosuhteissa.

– Hyvin se näytti torstain treenien pitkissä vedoissa kestävän, mutta rata muuttuu niin paljon sunnuntaille, että tallitkin vähän arvailevat sitä. He joutuvat katsomaan kesken kisan aika tarkkaan, että mikä sen renkaan kuluma on.

Kovaa mentiin ennen moottoripäivitystäkin

Ricciardo vähätteli Renault’n moottoripäivityksen merkitystä hänen aika-ajosuoritukseensa. Tallikaveri Max Verstappen saa kohutun päivityksen vasta seuraavaan kisaviikonloppuun Montrealiin. Monaco on yksi Red Bullin kaltaisen hyvän downforcen omaavan auton suosikkiradoista, joten pelkällä voimalla ei suuria eroja tehdä.

Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.

Autosport-lehti uutisoi, että Renault käytti puoli sekuntia kierrosaikoja parantavaan päivitykseensä vain kolme moottorikehitykseen käytössä olevista 32 poletista, mikä tuntuu todella pieneltä määrältä, jos se muuttaa Red Bullin kurssin totaalisesti.

– Hyvä päivitys on ollut, jos se on saatu kolmella poletilla, mutta toki moottori ei ole ainoa syy siihen, miksi on menty lujaa. Mentiinhän jo edellisessä kisassa ilman päivitystä aika hyvää kyytiä, Oikarinen viittaa Verstappenin voittoon Barcelonassa.

– Kahden viimeisen kisan noususuhdanne on ollut hyvä. Odotin, että tämä on yksi niistä radoista, joissa Red Bull tulee menestymään, mutta ihan paalupaikkaa en osannut minäkään odottaa. Hieno nähdä, että Red Bull on takaisin, Oikarinen sanoo.

Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.

Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.

Lisää aiheesta:

Tekikö Max Verstappen ratkaisevan virheen? Valtteri Bottaksen tiedot kertovat Mercedeksen jättimäisestä edustaUusitut säännöt sotkevat pakkaa F1-voittotaistelussa: ”Ehkä se on Red Bullin pelastus””Voin kiittää Valtteria siitä” – Red Bull taktiikalla suomalaisten kimppuunKolme pointtia F1-kisaan: Ferrari entistä isompi uhka MercedekselleRed Bull hyökkää rohkeasti Mersujen kimppuun – pääseekö Räikkönen samaan veneeseen?Red Bullilla taktinen ase Monacon kisaan – ”Antaa enemmän vaihtoehtoja”
F1Urheilu

Tuoreimmat aiheesta

F1
  • ke10:54
    Urheilu

    F1-sarjan kiusallinen miljoonakanne eteni oikeuteen – ratkaisun hetket käsillä

  • ke10:15
    Urheilu

    Häikäilemättömät miljoonakaupat: Bernie Ecclestone kertoo ainoasta ystävästään

  • ti17:43
    F2

    Tästä se lähtee! Kalle Rovanperä hyppäsi F2-auton rattiin – "Raskasta"

  • ti11:45
    George Russell

    F1-tähti paljastaa: Sopimukseen kirjattiin Max Verstappenilta suojaava pykälä

  • ma12:17
    Lewis Hamilton

    Lewis Hamilton avautui vääryydestä: "Melko hullua"