Kuluttaja-asiamies on puuttunut mobiililaitteiden liittymien harhaanjohtavaan mainontaan. Lakimies Riikka Rosendahl Kilpailu- ja kuluttajavirastosta (KKV), kertoo tapauksissa olevan kyse siitä, että mainonta ei vastaa tuotteen sisältöä kaikin osin.
– Viestintäpalveluissa on kyse erittäin hankalista kokonaisuuksista, joita kuluttajien on vaikea hahmottaa ja joiden kohdalla annettujen tietojen ja sopimusehtojen selkeyden suhteen pitäisi olla erityisen tarkka, Rosendahl sanoo.
Operaattori DNA mainosti 4G-liittymiään tekstillä "EU-data", vaikka kyseisissä liittymissä juuri 4G-roaming eli verkkovierailutoiminto ei ole toiminut EU-alueella, kun Kilpailu- ja kuluttajavirasto puuttui markkinointiin.
Vasta syyskuussa 4G-verkon roaming on alkanut toimia osassa EU/ETA-maita. DNA:n verkkosivujen mukaan 4G-verkon roaming toimii tällä hetkellä kahdeksassa maassa 30:stä.
Hänen mukaansa DNA on kyllä omalla verkkosivullaan asian kertonut, mutta ei kuluttajille suunnatussa mainoksessa. Asiakkaan on siten pitänyt etsiä tieto erikseen.
Roaming tarkoittaa toimintoa, jossa mobiililaitetta käytetään ulkomailla oman operaattorin toiminta-alueen ulkopuolella ja laite kytkeytyy sikäläiseen verkkoon. Toiminnon voi kytkeä päälle ja pois älykännykän tai muun mobiililaitteen asetuksista.
DNA:n handset-liiketoiminnasta vastaava johtaja Cedric Kamtsan kommentoi STT:lle, että DNA on jo muuttanut verkkosivujensa tietoja liittymien 4G-ominaisuuksista ja saatavuudesta EU-alueella Kilpailu- ja kuluttajaviraston vaatimusten perusteella.
Ulkomaan käytön esto oletuksena
Toinen tapaus on Elisan dataliittymä, jota markkinoitiin ota mukaan joka paikkaan -tyyliin, Rosendahl kertoo. Kuluttajat tapaavat hankkia tämänkaltaisia tuotteita esimerkiksi mukana kannettaviin tabletteihin, mutta mainoksessa ei hänen mukaansa selkeästi kerrottu, että liittymän vakio-oletusasetuksena on ulkomaan käytön esto.
