MM-ralliseuranta: Dramaattisten vaiheiden jälkeen mestaruuteen tarranneen Ogierin johto kaventui – Dani Sordo lauantain päätöstaipaleen ykkönen, Rovanperä vaikeuksissa

1:48
Kooste Monzan MM-rallin lauantaiaamun tapahtumista

Rallin MM-tittelit ratkaisevassa Monzan osakilpailussa oli lauantaina ohjelmassa seitsemän erikoiskoetta, joista ajettiin kuusi. EK 12 peruuntui liiallisen lumisateen vuoksi. Sunnuntaina ajetaan vielä kolme erikoiskoetta. MTV Urheilu seuraa kisapäivien tapahtumia tässä artikkelissa.

SUNNUNTAIN AIKATAULU:

EK 14 klo 8.48 (10,3 km)

EK 15 klo 11.08 (15,0 km)

EK 16 klo 13.18 (15,0 km) Power Stage

TILANNE 13/16 EK:N JÄLKEEN:
1. Sébastien Ogier   Toyota      1.47:47,2
2. Dani Sordo        Hyundai         +17,8
3. Ott Tänak         Hyundai         +22,1
4. Esapekka Lappi    M-Sport         +38,2
5. Kalle Rovanperä   Toyota        +1:10,1

Keskeyttäneet:
Elfyn Evans          Toyota

EK 13:

Kello 19.01: Dani Sordo on maalissa erikoiskokeen nopeimpana. Hän lyö kilpailua johtavan Ogierin 2,6 sekunnilla. Pohja-ajan 5.47,8 ajanut espanjalainen kaventaa Ogierin johdon 17,8 sekuntiin.

– En tiedä, yrittääkö kovempaa vai jatkaa näin. Olen pettynyt Elfynin ja Scottin vuoksi. Kiitän heitä, että he olivat varoittamassa taipaleella. Haluaisin huomenna ajaa täysillä, mutta samalla varmasti, Sordo kommentoi maalissa.

Kello 18.59: Esapekka Lappi on maalissa neljäntenä ja häviää kärkipaikkaa pitävälle Katsutalle 2,2 sekuntia.

Kello 18.54: Ogier ajaa maaliin kolmantena ja häviää kärjessä olevalle Katsutalle kaksi sekuntia. Väliin kiilasi Tänak, joka on japanilaista perässä 1,8 sekuntia.

Kello 18.48: Kokonaiskilpailussa viidentenä oleva Rovanperä ajaa maaliin ja häviää Katsutalle 7,4 sekuntia.

– Olosuhteet vuoristossa olivat hankalat, koska ne vaihtuivat jatkuvasti. Enää ei ole taisteltavaa, joten on otettava rauhallisesti. Olin aika hidas, mutta se ei haittaa tässä vaiheessa.

EK 12:

Kello 16.44: EK 12 on peruttu kokonaan sankan lumisateen vuoksi. Tämä tarkoittaa sitä, että lauantaina ajetaan enää yksi ek, kello 18.38 alkaen. Se ajetaan perjantain tapaan Monzan moottoriradan ympäristössä.

EK 11

Kello 16.19: Evansin ulosajo muutti mestaruustaisteluita merkittävällä tavalla. Reaaliaikaisessa pistetilanteessa Ogier on tämän hetkisen tilanteen perusteella nousemassa 11 pisteellä Evansin ohi. Evansia ei siis auttaisi edes se, että hän ottaisi Power Stagelta täydet lisäpisteet.

Valmistajissa Hyundai keikahti takaisin Toyotan edelle. Toyotan ainoa toivo tässä tilanteessa on se, että viidentenä oleva Rovanperä onnistuisi nousemaan jommankumman Hyundain edelle...

Kello 16.14: Dani Sordokin häviää sekuntikaupalla. Maalissa eroa Ogieriin peräti 16 sekuntia. Tämä tarkoittaa sitä, että Ogierin johtomarginaali on yli 20 sekuntia.

Kello 16.12: Esapekka Lappi häviää Ogierille 21,8 sekuntia. Lappi on ek-maalissa kuin maansa myynyt, ja hän paljastaa haastattelussa uskomattoman asian:

– Kukaan ei kertonut, että täällä sataa lunta. Tietojemme mukaan piti olla pelkkää vettä.

Lappi on ainoa kuljettaja, jolla on mukana kolme talvirengasta.

– Kyllä, mutta se on tarpeetonta, jos niitä ei käytä.

Kello 16.06: Sébastien Ogier tulee perässä ja tekee pohjat. Ogier näki ek:n varrella Evansin ajaneen ulos. Kuusinkertainen maailmanmestari tietää, että hänellä on nyt kaikki valtit käsissään...

– Ensimmäinen reaktioni (Evansin ulosajoon) oli, että minun ei parane tehdä samoin. Uskomatonta. Se mutka, jossa hän ajoi ulos... Siinä ei voi tehdä mitään. Olen todella pahoillani hänen puolestaan. Minulla on vielä paljon tekemistä. MM-taistelu ei ole ohi. Minun täytyy päästä maaliin, ja se on valtava haaste. Tämä ei ollut enää taistelua, tämä oli selviytymistä, Ogier sanoi.

WRC All Liven asiantuntija Julian Porter huomauttaa, että Ogier olisi todennäköisesti ajanut itse ulos samassa mutkassa, ellei Evansin kartturi Martin olisi ollut varoittamassa...

Kello 16.03: Oikealle kääntyvä mutka, Evansilla on liikaa vauhtia. Evansin ilmeestä näkee, että hän tajusi välittömästi, mitä tuleman pitää. Auto putoaa tieltä ja törmää puuhun. Evans ja kartanlukija Scott Martin ovat ulkona autosta. Huh huh!

Kello 16.02: EVANS AJAA ULOS! MM-SARJAA JOHTAVA EVANS AJAA ULOS.

Kello 16.00: Ott Tänak tulee 6,0 sekuntia Rovanperää nopeammin. Tänakilla oli edellisellä ek:lla ongelmia, mutta hän ei anna tämän ek-maalissa kommentteja. Olisiko Hyundaissa yhä jotain ongelmaa, josta virolainen haluaa vaieta... Elfyn Evans tulee nimittäin väliajoissa paljon Tänakia kovempaa.

Kello 15.55: Kalle Rovanperäkin on yli puolitoista minuuttia hitaampi kuin aamupäivällä, mutta 9,5 sekuntia nopeampi kuin Katsuta.

– Tämä menee aivan hulluksi. Loppupäässä alkoi olla lunta ja loskaa. Täytyi ajaa todella hitaasti, melkein kävelyvauhtia. En tiedä, paraneeko tämä takana tuleville vai ei. Tiessä näkyy ajolinjat, mutta luntakin tulee enemmän, Rovanperä sanoi.

Kello 15.51: Katsuta maalissa. Jotain olosuhteista kertoo se, että Katsuta oli 11 kilometrin mittaisella pätkällä minuutin ja 45 sekuntia hitaampi kuin aamupäivällä.

Kello 15.47: Vaikeat ovat olosuhteet tälläkin pätkällä. Katsutalla oli jo yksi läheltä piti -tilanne, mutta japanilainen selvisi vähällä. Muutama sekunti tuossa loskaluistelussa kului kuitenkin aikaa.

Kello 15.46: Seuraava ek saatin jo käyntiin. Ensimmäisenä reitille starttasi Toyotan Takamoto Katsuta.

EK 10

Kello 15.08: EK 10:tä ei ajeta loppuun, vaan se on peruttu. Kilpailu jatkuu suoraan 11. erikoiskokeella, jonka alku viivästyy kymmenellä minuutilla kello 15.48:aan.

Kello 15.00: Jos 10. ek:n olosuhteet ovat vaikeat, 12. ek:lla kerrotaan olevan vielä vaikeampaa. Saa nähdä, mitä tästä iltapäivästä vielä tulee...

Kello 14.56: Ek:n keskeyttäminen palvelee tässä vaiheessa ainakin Tänakia, sillä hän oli 14,9 kilometrin väliaikapisteellä yli puolen minuutin päässä Greensmithistä ja puolen minuutin päässä Rovanperässä.

Kello 14.54: Sekä Veiby että Greensmith ovat kunnossa.

Kello 14.48: EK keskeytetään! Veibyn auto tukkii tien. Ek:lle olivat jo startanneet Ott TänakKalle Rovanperä, Elfyn Evans, Sébastien Ogier ja Esapekka Lappi. Rallissa toisena oleva Dani Sordo odottelee yhä lähtöpaikalla.

Kello 14.46: Ole Christian Veiby tekee täysin samassa paikassa täysin saman virheen kuin Greensmith, ja myös hän joutuu pysähtymään.

Kello 14.41: Greensmith sekä Toyota- ja Hyundai-kuljettajat ovat valinneet iltapäivän erikoiskokeille neljä sadekelin rengasta ja kaksi lumirengasta. Esapekka Lapin valinta on 3+3.

Kello 14.39: Gus Greensmith luistelee vasen kylki edellä metalliaitaan ja kimpoaa siitä toinen kylki edellä vuorenrinteeseen. Auto kääntyy kyljelleen. Olosuhteista päätellen tämä ei välttämättä jää ainoaksi ulosajoksi...

Kello 14.35: Olosuhteet ek:n varrella ovat hyvin vaikeat ja vaihtelevat: alkupäässä sataa lunta, loppupäässä tie on sula mutta märkä.

EK 9

Kello 14.18:  Skoda Fabia R5 -autolla ensimmäistä MM-ralliaan ajava Niclas Grönholm sanoi perjantaina olevansa Monzassa vain nautiskelemassa ajamisesta ja välttelevänsä virheitä. Yhdeksännellä ek:lla kuitenkin sattui yksi sellainen, ja Grönholm menetti vasemman takapyöränsä kokonaan.

Sisukas suomalainen ei kuitenkaan antanut periksi vaan nitkutti reilun 22 kilometrin mittaisen pikataipaleen maaliin pahasti vaurioituneella autolla. Tappiota parhaalle R5-kuljettajalle, Mads Östbergille tuli reilut 2,5 minuuttia.

Kello 14.16: Ralli jatkuu aivan muutaman minuutin kuluttua. M-Sportin Gus Greensmith starttaa kymmenennelle erikoiskokeelle kello 14.22. Kyseessä on sama pätkä, joka aloitti lauantaipäivän.

Kello 11.44: Edessä on huoltotauko, jonka jälkeen aamun kolme pätkää ajetaan toistamiseen. Jos on tilanne jännä rallin voittoa ajatellen, samaa voi sanoa mestaruustaistelusta.

Evansin johto reaaliaikaisessa pistetilanteessa on 4 pistettä Ogieriin nähden. Toyota on puolestaan tässä vaiheessa kiinni valmistajien mestaruudessa...

Kello 11.41: Dani Sordolla oli vaikeaa. Hän hävisi Evansille 9,4 sekuntia ja menetti kärkipaikkansa Ogierille. Evans on kolmantena. Kärkikolmikko mahtuu vain 7,5 sekunnin sisään.

Kello 11.38: Sébastien Ogier häviää Evansille 0,5 sekuntia, mutta pysyy kokonaistilanteessa reilusti tallikaverinsa edellä. Lappi on maalissa 6,8 sekuntia hitaampi kuin Evans. Ilman virhettä hän olisi ollut erittäin lähellä walesilaista.

Kello 11.37: Lappi epäonnistui neulansilmämutkassa, ja auton perä viisti lumipenkkaa. Lappi menetti tilanteessa noin viisi sekuntia. Hän oli aloittanut pätkän paremmin kuin kukaan muu.

Kello 11.32: Ott Tänak tekee pohja-ajan, mutta Elfyn Evans on vielä 4,7 sekuntia nopeampi. Samalla kuullaan, että Esapekka Lappi on pysähtynyt lyhyesti ek:n varrella.

Kello 11.27: Rovanperä häviää Greensmithille peräti 12 sekuntia.

Kello 11.23: Maaliin tulleista Greensmith on 7,7 sekuntia Takamoto Katsutaa nopeampi. Rovanperä ei pärjää väliajoissa alkuunkaan.

Kello 11.10: Tällä pätkällä on jo enemmän lunta kuin kahdella edellisellä. Tämä ei välttämättä tiedä hyvää Kalle Rovanperälle ja Esapekka Lapille, joilla on aamupäivällä mukana pelkkiä sadekelin renkaita.

Kello 11.02: Tahti on kova mutta olkoon! Päivän kolmas ek on käynnissä. Gus Greensmith taas ensimmäisenä kuljettajana baanalla.

EK 8

Kello 10.40: Dani Sordo nappaa rallin kärkipaikan takaisin itselleen 0,4 sekunnin pohja-ajalla Evansiin nähden. Ogier on 2,2 sekunnin päässä. Lappi putoaa jo viidenneksi Tänakin taakse.

Kello 10.37: Esapekka Lappi häviää Evansille 3,5 sekuntia.

– Ihan okei. Alku oli liukas. Tuntuu, etten oikein meinaa saada renkaita oikeaan lämpötilaan, mutta sitten kun saan, kaikki on ok.

Kello 10.33: Rallia johtava Sébastien Ogier menettää 5,4 sekuntia kovimmalle kilpakumppanilleen Evansille. Ogier kuitenkin yhä 8,0 sekuntia Evansin edellä kokonaistilanteessa.

– Olin aivan liian varovainen.

Kello 10.30: Ott Tänak tekee pohjat, mutta menettää ne heti perään Elfyn Evansille 1,1 sekunnilla.

– En ole kovin tyytyväinen. Olisin voinut ajaa muutamissa paikoissa kovempaakin. Pieniä parannuksia, Evans sanoi.

Kello 10.24: Kalle Rovanperällä ei ollut helppoa. Hän häviää Greensmithin pohja-ajalle 1,0 sekuntia, ja Takamoto Katsutakin oli Rovanperää nopeampi.

– Ihan ok. Sadekelin renkaat toimivat ihan hyvin. Edellisellä pätkällä vauhti oli hyvää kuivalla ennen loskaa. Nyt täytyy olla varovainen, koska kun osuin penkkaan, takapyörä ei ole suorassa. Seuraava ek on vaikea, koska meillä ei ole lumirenkaita.

Yhdeksännellä ek:lla lienee siis luvassa lunta ja loskaa.

Kello 10:15. Tämä on noin seitsemän minuutin rykäisy. Greensmith maalissa.

– Tämä oli paljon puhtaampi kuin ensimmäinen. Joissain paikoissa oli vettä, mutta siinä se.

Kello 10.08: Ek numero 8 ei nouse aivan yhtä korkealle kuin edellinen, joten lunta tai loskaa ei pitäisi olla niin paljon. Mutta kyllä sitä loskaa tälläkin pätkällä jonkin verran on.

Greensmith on liikkeellä.

Kello 10.05: Päivän seuraava ek on valmiina alkamaan. M-Sportin Gus Greensmith starttaa ensimmäisenä autona aivan pian.

 EK 7

Kello 10.18: R5-autoista on syytä nostaa esiin Niclas Grönholmin suoritus. Ensimmäistä MM-ralliaan ajava rallicross-kuski oli päivän ensimmäisellä pätkällä jopa nopeampi kuin kolminkertainen MM-rallivoittaja Andreas MikkelsenEmil Lindholm ja Jari Huttunen olivat toki vielä Grönholmiakin nopeampia.

Kello 9.47: Jos on rallin tilanne jännittävä, samaa voi sanoa mestaruustaistelusta. Tämänhetkisen kokonaistilanteen valossa Elfyn Evansin johto reaaliaikaisessa pistetaulukossa on 4 pistettä Sébastien Ogieriin nähden. Toyota puolestaan olisi nousemassa Hyundain edelle valmistajien mestariksi.

MUTTA: Tämä ralli on kaikkea muuta kuin taputeltu.

Kello 9.41: Kun ottaa huomioon, että Ogier on 7-kertainen Monte Carlo -rallin voittaja, ei varsinaisesti ole yllätys, että vanha kettu, kuusinkertainen maailmanmestari on näissä hyvin montemaisissa olosuhteissa porukan paras... Mutta ei tämä vielä ohi ole! Pian mennään taas.

Kello 9.38: Sordo häviää Ogierille 5,6 sekuntia, ja Ogier nousee näin rallin kärkeen. Lappi putoaa neljänneksi.

– Hävisin loskaisella osuudella, koska en löytänyt tuntumaa. Alku tuntui hyvältä, Sordo sanoi.

Kello 9.35: Dani Sordo on viimeisessä väliajassa vain pari sekuntia Ogieria hitaampi. Sordokin ottaa loskaisen osuuden todella varovasti.

Kello 9.33: Esapekka Lappi on viimeisessä väliajassa yli 15 sekunnin päässä Ogierista. Aijai. Lapilla on siis vain sadekelin renkaita, ja ne eivät ole näissä olosuhteissa millään tavalla kelvolliset. Maalissa Lappi on 15,1 sekuntia Ogieria hitaampi.

– Eroa tuli koko pätkällä. Hävisin koko ajan, Lappi pyöritteli päätään.

Kello 9.31: Ogier on viimeisillä kilometreillä ylivoimainen. Hän jättää Evansia kaikkiaan 8,3 sekuntia. Tästä noin viisi sekuntia tuli viimeisillä, loskaisilla kilometreillä.

– Loppu oli vaikeampi kuin odotin, kun siellä oli loskaa. Olin varovainen, ja kokonaisuudessaan veto oli ihan hyvä.

Kello 9.30: Sébastien Ogier puolestaan on väliajoissa Evansiakin paremmassa vauhdissa. Erot eivät ole isoja.

Kello 9.28: Elfyn Evans tulee vielä Tänakiakin kovempaa. Hän on 1,8 sekuntia Tänakia nopeampi.

– Ihan ok. Lumi lopussa oli yllätys, pitoa oli vähän. Todella vaikeaa.

Kello 9.26: Rovanperän aika oli maaliintulleista paras, mutta hänen jälkeensä startannut Ott Tänak tulee vielä 10 sekuntia kovempaa. Rovanperä ei pysähtynyt ek:n jälkeen antamaan kommentteja.

– On vaikeaa, mutta pääsimme läpi. Saimme tuntumaa siitä, mitä tämä on, Tänak sanoi.

Kello 9.22: Rovanperä pääsi jatkamaan matkaa normaalisti, mutta menetti muutaman sekunnin. Hän taisi selvitä tällä kertaa säikähdyksellä.

Kello 9.21: Ja Rovanperä lipsauttaa vasemmalle kääntyvässä mutkassa kylki edellä lumiseen vuorenseinämään! Jo muutama sekunti ennen osumaa Rovanperä huudahti huomatessaan, että auto lähtee irti. Vauhtia oli yksinkertaisesti liikaa. 

Kello 9.20: Toyotan Kalle Rovanperä lähestyy vähitellen ek:n loppupään loskaisia paikkoja.

– Märkä loppuu, ehkä lunta, kartturi Jonne Halttunen ohjeistaa.

Kello 9.18: Kaikki kärkiautot ovat startanneet ek:lle.

Kello 9.12: Gus Greenmith on ek-maalissa.

– Etuautomme kertoi, että tie olisi vain kostea tai märkä, mutta heidän jälkeensä on pakastanut, ja viimeisillä kilometreillä oli pelkkää loskaa. Täytyi vain körötellä läpi. Se oli hitonmoinen yllätys, ja sadekelin renkailla tällainen ei ole kivaa, Greensmith sanoi.

Kello 9.10: Olosuhteet ek:n loppupäässä ovat todella vaikeat. Tien pinnassa on paljon loskaa, ja Gus Greenmith kurvailee 40–50 kilometrin tuntivauhdilla.

Kello 9.06: Tien pinta näkyy olevan hyvin erilainen eri paikoissa. Välillä on kuivaa, välillä märkää ja vesilätäköitä, välillä vähän loskaakin. Tämä jos mikä on kuljettajien painajainen.

Kello 9.04: Lauantain ensimmäinen erikoiskoe on koko rallin pisin, ja se vie kuljettajat parhaimmillaan noin 1200 metrin korkeuteen. Ek:n alkupäässä riittää tekemistä, sillä kuljettajat pyörittelevät autonsa läpi 15 peräkkäisestä neulansilmämutkasta.

Kello 8.56: WRC All Live -lähetyksen asiantuntija Julian Porter kertoo, että päivän ensimmäisen erikoiskokeen lopussa sataa tällä hetkellä lunta. Tämä voi mennä todella mielenkiintoiseksi!

Kello 8.52: Päivän ensimmäinen erikoiskoe on käynnissä. Tänään ajetaan käännetyssä paremmuusjärjestyksessä, ja ensimmäisenä reitille starttaa M-Sportin Gus Greensmith.

Kello 8.50: Hyundain tallipäällikkö Andrea Adamo kertoo, että neljännellä erikoiskokeella keskeyttänyt Thierry Neuville ei ole mukana tämän päivän reitillä, mutta belgialaisen on määrä ajaa vielä viimeisen päivän erikoiskokeet.

ENNAKKO

Lauantai on rallin ja mestaruustaistelun kannalta iso, jopa ratkaiseva päivä. Ohjelmassa on kaikkiaan 126,95 ek-kilometriä, ja yhtä vaille kaikki erikoiskokeet ajetaan Pohjois-Italian vaativilla vuoristoteillä.

Vielä eilen pelättiin, että kuljettajia odottaisi erittäin lumiset ja vaikeat olosuhteet, mutta tuoreimpien tietojen mukaan ainakin päivän kahdella ensimmäisellä erikoiskokeella lumi on sulanut kokonaan. Lämpötilat ovat muutaman asteen verran plussalla.

Rengasvalmistaja Michelin puolestaan kertoo, että kuljettajien välillä on pientä hajontaa rengasvalinnoissa. Kalle Rovanperä ja Esapekka Lappi ovat valinneet kolmelle ensimmäiselle ek:lle mukaansa kuusi sadekelin rengasta. Sébastien OgierElfyn EvansDani Sordo ja Ott Tänak ottivat huoltoalueelta mukaansa neljä sadekelin rengasta ja kaksi lumirengasta.

Luvassa on äärimmäisen jännittävä päivä myös siksi, että Lapin ja Sordon aikasakkojen myötä kärkikuusikko mahtuu vain 14,8 sekunnin sisään.

Päivän ensimmäinen ek starttaa kello 8.52.

Lue myös:

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja