MM-rallin kulisseissa painostava näytelmä – Toyota-pomo Kankkunen kertoo pelin hengen: "Niitä on liian vähän"

3:18
Monten MM-rallissa rengasruletti – Toyotan testipäällikkö Timo Kankkunen kertoo pelin hengen.

Monte Carlon MM-rallissa nähdään armotonta rengaspeliä.

MAINOS

MM-ralli yksinoikeudella
C Moressa!

Ruotsin MM-ralli 9.–12.2.
To:
EK1 klo 19.50 alkaen
Pe: EK:t 2-8 klo 9.20 alkaen
La: EK:t 9-15 klo 8.50 alkaen
Su: EK:t 16-18 klo 7.55 alkaen

Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa

Olosuhteiltaan vaihteleva osakilpailu paljastaa armotta epäonnistumiset rengasstrategiassa. Väärä valinta voi maksaa esimerkiksi kolmen erikoiskokeen lenkillä kymmeniä sekunteja, jopa minuutteja.  

– Tämä ralli on aina aikamoista kompromissia, C Moren asiantuntija Jari Ketomaa totesi rengaspelistä studio-osuudessa perjantaina. 

Tänä viikonloppuna Monte Carlossa on ajettu melko tasaisissa olosuhteissa, joissa pehmeä rengas on huomattu selvästi toimivimmaksi. Kuskien päänvaivana on se, että käytössä olevista 38 renkaasta pehmeän rengasseoksen kumimäärä on rajattu 20:een. 

Tämä johti esimerkiksi perjantaina siihen, että kuljettajien oli laitettava autoihinsa superpehmeitä kumeja, vaikka se ei ollut optimaalisin vaihtoehto. Toyotan testipäällikkö Timo Kankkunen kertoi pelin hengen C Moren haastattelussa. 

– Pakko on tehdä kompromisseja, koska pitää saada renkaita säästymään koko viikonlopuksi. Ei voida muutakaan tehdä, nelinkertaisen maailmanmestarin Juha Kankkusen veli kommentoi. 

– Niitä (pehmeitä renkaita) on liian vähän. 

Millainen ero pehmeillä ja superpehmeillä renkailla lopulta on? Katso pääkuvan videolta Ketomaan ja Kankkusen analyysit rengastilanteesta kokonaisuudessaan. 

Lue myös:

    MM-rallivideot

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja