Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

MM-Lahdessa kumarretaan perinteille – tarjolla myös paljon uutta

1:26Lahden MM-hiihtojen alkuun on aikaa 22 päivää
Julkaistu 31.01.2017 21:33

MTV SPORT - STT

Maailman suurin after ski, legendaarinen Salpausselkä, suomalaisten kokoontumisajot, juhlakisat. Pääsihteeri Janne Leskinen luettelee rutiinilla Lahden MM-hiihtojen antia, jolla 22. helmikuuta-5. maaliskuuta järjestettäviin kisoihin yritetään myydä neljännesmiljoona pääsylippua.

Leskinen taiteilee kasaan kompromissin, kun hän kuvaa tapahtuman järjestelyjä.

- Salpausselällä on lähes sadan vuoden historia kilpailuista. Kyse on perinteen vaalimisesta, Leskinen kumartaa menneelle ennen kuin kertoo keinot löytää lumilajeille uusi yleisö.

- Piti uudistaa juhlakisojen konsepti, luoda nahka uudelleen. Urheilun lisäksi tarvitaan muuta tarjontaa.

Juhlakisoilla järjestäjät viittaavat Suomen sataan itsenäiseen vuoteen. Uusi nahka tarkoittaa Mielensäpahoittajan metsäkatsomoa, Röllin talvimaata, Heurekan tiedesirkusta, oheisohjelmaa, tarjoilua, jättiskriinejä, tangoa ja älyrahaa.

Neljänkymmenen hengen tiimi on suunnitellut lilaksi värjättävää kisailmettä ja palveluita kaksi vuotta. Kisojen markkinointijohtaja Esa-Pekka Nykänen tietää silti ainoan keinon päästä yleisö- ja taloustavoitteisiin.

- Ainutlaatuinen tunnelma, Nykänen vastaa itse kysymykseensä, mikä saa katsojan tv:n äärestä kisapaikalle.

- Kymmeniätuhansia ihmisiä kokoontuu yhteen. Sellaisen tunnelman pääsee harvoin kokemaan.

Lunta taivaalta ja menestystä

Tunnelma rakentuu lilasta kisailmeestä, oheistapahtumista ja ratkaisevasti asioista, joihin järjestäjät eivät voi vaikuttaa. Luminen maisema on tunnelmalle niin tärkeä, että Lahdessa seurataan taatusti kaikki tarjolla olevat ennusteet. Ja toivotaan parasta.

Suomalaisten menestys on kaikkein tärkeintä. Suomalaiset haluavat nähdä suomalaiset mitalikamppailuissa ja mitaleilla. Mieluiten kaikissa lajiryhmissä.

Ilman menestystä kahdeksan jättiskriinin kuva ei kiinnosta. Antero Mertarannan stadionalueelle, ladunvarteen ja FM-taajuudelle välitetty tunnelmointi riipii korvaa. Mielensäpahoittaminen onnistuu metsäkatsomossa ilman kirjailija Tuomas Kyrön seuraa ja Anssi Kukkosen selostusta.

Massakustomoitu kisapolku

Tunnelma, suomalaismenestys, kisasää ja myös järjestäjien lipunmyyntitavoite ratkeavat kisapäivinä, jotka on nimetty teemoittain. Markkinointi on rakennettu näiden hokemien varaan ja kohdennettu ihmisryhmiin, kuten aikuiset ja nuoret viihtyjät sekä lapset ja lapsiperheet.

- Jokaiseen makuun ja tarpeeseen löytyy katsomot, Nykänen lupaa.

Seinälle heijastettu kuva julistaa, että urheilun seuraaminen on Lahdessa helppoa ja sopii jokaisen tyyliin.

Tapahtumajohtaja Jesse Kiuru puhuu massakustomoidusta katsojakokemuksesta.

- Se on katsojan kaikkien kisakokemusten summa, Kiuru toteaa ja tunnustaa, että sää ja suomalaismenestys ovat sen keskeiset tekijät.

Lisää aiheesta:

Kommentti: Suomen olympiapomon matkapäiväkirjat hämmentävät – nyt on herättäväMM-hiihdoissa hintafarssi – yleisö äänesti jaloillaan: "Hyvällä bisneksellä ja ahneudella on ero"Kommentti: MM-hiihtojen tapaus Hyvärinen kuitattiin hauskana häröilynä, mutta kävikö kenelläkään mielessä kuusinumeroinen hintalappu?Janne Ahoselle kuninkaallinen kyltti, suomalaisille oma ravintolapöytä – tuhansien tarinoiden mäkiviikossa kopioimatonta taikaa: "Lupa juoda muutama olut enemmän"Näkökulma: Pornokaupasta kirkkoon, kielletty kisaromanssi? Huippupomo hölmöilee kaikessa rauhassa Leijonien kisapaikallaLahden MM-kisoissa voi ensi talvena pahoittaa mielensä
YhdistettyMäkihyppyMaastohiihtoHiihtolajitUrheilu

Tuoreimmat aiheesta

Yhdistetty
  • 11.10.07:48
    Urheilu

    Yhdistetyn huipulta dopingpommi – Ilkka Herola kertoo, miten hän tilanteen kokee

  • 29.9.19:41
    Olympialaiset

    Yhdeksän suomalaisurheilijaa nimettiin olympiajoukkueeseen – listalla tähtinimiä

  • 23.8.14:39
    Mäkihyppy

    Yhdistetyn tähtiurheilija vaihtaa lajia

  • 11.8.14:37
    Hiihtolajit

    Norjan hiihtotähti jäi auton alle – kuljettaja 16-vuotias

  • 8.8.14:28
    Mäkihyppy

    Suomen mäkihypyssä kuohuu: Kolme neljästä hylättiin