Miten liukkailla teillä kannattaa ajaa?
Viiden jälkeen -ohjelman toimittaja Salla Hekkala meni kertausoppiin liukkaan kelin radalle Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalaisen kanssa. Yllä olevalta videolta näet muun muassa, millainen ero auton nopeudella on jarrutusmatkaan liukkaalla jarrutettaessa.
– Hyvä kuljettaja ei koskaan joudu liikenteessä sellaiseen tilanteeseen, mistä taitava selviää, Vesalainen summaa liukkaan kelin ajon.
"Vaikuttaa olennaisesti auton käyttäytymiseen" – mikä on rekuperaatio?
Vesalainen muistuttaa, että sähköautoilijan on tärkeä tietää rekuperaation merkitys. Kyseessä on jarrutusenergian talteenotto.
– Tämäkin auto, mikä meillä on alla, on takavetoinen, niin käytännössä se tarkoittaa sitä, että rekuperaatiojarrutus tapahtuu auton takapyörillä, ja se vaikuttaa olennaisesti auton käyttäytymiseen, Vesalainen huomauttaa.
Videolta voit katsoa, mitä tapahtui, kun Hekkala kokeili, miten auto reagoi väistöliikkeeseen rekuperaation kanssa ja ilman.
– Oli aika iso ero, Hekkala nauraa.
Vesalaisen mukaan rekuperaatiolla on vastaavassa tilanteessa samanlainen vaikutus kuin sillä, että joku nappaisi vain takapyöriin vaikuttavan käsijarrun päälle vauhdissa.
– Tämä on toivottavasti sellainen asia, josta ihmisille sanotaan, kun he hankkivat sähköauton. Koska minä en itse tiennyt tätä sähköautoista, Hekkala toteaa.
Jos keli on kovin liukas, rekuperaatiota kannattaa säätää pienemmäksi tai ottaa se mielellään kokonaan pois päältä.
– Silloin se ei yllätä kuljettajaa, Vesalainen sanoo.