Miten on mahdollista, että Valtteri Bottas pystyy dominoimaan, mutta taipuu niin usein Lewis Hamiltonille? Mestarikuski Toni Vilanderilta tyhjentävä puheenvuoro – "Sieltä ei pääse enää takaisin"

7:14
Nikin nopeat: Valtteri Bottaksen ylivoima Turkissa nosti esiin ison kysymyksen – miksi Lewis Hamiltonin lyöminen Mercedes-aikana on ollut niin vaikeaa?

Valtteri Bottaksen mestarillinen suoritus viime viikonlopun Turkin GP:ssä sai selostaja Niki Juuselan kysymään C Moren studiossa ison kysymyksen: Jättääkö tämä jotain jossiteltavaa Bottaksen Mercedes-aikakaudesta?

MAINOS

Koko F1-kausi C Moressa!

Yhdysvaltojen GP 22.-24.10.
Pe:
1. harjoitukset klo 19.25, 2. harjoitukset klo 22.55
La: 3. harjoitukset klo 20.55, aika-ajot klo 23.55
Su: Yhdysvaltojen GP klo 21.55, ennakkotunnelmat klo 21.00

Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa

Bottas luonnehti viikonlopun esitystään yhdeksi uransa parhaista, ja suomalainen sai muutenkin suitsutusta laajalla rintamalla.

Hän oli aika-ajossa niukasti toinen tallitoverinsa Lewis Hamiltonin takana, mutta kun brittimestari sai kymmenen lähtöruudun rangaistuksen moottoripäivityksestä, Bottas lähti paalulta puolustamaan Mercedeksen asemia Red Bullin Max Verstappenia vastaan.

Juttu jatkuu kuvan alla. 

Täydellinen suoritus synnytti mielenkiintoisen keskustelun C Moren F1-studion Nikin nopeat -osiossa. Bottas ajaa nyt viidettä ja viimeistä kauttaan Mercedeksellä, mutta hän ei ole tuona aikana pystynyt laittamaan Hamiltonia kertaakaan todella ahtaalle mestaruustaistossa. 

Aika-ajosuoritukset osoittavat, että suomalaisella riittää vauhtia ja taitoa. Saiko suomalainen siis ulosmitattua kaiken mahdollisen Mercedes-taipaleellaan?

Juusela nosti esiin nykyformuloissa hyvin merkitsevän rengaspuolen, ja asiantuntija Toni Vilander iski kiinni. Hän on huomannut, että Bottas sortuu välillä yliyrittämiseen, sillä Hamilton on tallikaverina kovin mahdollinen testi.  

– Kisoissa raivo ja näyttämisen halu on (Bottaksella) niin kova, että rengas ei pysy siinä vauhdissa mukana. Laji on siinä mielessä hyvin poikkeuksellinen ja mielenkiintoinen, että välillä kuljettajan 75-prosenttinen suoritus antaa paremman suorituskyvyn renkaasta. Kun pusket renkaan rajan yli, silloin on menty no mands landille. Sieltä ei pääse enää takaisin, muun muassa legendaarisen Le Mansin kahdesti urallaan voittanut Vilander aloittaa.

– Hyvin kuvaavaa on se, että kun (Bottaksella) kaikki sujuu hyvin, se sujuu tosi hyvin. Mutta sitten kun on jokin pieni ongelma, niin siitä tulee paljon isompi kuin Lewis Hamiltonin tapauksessa. Niitä kertoja, että Valtteri olisi pystynyt kääntämään kisan huonomman puolikkaan jälkeen paremmaksi, ei ole nähty hirveästi.

Pääkuvan video: Miksi Bottas sitten loisti Turkin GP:ssä? Vilander ja toinen asiantuntija Ossi Oikarinen ottavat kantaa myös siihen, että onko Bottas Hamiltonia herkempi auton säätöjen suhteen.  

Lue myös:

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja