Siitä seuraa sähinää, vihaista ulvontaa, muskeleiden kiristelyä ja helvetinmoiset karkelot. Ei savua ilman tulta. Dodge Charger SRT Hellcat on yksi maailman järeimmistä tehdasviritetyistä muskeliautoista.
Hinta Saksassa 105 900 euroa
Tykkäsimme
- V8:n soundeista
- mitattu kulutus alitti EU-lukemat
- nopeasti ja sulavasti toimivasta automaattivaihteistosta
- Bilsteinin säädettävästä alustasta
Emme tykänneet
- mitattu kulutus 16 l/100 km
- yli kahden tonnin omamassa
- ongelmista tehon saamisessa tiehen
Dodge Charger on yksi kolmesta uudelleensyntyneestä muskeliautosta, ja SRT on mallisarjassa se versio, joka pullistelee muskeleitaan eniten. Joillekin tämäkään ei kuitenkaan riitä. Siksi on olemassa vielä Hellcat: piru pedoksi.
Auton pistäminen tulille on jo elämys. Avain on punainen. Sitä käännettäessä konepellin alla herää eloon 717-heppainen V8. Sitten on se toinen avain. Se on musta. Sitä käännettäessä auton teho on rajattu ”vain” 500 heppaan. Huippunopeutta on luvassa 280 km/h.
Tässä ”kauppakassi”-moodissa auto on täysin sopeutuvainen arkiliikenteeseen. Se kulkee sivistyneesti, ja jousitus on riittävän mukava. Yli viiden metrin pituus vaatii vähän totuttelua – kuten myös yli kolmen metrin akseliväli – mutta muuten Charger ei poikkea totutusta. Päät toki kääntyvät kadulla, sillä modernit muskeliautot ovat Euroopassa yhä harvinaisuuksia.




