Siitä seuraa sähinää, vihaista ulvontaa, muskeleiden kiristelyä ja helvetinmoiset karkelot. Ei savua ilman tulta. Dodge Charger SRT Hellcat on yksi maailman järeimmistä tehdasviritetyistä muskeliautoista.
Hinta Saksassa 105 900 euroa
Tykkäsimme
- V8:n soundeista
- mitattu kulutus alitti EU-lukemat
- nopeasti ja sulavasti toimivasta automaattivaihteistosta
- Bilsteinin säädettävästä alustasta
Emme tykänneet
- mitattu kulutus 16 l/100 km
- yli kahden tonnin omamassa
- ongelmista tehon saamisessa tiehen
Dodge Charger on yksi kolmesta uudelleensyntyneestä muskeliautosta, ja SRT on mallisarjassa se versio, joka pullistelee muskeleitaan eniten. Joillekin tämäkään ei kuitenkaan riitä. Siksi on olemassa vielä Hellcat: piru pedoksi.
Auton pistäminen tulille on jo elämys. Avain on punainen. Sitä käännettäessä konepellin alla herää eloon 717-heppainen V8. Sitten on se toinen avain. Se on musta. Sitä käännettäessä auton teho on rajattu ”vain” 500 heppaan. Huippunopeutta on luvassa 280 km/h.
Tässä ”kauppakassi”-moodissa auto on täysin sopeutuvainen arkiliikenteeseen. Se kulkee sivistyneesti, ja jousitus on riittävän mukava. Yli viiden metrin pituus vaatii vähän totuttelua – kuten myös yli kolmen metrin akseliväli – mutta muuten Charger ei poikkea totutusta. Päät toki kääntyvät kadulla, sillä modernit muskeliautot ovat Euroopassa yhä harvinaisuuksia.
Mutta unohdetaan hetkeksi tämä musta avain. Keskitytään olennaiseen; eli siis punaiseen avaimeen.
Legendaarisesta 6,2-litraisesta Hemi-V8:sta otetaan irti remmiahtimen avulla 717 hevosvoimaa ja 881 newtonmetriä. Molemmat luvut ovat vaikuttavia. Niillä poljetaan superurheiluautojen liigassa. Varttimaili taittuu 11 sekunnissa. Huippunopeutta on tarjolla nyt 328 km/h.
Ison ja isolla veekasilla varustetun jenkkiauton ajokokemus on, kuten odottaa saattaa, muskeliautomainen. Iso V8 hörpöttää tasakaasulla, pakosarja pulputtaa omiaan, ja kaasupoljinta kutiteltaessa maisema vaihtuu kuin vanhoissa lännenelokuvissa postivankkureiden kyydissä. Moottorin maksimiteho löytyy jo kierrosluvulla 6 000, eli italialaista syväkurkkukokemusta ei amerikkalaisen muskuliauton ratissa kannata odottaa.
Moottorin jatkeena on ZF:n 8-portainen automaattivaihteisto, joka toimii perusajossa sulavasti ja vauhdikkaammin rällätessä sulavasti ja nopeasti. Rengaskoko on 20 tuumaa. 40-profiilisilla kiekoilla on leveyttä 275 milliä. Etu- ja takarenkaat ovat yhtä läskit. Pysähtymisestä vastaavat Brembon jarrut amerikkalaisen pizzan kokoisin jäähdytetyin jarrulevyin. Hiilikuitua tai keramiikkaa ei levyistä löydy, nyt ollaan rehellisten perusasioiden äärellä. Näiden autojen ostajat arvostavat myös alhaista ostohintaa, eli turhasta ei haluta maksaa.
Hellcatia tuo Saksaan privaattifirma AEC (www.aeceurope.com), joka pyytää autosta Saksassa 105 900 euroa. Se on auton tehoon nähden varsin maltillinen pyyntö. Jenkkimuskelit on treenattu salilla rautaa nostelemalla, ei missään hightech-fitness-keskuksessa ylihienostuneiden kuntolaitteiden kanssa.
Tämän huomaa toki myös auton suorituskyvystä maksimia etsittäessä. Kaiken voiman välittäminen kiihdytyksessä takarenkaille vaatii tarkkaa peffaa ja kaasujalkaa. Kokemus on raju kuin penkkipunnerrus. Luvassa on siis ähinää ja puhinaa. Toisaalta pieni sudittelu on aina hauskaa… varsinkin tällaisten autojen kanssa.
Mitattu kiihtyvyys satasen vauhtiin 4,5 sekunnissa on hyvää urheiluautoluokkaa. Charger painaa kuitenkin vaa’alla polttoainetankki täynnä 2 104 kiloa. Paljon hiilikuitua tai muita kevytmateriaalea rakenteissaan käyttävät ja samantehoiset italialaiset, saksalaiset tai englantilaiset superautot painivat ihan eri kiihtyvyysluokassa. Kokemus on myös erilainen. Hellcatin ratissa on rajusti kiihdytettäessä viimeisen tuomiopäivän makua.
Juuri siksi Chargerissa on oma karismansa. Se on rehti farkkukansan muskeliauto, jota ei poljeta menemään nahkapohjaisilla design-kengillä. Ostaja saa hyvän vastineen rahoilleen: ison auton, paljon rautaa, paljon tehoa, paljon mölyä – ja paljon ihanan kitkerää rengassavua.
Dodge Charger SRT Hellcat
Moottori 6 166 cm3, mekaanisesti ahdettu V8
Teho 527 kW (717 hv) / 6 000 r/min
Vääntö 881 Nm / 4 000 r/min
0-100 km/h 4,5 s (mitattu)
Huippunopeus 280 km/h (rajoitettu)
EU-kulutus 19,9 l/100 km
CO2-päästöt 480 g/km
Mitat Pituus 5 100 mm, leveys 1 905 mm, korkeus 1 480 mm, akseliväli 3 058 mm
Tyhjäpaino 2 104 kg
Tavaratila 467 l
Uusimmat
-
22:24
Purra: Suomi ei hyväksynyt Kansainvälisen valuuttarahaston julkilausumatekstiä – yhteinen julkilausuma jäi antamatta
-
22:23
"Monsteri" on kuollut – kehonrakentajan vaimolta tiukka toive
-
22:18
Finnair ei lennä Israelin tai Iranin ilmatilassa
-
21:49
Oulussa etsitään yhä kadonnutta naista
-
21:47
Kärppäkapteeni Atte Ohtamaa, 36, paljasti tehneensä isoja päätöksiä – "Pakko myöntää itsellekin"
-
21:26
Ogier tykitti hirmuvedon päivän päätteeksi – Kroatian MM-rallin kärjessä melkoinen tilanne: MTV seurasi
-
21:24
Kärpät palasi mitalikantaan SM-liigassa! Tähtipelaaja huudatti kotiyleisöä jatkoerässä
-
21:15
Nainen kävi yksillä Tinder-treffeillä miehen kanssa – seurasi lähes viisi vuotta vainoamista
-
21:15
Suosikkitubettaja jätti ilmoittamatta yli 180 000 euron tulot – tuomittiin ehdolliseen vankeuteen
-
20:56
Leijonilta ryhtiliike – Ruotsi kaatui jatkoajalla
-
20:52
Tilastokeskuksen asiantuntija: Alv-nosto vaikuttaa eniten pienituloisimpiin
-
20:51
Jari-Matti Latvala mietti jo synkkiä: "Ei mitään mahdollisuuksia" – suoraa puhetta Sébastien Ogierista
-
20:45
Nuori mies on sytyttänyt itsensä palamaan Trumpin oikeudenkäynnin ulkopuolella
-
20:32
Inter edelleen ilman voittoa – Ilveksen ahdinko jatkuu
-
20:29
Epäily Ruotsissa: Mies hyökkäsi kolmen naisen kimppuun – poliisi ampui epäiltyä
-
20:13
Hanna Pakarisen sydän alkoi oireilla ja laulaja hakeutui lääkäriin – diagnoosi oli jotain, mitä hän ei saattanut lainkaan odottaa
-
20:11
Nainen törmäsi sähköskootterilla rajusti 67-vuotiaaseen Briteissä – kuskilta yllättävä reaktio
-
20:04
WHO: Lintuinfluenssa H9N2 on tarttunut ihmiseen
-
20:00
Salkkarit-kurkistus julki! Hahmo ihmettelee: "Miksi haluat tämän työn?"
-
19:55
Näin lumimyräkkä etenee nyt Suomen yllä – poliisilta vakava muistutus: "Sitten kyllä sakkoa tulee"
-
Lataa lisää