Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Ministeriön kaavailemat jokamiestaksit epäilyttävät – pelkona taksien katoaminen maaseudulta

Lehtikuva
Julkaistu 23.05.2016 17:50

MTV UUTISET – STT

Pienimuotoisen taksitoiminnan salliminen kenelle tahansa ilman liikennelupaa herättää laajalti kritiikkiä. Huoltovarmuuskeskuksen mukaan rekisteröity taksiverkosto on tärkeä, jotta sitä voidaan tarvittaessa käyttää poikkeusoloissa.  

Huoltovarmuuskeskus on yksi kymmenistä tahoista, jotka antoivat maanantaihin mennessä lausuntonsa lakiluonnoksesta liikennekaareksi. Uudistukset siirtyvät seuraavaksi hallituksen harkittavaksi.  

Pienimuotoista taksitoimintaa voisi lakiehdotuksen mukaan harjoittaa myös ilman liikennelupaa, kunhan maksetut korvaukset jäävät vuodessa alle 10 000 euron.  

Huoltovarmuuskeskuksen logistiikkapäällikön Raija Viljasen mukaan on tärkeää, että taksiautoilijat ja heidän käyttämänsä kalusto rekisteröidään. Kaikkein toimivin tapa olisi keskuksen mielestä se, että kaikilta toimijoilta vaadittaisiin vastakin taksilupa. Luvan antamisen yhteydessä myös toimijoiden taustat ja kelpoisuus tarkistetaan.  

– Takseilla on hyvin toimiva tilausvälitysjärjestelmä. Sen toiminnan jatkuvuus on tavoitteena huoltovarmuustyössä ja maakuljetuspuolen toiminnoissa, Viljanen sanoo.  

1:53Kysely: Taksisääntelyn purkaminen saa varautuneen kannatuksen

Jokamiestaksit herättävät epäilyjä

Moni muukin lausunnonantaja kritisoi suunnitelmaa jokamiestakseista. Liikenneturva epäilee, että liikenneturvallisuus voi heikentyä kontrollin vähentyessä, kun taas Suomen Yrittäjät pitää toimijoiden erottelua epäoikeudenmukaisena. Yrittäjäjärjestön mielestä liikennepalveluihin luotaisiin uudistuksessa kahdet markkinat, kun ammattimaisilla toimijoilla olisi velvoitteita, joita pienillä ei olisi.  

Autoliikenteen työnantajaliitto epäilee, että mahdollisuus tienata 10 000 euroa ilman liikennelupaa vääristäisi kilpailua ja synnyttäisi harmaata taloutta.  

Löytyy uudistukselle kiittäjiäkin. Postin mukaan joillakin alueilla on ollut erittäin vaikeaa löytää kuljetuspalveluiden tarjoajia. Konsernissa uskotaan, että paikallisia alihankkijoita olisi helpompi löytää, jos lupavaatimuksia ja kuljetusten yhdistelyä helpotetaan. 

Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.

Maaseudulllakin tarvitaan takseja

Liikenne- ja viestintäministeriön lakiluonnoksessa esitetään, että taksien päivystys- ja asemapaikkavelvoitteesta luovuttaisiin, jotta alalle saataisiin lisää toimijoita ja taksiyrittäjien olisi helpompi laajentaa toimintaansa. Pelkona kuitenkin on, että taksit hupenisivat maaseudulta, jos velvoite poistetaan. 

Huoltovarmuuskeskus ei luopuisi asemapaikkavelvoitteesta. Viljanen muistuttaa, että jo normaalioloissa taksi on välttämätön haja-asutusalueilla, koska muuta julkista liikennettä ei ole. 

– Niin kauan kun on tavoitteena, että koko maa pidetään asuttuna, väestön toimeentulo edellyttää kuljetuspalveluita. 

Lakiluonnoksessa todetaan, että palveluita voisi järjestää syrjäseuduille myös palvelusopimuksin.  

8:22

Lisää aiheesta:

Taksiuudistuksen viat syynissä – lausunnot paljastavat ongelmatTaksit mukaan liikennekaareen – sääntelyä väljennetään mutta lupa tarvitaan jatkossakinTippuvatko hinnat, saako syrjäkylällä taksia? MTV listasi, mitä taksiuudistus tarkoittaa käytännössäTaksiliitto penää tasapuolisuutta uudistuksiin: On väärin, jos pelisäännöt eivät ole samat kaikilleTaksiyrittäjät kummastelevat Bernerin suunnitelmia – "Törkeitä ylihinnoitteluja tulee varmasti"Taksiliikenteeseen ehdotetaan isoja muutoksia – taksilupia ei säännöstellä, hinnat vapautetaan
Kotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Kotimaa
  • 20:03
    Poliisi

    Jyväskylässä kadonnut nainen on löytynyt

  • 19:34
    Sote

    Sotejohtaja: Keskustelu rahoitusmallista ajautunut vaarallisille vesille – "Uhkana kansallinen moraalikato"

  • 18:36
    Viiden jälkeen

    Suomalaisissa tuberkuloosiparantoloissa elettiin villiä nuoruutta: "Monelle se oli elämän paras yhteisö"

  • 17:30
    Sanna Marin

    Marin: Menin sanattomaksi Niinistön teosta – nyt vastaa Niinistö

  • 17:05
    OP

    OP:n palveluissa häiriöitä