Pienimuotoisen taksitoiminnan salliminen kenelle tahansa ilman liikennelupaa herättää laajalti kritiikkiä. Huoltovarmuuskeskuksen mukaan rekisteröity taksiverkosto on tärkeä, jotta sitä voidaan tarvittaessa käyttää poikkeusoloissa.
Huoltovarmuuskeskus on yksi kymmenistä tahoista, jotka antoivat maanantaihin mennessä lausuntonsa lakiluonnoksesta liikennekaareksi. Uudistukset siirtyvät seuraavaksi hallituksen harkittavaksi.
Pienimuotoista taksitoimintaa voisi lakiehdotuksen mukaan harjoittaa myös ilman liikennelupaa, kunhan maksetut korvaukset jäävät vuodessa alle 10 000 euron.
Huoltovarmuuskeskuksen logistiikkapäällikön Raija Viljasen mukaan on tärkeää, että taksiautoilijat ja heidän käyttämänsä kalusto rekisteröidään. Kaikkein toimivin tapa olisi keskuksen mielestä se, että kaikilta toimijoilta vaadittaisiin vastakin taksilupa. Luvan antamisen yhteydessä myös toimijoiden taustat ja kelpoisuus tarkistetaan.
– Takseilla on hyvin toimiva tilausvälitysjärjestelmä. Sen toiminnan jatkuvuus on tavoitteena huoltovarmuustyössä ja maakuljetuspuolen toiminnoissa, Viljanen sanoo.
1:53
Jokamiestaksit herättävät epäilyjä
Moni muukin lausunnonantaja kritisoi suunnitelmaa jokamiestakseista. Liikenneturva epäilee, että liikenneturvallisuus voi heikentyä kontrollin vähentyessä, kun taas Suomen Yrittäjät pitää toimijoiden erottelua epäoikeudenmukaisena. Yrittäjäjärjestön mielestä liikennepalveluihin luotaisiin uudistuksessa kahdet markkinat, kun ammattimaisilla toimijoilla olisi velvoitteita, joita pienillä ei olisi.
