Miksi menestyvät kokit ja keittiömestarit ryhtyvät yhteistyöhön elintarvikebrändien kanssa?
Viime vuosina monet suomalaiset keittiöalan huiput ovat antaneet kasvonsa erilaisiin ruokamainoksiin. Julkisuudesta tutuista kokeista ja artisteista on tullut suurien elintarvikebrändien puolestapuhujia: Elastinen kauppaa Arlan proteiinirahkaa, Akseli Herlevi mainostaa Samsungin keittiökoneita ja Tomi Björck nähdään muun muassa HK:n Rypsiporsaan mainoskasvona.
Suurin yllätys monille oli kuitenkin ehkä kahden Michelin-tähden keittiömestarin Hans Välimäen yhteistyö päivittäistavaraketju Lidlin kanssa. Välimäkeä ihmettelyt eivät kuitenkaan hetkauta.
– Olen huomannut, että mediassa on ruvettu kirjoittelemaan, että miksi olen Lidlin kanssa yhteistyössä. Toisaalta voisi kysyä, että miksi en olisi? Tämä on mennyt hyvin ja seison tuotteiden takana, Välimäki toteaa.
"Aina joku keksii jotain nälvimistä"
Onko Michelin-keittiömestari saanut sitten paljon kuittailuja kaupallisesta yhteistyöstään?
– Pääosin olen saanut positiivista palautetta. Enkä näe tässä mitään negatiivistakaan. Ei tämä varmaan ketään haittaa, ja meikäläisestä on kiva tehdä yhteistyötä, Hans pohtii.
– Ei minua haittaa se, jos selän takana puhutaan. Luulen, että jos muille tulisi samanlainen mahdollisuus, niin kyllä kaikki varmasti tarttuisivat siihen. Totta kai, kuittailuja kuulee aina. Teet niin tai näin, niin aina joku keksii siitä jotain sanomista tai nälvimistä. Mutta loppujen lopuksi se on ihan sama mulle.