Miksi lähdit mainoshahmoksi, Hans Välimäki?

Miksi menestyvät kokit ja keittiömestarit ryhtyvät yhteistyöhön elintarvikebrändien kanssa?

Viime vuosina monet suomalaiset keittiöalan huiput ovat antaneet kasvonsa erilaisiin ruokamainoksiin. Julkisuudesta tutuista kokeista ja artisteista on tullut suurien elintarvikebrändien puolestapuhujia: Elastinen kauppaa Arlan proteiinirahkaa, Akseli Herlevi mainostaa Samsungin keittiökoneita ja Tomi Björck nähdään muun muassa HK:n Rypsiporsaan mainoskasvona.

Suurin yllätys monille oli kuitenkin ehkä kahden Michelin-tähden keittiömestarin Hans Välimäen yhteistyö päivittäistavaraketju Lidlin kanssa. Välimäkeä ihmettelyt eivät kuitenkaan hetkauta.

– Olen huomannut, että mediassa on ruvettu kirjoittelemaan, että miksi olen Lidlin kanssa yhteistyössä. Toisaalta voisi kysyä, että miksi en olisi? Tämä on mennyt hyvin ja seison tuotteiden takana, Välimäki toteaa.

"Aina joku keksii jotain nälvimistä"

Onko Michelin-keittiömestari saanut sitten paljon kuittailuja kaupallisesta yhteistyöstään?

– Pääosin olen saanut positiivista palautetta. Enkä näe tässä mitään negatiivistakaan. Ei tämä varmaan ketään haittaa, ja meikäläisestä on kiva tehdä yhteistyötä, Hans pohtii.

– Ei minua haittaa se, jos selän takana puhutaan. Luulen, että jos muille tulisi samanlainen mahdollisuus, niin kyllä kaikki varmasti tarttuisivat siihen. Totta kai, kuittailuja kuulee aina. Teet niin tai näin, niin aina joku keksii siitä jotain sanomista tai nälvimistä. Mutta loppujen lopuksi se on ihan sama mulle.

Pääosin Hans kertoo saavansa kuitenkin positiivista palautetta - erityisesti mainoksista.

– Välillä tuolla liikkuessa kuulee huutonaurua, että "jätkä vetää italiaa ja ranskaa telkkarissa". Vielä on luvassa espanjankielinen versiokin.

Mutta hakeeko huippukokki oikeasti valmistuotteensa kaupan kylmähyllystä?

– No en mä jaksa kyllä kotona tehdä mitään crème brûléita, Hans nauraa.

Akseli Herlevi: Pitää pystyä seisomaan tuotteen takana

Suomen ensimmäinen Top Chef Akseli Herlevi näkee myös kaupalliset yhteistyöt positiivisena asiana, kunhan kaupattava tuote on oikea.

– Raha on tietysti tärkeä tekijä. Ja toki myös yhteistyökumppanit, kenen kanssa lähtee yhteistyöhön. Itse ajattelen sen niin, että en koskaan lähde mukaan sellaiseen markkinointiyhteistyöhön, jonka tuotteen takana en itse pysty seisomaan. On olemassa riski, että leimaantuu lopullisesti tuotteeseen, Herlevi toteaa.

Herlevi on itse tehnyt yhteistyötä esimerkiksi Lihatukku Tammisen ja Samsungin kanssa. Tällä hetkellä kokki mainostaa Big Green Egg -grillejä.

–Ne ovat minusta vahvoja brändejä, jotka ihmiset mieltävät laadukkaiksi ja aikaansa edellä kulkeviksi. Tuotteet määrittävät meikäläisen henkilökohtaista brändiä siinä samalla.

Vaikka raha onkin Herlevin mukaan tärkeä tekijä yhteistyöprojekteissa, ei kokki kuitenkaan ole missään nimessä myytävänä.

– Kyllä minulta kaiken maailman firmat kyselevät yhteistyötä, mutta en lähde siihen jos tuote ei ole hyvä, tai en usko siihen. Vaikka ne maksaisivat miljoonia rahaa, niin en lähde.

Kokeile Akseli Herlevin karitsaburgeria:

Petra Kiiski, petra.kiiski@mtv.fi

Lue myös:

    Uusimmat