Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Miksi lähdit mainoshahmoksi, Hans Välimäki?

Julkaistu 09.04.2014 15:06(Päivitetty 09.04.2014 15:08)

Miksi menestyvät kokit ja keittiömestarit ryhtyvät yhteistyöhön elintarvikebrändien kanssa?

Viime vuosina monet suomalaiset keittiöalan huiput ovat antaneet kasvonsa erilaisiin ruokamainoksiin. Julkisuudesta tutuista kokeista ja artisteista on tullut suurien elintarvikebrändien puolestapuhujia: Elastinen kauppaa Arlan proteiinirahkaa, Akseli Herlevi mainostaa Samsungin keittiökoneita ja Tomi Björck nähdään muun muassa HK:n Rypsiporsaan mainoskasvona.

Suurin yllätys monille oli kuitenkin ehkä kahden Michelin-tähden keittiömestarin Hans Välimäen yhteistyö päivittäistavaraketju Lidlin kanssa. Välimäkeä ihmettelyt eivät kuitenkaan hetkauta.

– Olen huomannut, että mediassa on ruvettu kirjoittelemaan, että miksi olen Lidlin kanssa yhteistyössä. Toisaalta voisi kysyä, että miksi en olisi? Tämä on mennyt hyvin ja seison tuotteiden takana, Välimäki toteaa.

"Aina joku keksii jotain nälvimistä"

Onko Michelin-keittiömestari saanut sitten paljon kuittailuja kaupallisesta yhteistyöstään?

– Pääosin olen saanut positiivista palautetta. Enkä näe tässä mitään negatiivistakaan. Ei tämä varmaan ketään haittaa, ja meikäläisestä on kiva tehdä yhteistyötä, Hans pohtii.

– Ei minua haittaa se, jos selän takana puhutaan. Luulen, että jos muille tulisi samanlainen mahdollisuus, niin kyllä kaikki varmasti tarttuisivat siihen. Totta kai, kuittailuja kuulee aina. Teet niin tai näin, niin aina joku keksii siitä jotain sanomista tai nälvimistä. Mutta loppujen lopuksi se on ihan sama mulle.

Pääosin Hans kertoo saavansa kuitenkin positiivista palautetta - erityisesti mainoksista.

– Välillä tuolla liikkuessa kuulee huutonaurua, että "jätkä vetää italiaa ja ranskaa telkkarissa". Vielä on luvassa espanjankielinen versiokin.

Mutta hakeeko huippukokki oikeasti valmistuotteensa kaupan kylmähyllystä?

– No en mä jaksa kyllä kotona tehdä mitään crème brûléita, Hans nauraa.

Akseli Herlevi: Pitää pystyä seisomaan tuotteen takana

Suomen ensimmäinen Top Chef Akseli Herlevi näkee myös kaupalliset yhteistyöt positiivisena asiana, kunhan kaupattava tuote on oikea.

– Raha on tietysti tärkeä tekijä. Ja toki myös yhteistyökumppanit, kenen kanssa lähtee yhteistyöhön. Itse ajattelen sen niin, että en koskaan lähde mukaan sellaiseen markkinointiyhteistyöhön, jonka tuotteen takana en itse pysty seisomaan. On olemassa riski, että leimaantuu lopullisesti tuotteeseen, Herlevi toteaa.

Herlevi on itse tehnyt yhteistyötä esimerkiksi Lihatukku Tammisen ja Samsungin kanssa. Tällä hetkellä kokki mainostaa Big Green Egg -grillejä.

–Ne ovat minusta vahvoja brändejä, jotka ihmiset mieltävät laadukkaiksi ja aikaansa edellä kulkeviksi. Tuotteet määrittävät meikäläisen henkilökohtaista brändiä siinä samalla.

Vaikka raha onkin Herlevin mukaan tärkeä tekijä yhteistyöprojekteissa, ei kokki kuitenkaan ole missään nimessä myytävänä.

– Kyllä minulta kaiken maailman firmat kyselevät yhteistyötä, mutta en lähde siihen jos tuote ei ole hyvä, tai en usko siihen. Vaikka ne maksaisivat miljoonia rahaa, niin en lähde.

Kokeile Akseli Herlevin karitsaburgeria:

Sumo video id

Petra Kiiski, petra.kiiski@mtv.fi

Lisää aiheesta:

Kirjailija Juha Vuorinen metsästää kiinteää kakkaa ja tähtisiivooja Auri Kananen takoo ilmaisella työllä huikeaa tiliä – 13 suomalaista kertoo yllättäviä asioita intohimoistaanAla, jolta saa nyt töitä yhdellä puhelinsoitolla – Sasu etsi ravintolaansa työntekijää 9 kuukautta: "Tämä kertoo, missä tällä hetkellä mennään"Diili-voittaja Sointu Borg sai aikaan valtaisan someilmiön – ei selittele, miksi otti silikonirinnat ja poseeraa seksikkäissä kuvissa: "Teen, mitä haluan"25 vuotta kahdeksan eri maan tähtiravintoloissa – suomalainen Michelin-kokki keksi huippuravintolansa idean puolivahingossa kotikeittiössään: "Se oli siinä"Akseli Herlevi televisiokokkien vähättelystä: "Ei ole mitään oikeaa tai väärää tapaa"Hesburgerin perustaja parahti koronakurjuudesta – tällainen on Heikki Salmelan tie kokkipojasta miljonääriksi: "En ole antanut missään periksi, paitsi kerran"
Lifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Lifestyle
  • 10:41
    Ruoka

    Suomi-herkku veti Hollywood-tähden sanattomaksi: "Olen aika varma, että sain tarpeekseni"

  • 09:09
    Sosiaalinen media

    Kylmäävä totuus Tiktokista – asiantuntijat ihmettelevät, miksi yksi asia on yhteiskunnalle ja perheille niin vaikeaa

  • 08:21
    Ruoka

    Vain yksi lihapulla päivässä? Ruotsalaisprofessori uudesta suosituksesta: "Täysin hullua"

  • 06:45
    Yksinäisyys

    Yksinäisyys todella tappaa – näin suuret ovat erot

  • 05:02
    Kissat

    Kuoliaaksi jäätynyt kissanpentu järkytti Kouvolassa – harras toive omistajille