Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Mikä näistä kuvista on "se oikea"? Tutkimus paljasti jotakin kiinnostavaa valemuistoista

0:21Millainen on Fruit of the Loom -logo? Oikea vastaus voi yllättääKATSO MYÖS: Millainen on Fruit of the Loom -logo? Oikea vastaus voi yllättää!
Julkaistu 27.07.2022 20:21

Maria Aarnio

maria.aarnio@mtv.fi

Jos olet koskaan muistanut mitään väärin, tiedät, miten hämäävän tunteen väärä muisto saa aikaan. Nyt valemuistoista on tehty tieteellinen tutkimus, jossa tosin ei onnistuttu löytämään selkeää selitystä ilmiölle, kertoo IFL Science.

Moni muistaa Pikachu-pokémonin hännässä mustan raidan, jota ei ole, tai keppiä ja reppua kantavan "vaeltajaemojin", jota ei oikeasti ole ilmeisesti koskaan ollutkaan. Tätä kutsutaan Mandela-efektiksi.

Efektistä kiinnostuneet Chicagon yliopiston tutkijat päättivät testata ilmiötä ja havaitsivat muun muassa, että se on todella olemassa, mutta sen syntysyyt ovat hämärän peitossa. Tutkimuksen ennakkoversio julkaistiin Psychological Science -lehdessä.

Lue myös: Minkä värinen on Pikachun häntä? Testaa tietovisassamme, mitä kaikkea muistatkaan väärin – oudolle ilmiölle on selitys

Koehenkilöt toistivat samaa virhettä, vaikka uskoivat olevansa oikeassa

Kokeessa osanottajat katselivat kuvia tutuista logoista, hahmoista tai maskoteista. Osa kuvista oli käsitelty suosittujen Mandela-efektien mukaisiksi. Mukana oli myös aito kuva sekä kontrollikuvia, johon oli tehty muunlaisia muutoksia.

Osanottajien tuli valita kuvajoukosta alkuperäinen eli oikea kuva ja kertoa, miten varmoja he ovat valinnastaan.

Mandela-efektin leiman sai vääränlaiseksi muokattu kuva, joka valittiin säännönmukaisesti aina uudelleen ja jonka ihmisjoukko säännönmukaisesti muisti väärin, mutta oli varma muistonsa oikeellisuudesta.

Kävi ilmi, että koeyleisö muisti tietyt kuvat johdonmukaisesti väärin, minkä lisäksi aina tietty väärä kuva valittiin oikeaksi.

– Efekti on todella kiehtova, koska se osoittaa, että ihmisten valemuistoissa on johdonmukaisuuksia kuvista, joita he eivät oikeasti ole koskaan edes nähneet, kuvailee apulaisprofessori Wilma Bainbridge tiedotteessa.

Osaisitko itse? Valitse näistä kuvista ne aidot ja ja alkuperäiset:

Tutkimuksen The Visual Mandela Effect as evidence for shared and specific false memories across people kuvat.

Mandela-efekteiksi luettuja kuvia olivat esimerkiksi C3PO, jonka jalat ovat valemuistoista huolimatta eriväriset; Fruit of the Loom -paitojen logo, jonka taustalla moni muistaa ruskean runsaudensarven; Pikachu, jonka hännässä ei suinkaan ole mustaa raitaa, sekä Monopoly-pelin mies, jolla ei ole monokkelia, vaikka valemuisto näin väittääkin.

Kaiken kaikkiaan seitsemän kuvaa sai Mandela-efektin leiman. Yllä olevassa kuvassa ylin rivi sisältää alkuperäiset ja oikeat kuvat. Keskirivi on "Mandela-rivi".

Tutkijoiden mukaan oikean kuvan löytämisen todennäköisyys oli hämmästyttävän pieni, kun otetaan huomioon, että kuva oli koehenkilöiden mukaan heille tuttu ja että he olivat myös varmoja kuvavalinnoistaan.

"Rikkaalla ukolla" ei ollutkaan monokkelia

Toisessa kokeessa ihmisille näytettiin alkuperäistä, muokkaamatonta kuvaa. Heitä pyydettiin tutustumaan otokseen kertomatta, että myöhemmin heiltä kysyttäisiin tietoja kuvasta.

Kun koehenkilöitä sitten pyydettiin hetkeä myöhemmin valitsemaan oikea kuva oikean ja manipuloidun kuvan väliltä, henkilöt valitsivat säännönmukaisesti Mandela-efektin leiman saaneita kuvia huolimatta siitä, että olivat vain hetkeä aiemmin nähneet kuvasta oikean version. Moni muokatun kuvan valinneista kertoi esimerkiksi nähneensä äsken tutkimassaan oikeassa kuvassa Fruit of the Loom -logossa ruskean korin, vaikka näin ei ollut.

shutterstock_238278919

Mandela-efektin voisi selittää niin kutsuttu skeemateoria, jossa ihminen "täyttää" itse puuttuvat kohdat muistoonsa. Jos henkilö esimerkiksi ei muista, miltä Monopoly-pelin mies näyttää, hän voisi oletuksensa ja odotustensa perusteella olettaa, että "rikkaalla ukolla" on monokkeli.

Tässäkin teoriassa kuitenkin on aukko: kun koehenkilöiden piti valita oikea logo kolmesta kuvasta, he valitsivat Mandela-efekteistä tutun kuvan, vaikka toinen manipuloitu kuva olisi ollut loogisempi. Koehenkilöt esimerkiksi valitsivat ruskean runsaudensarven sisältävän Fruit of the Loom -logon, vaikka tarjolla olisi ollut logo, jossa hedelmien alla on lautanen.

image00005

– Se, että henkilöt valitsivat runsaudensarven lautasen sijaan, vaikka lautanen liittyy enemmän hedelmiin, on todiste skeemateorian selitystä vastaan, tutkimusta tehnyt Deepasri Prasad kirjoitti tiedotteessa.

Koehenkilöiden tekemälle valintavirheelle ei löytynytkään yhtä selkeää selitystä. Ihmiset tekivät jostakin syystä muistivirheitä, vaikka väittivät tunteneensa kokeessa käytetyt kuvat hyvin.

– Löysimme siis kokoelman kuvia, jotka aiheuttavat johdonmukaisia ja jaettuja valemuistoja ihmisissä. Tämä johtaa uusiin kysymyksiin valemuistoista, tutkijat toteavat.

– Osoitamme, ettei Mandela-efektiä voi selittää universaalisti yhdellä teorialla. Kenties eri kuvat aiheuttavat efektiä eri syistä.

Lue myös: Muistatko sinäkin tämän yksityiskohdan Britney Spearsin legendaarisesta musiikkivideosta? Väärin muistettu – "Hänellä ihan varmasti oli sellainen"

Katso myös: Tutut ja arkipäiväiset logot pursuavat erilaisia piilomerkityksiä! Oletko tajunnut näitä?

2:10Näitä asioita et ole huomannut tutuista logoista

Lue uusimmat lifestyle-artikkelit!

Lähteet:  Iflscience.com, News.uchicago.edu, Psyarxiv.com

Lisää aiheesta:

Kuinka nopeasti tajuat, mitä henkilö videolla tekee? Tästä se kertooParaneeko mieliala, jos teeskentelee hymyilevänsä? Tutkimus selvittiNäetkö sinäkin tässä kuvassa kolmet kasvot? Tästä hupaisa ilmiö kertooNäetkö kuvassa metsään juoksevan miehen? Totuus ei ole sinne päinkään: "Pelästyin, kun näin sen""Tämä sattuu aivoihini" – veikkaamme, ettet sinäkään tiedä, millainen logo on Fruit of the Loom -paidan pesulapussaTutkijat väittävät: Kummitustaloilla sama vaikutus aivoihin kuin juoksulenkillä
MuistiTutkimustuloksetTestitTerveys ja hyvinvointiLifestyle
Tutkimuksen "The Visual Mandela Effect as evidence for shared and specific false memories across people" kuvia.UChicago. Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International Public License
Monopoly-miehellä ei ole monokkelia.Shutterstock
Kyllä – oikea Fruit of the Loom -logo on tällainen.

Tuoreimmat aiheesta

Muisti
  • ti12:06
    Alzheimer

    Työelämästä vetäytyminen voi liittyä Alzheimerin tautiin: "Voi olla ensimmäinen merkki sairauden alkamisesta"

  • 27.9.17:25
    Ruoka

    Tutkimus: Hehkutetun ruokavalion "vihreä versio" nuorentaisi aivoja

  • 23.9.06:31
    Alzheimer

    Onko samojen asioiden kertominen uudestaan merkki Alzheimerista?

  • 5.9.20:11
    Mielenhallinta

    Tapausraportti Ranskasta: 17-vuotiaalla havaittiin erikoinen "aikamatkustuskyky"

  • 18.8.12:37
    Dementia

    Tutkimus: Kissoille voi kehittyä dementia kuten ihmisille