Mielenterveyskuntoutuksen etuuksia ei osata hakea

Vain murto-osa vaikeavammaisista mielenterveyskuntoutujista saa tuoreen tutkimuksen mukaan heille kuuluvia etuuksia. Suurimpana syynä tähän on se, ettei niitä osata edes hakea. Vaikka mielenterveyskuntoutujat ovat oikeutettuja vammaisetuisuuksiin samalla tavalla kuin fyysisesti sairaat ja vammautuneet, tämä oikeus ei Jari Ahon ja Irma Carlssonin tutkimuksen mukaan kuitenkaan toteudu käytännössä. Tutkimuksessa löydettiin 2255 vaikeavammaista kuntoutujaa, jotka olivat jääneet ilman heille kuuluvia etuuksia. Todellinen lukumäärä on huomattavasti suurempi.

Ammattilaiset eivät tienneet

Mielenterveystyön ammattilaisten oma toiminta taas osoittautui tutkimuksessa puutteelliseksi. Vain keskimäärin joka neljäs kyselyyn vastanneista tiesi asiakkaidensa etuustilanteen, vaikka heidän työpanoksensa tiedotuksessa ja lausuntojen kirjoittamisessa on ratkaiseva ja lähes välttämätön tukien saamiselle. Vastanneista 36 prosenttia koki, että heidän omassa toiminnassaan on ollut puutteita. Peräti 85 prosenttia koki tarvitsevansa koulutusta etuusasioissa.

Monet vastanneista ihmettelivät, miksi asiaa lainkaan tiedustellaan heiltä. Muutamassa vastauksessa sanottiin suoraan, että etuustilanteen selvittämistä ei koeta työnkuvaan kuuluvaksi. Jokaiseen vammaistukihakemukseen tulee kuitenkin liittää hoitavan lääkärin lausunto. Lisäksi kuntoutujat tarvitsevat lähes poikkeuksetta apua hakemuksen täyttämiseen ja tietoa etuisuuksien olemassaolosta.

Suuri osa kyselyyn vastanneista arvosteli Kelaa ja vammaisetuuksiin liittyviä kaavakkeita, joiden koettiin sopivan lähinnä fyysisiin sairauksiin ja vammoihin sekä niiden aiheuttamiin haittoihin.

Tietopalvelukeskus perustettu

Mielenterveyden keskusliiton kuntoutusyksikkö aloitti tänään uuden mielenterveyskuntoutuksen tietopalvelukeskuksen toiminnan Helsingissä. Se on ainoa paikka, josta saa keskitetysti tietoa näistä kuntoutuspalveluista ja etuuksista.

Tähän saakka tämä tieto on ollut hajallaan eri toimipisteissä. Keskus palvelee niin kuntoutujia kuin sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisia. Tietopalvelukeskus palvelee asiakkaitaan puhelimitse, sähköpostilla tai internetillä.
(STT)

Lue myös:

    Uusimmat