Miehille jatke, naisille väline – näin herrat ja leidit eroavat autonostajina

Naiset ja miehet käyttäytyvät autokaupoille hyvin eri tavoin, selviää amerikkalaisen autokaupan tekemästä selvityksestä.

Naiset haluavat löytää ominaisuuksiltaan mahdollisimman hyvin kaikkia toiveitaan vastaavan auton. Miehille sen sijaan auton merkki painaa vaa’assa enemmän. Tämä selviää historiallisen amerikkalaisen autokaupan Kelley Blue Bookin käyttäjätutkimuksesta.

Ostaessaan uutta autoa miehistä joka viides tietää tarkalleen, minkä auton haluaa. Naiset puolestaan vaihtavat mielipidettään herkemmin. Selvityksen mukaan 58 prosenttia miehistä kokee olonsa itsevarmaksi autokaupoilla, kun vastaavaa väitettä naisista tuki vain 38 prosenttia.

Samaisessa selvityksessä laskettiin myös, että keskivertoaika, joka auton ostoon käytettiin, oli miehillä 63 päivää ja naisilla 75 päivää. Uutta autoa ostaessa naiset tekevät siis miehiä tarkempaa taustatyötä.

"Miehille auto on identiteetin ilmentymä"

Miehille auton ostopäätökseen vaikuttavat persoonalliset tekijät: auto on menestyksen ja identiteetin jatke. Miehet kiinnittävät huomiota auton ulkonäköön pienimmissäkin yksityiskohdissa sisäverhoilusta ulkokuoreen sekä tekniikkaan. Naisten ostopäätöstä hallitsevat käytännölliset seikat: luotettavuus, turvallisuus, hinta ja kesto.

Amerikkalaismiehet suosivat usein kotimaisia merkkejä mitä tulee kuorma-autoihin ja rekkoihin, mutta eurooppalaisuus vie voiton kupeemalleissa ja luksus-sedaneissa. Naiset puolestaan pitävät enemmän aasialaisten autovalmistajien katumaastureista ja käytännöllisemmistä sedaneista.

Autokaupoilla miehet kokevat suurempaa onnistumista saadessaan autonsa mielestään hyvällä tarjouksella, kun taas naiset iloitsevat löytäessään juuri itselle sopivilla ominaisuuksilla varustetun kulkuneuvon.

Autokauppa Kelley Blue Bookin tutkimuksen otos koostui 40 000 autokaupan nettisivujen käyttäjästä, joiden ostokäyttäytymistä tutkittiin sivustolle luodun profiilin ja hakujen perusteella.

Lähde: KBB.com

Lue myös:

    Uusimmat