Brittiläinen ilmailuinsinööri ja radioamatööri uskoo löytäneensä Intian valtamerestä alueen, johon malesialaiskone putosi kahdeksan vuotta sitten, kertoo australialainen tv-ohjelma 60 minutes Australia.
Brittimies Richard Godfreyn lyhytaaltoradioharrastus, eli ympäri maailmaa toistensa kanssa puhuvien radioamatöörien toiminta, johti oivallukseen: radioaaltojen kulussa on hienonhienoja häiriöitä lentoliikenteen vuoksi.
–Tarkoituksena oli löytää outouksia jotka johtuvat siitä, miten kone lentäessään vaikuttaa radioaaltoihin, Godfrey sanoo.Godfrey kertoi jo viime vuonna muun muassa BBC:lle aikeistaan yhdistää WSPR-tietoja, mutta australialaisohjelman mukaan nyt monimutkaiset laskelmat ovat valmistuneet.
Lue lisää: Insinööri uskoo löytävänsä vuosia sitten kadonneen malesialaiskoneen
Kaikkiaan Godfrey havaitsi 160 outoa häiriötä uudella heikkojen signaalien tunnistamistekniikalla WSPR:llä, ja yhdisti havainnot . Tunnistamista helpotti se, että maaliskuun 8. päivänä malesialaiskone oli sillä hetkellä ainoa lentokone kyseisessä Intian valtameren ilmatilassa.
– Havainnoista syntyy ketju, joka paljastaa paitsi koneen lentoreitin, myös paikan jossa häiriöt loppuvat ja koneen hylky on.
Malesian lentoyhtiön Boeing 777- kone lähti yölennolle Kuala Lumpurista kohti Pekingiä, mutta yhtys koneeseen katkesi vain runsaan puolen tunnin kuluttua Etelä-Kiinan meren yläpuolella. Tutka- ja satelliittihavaintojen mukaan kone muutti jyrkästi suuntaansa, kaarsi Malesian yli jatkoi kohti etelää, kadoten jonnekin Intian valtameren eteläosiin.
Uusi etsintä tarpeen
Godfreyn mukaan hänen tutkimuksensa rajaavat hylyn löytöalueen vain 300 neliökilometrin alueelle, ja etsintä olisi käynnistettävä siellä uudestaan. Alue on tutkittu jo aiemmin, mutta merenpohjan muodot ovat niin vaikeat, että hylky on voinut jäädä huomaamatta.
– On mahdollista että niin on käynyt, sanoo Peter Foley, joka johti Australian etsintäoperaatioita. Etsintöjä tehtiin 120 000 neliökilometrin alueella, noin 3 000 kilometriä länteen Australian länsirannikosta.
