Etiopian ja Indonesian tuhoisat lentoturmat muistuttavat toisiaan: Onko Boeingin automatiikka mennyt liian pitkälle?
Amerikkalainen lentokonevalmistaja Boeing on asentanut uusiin 737 Max -koneisiinsa automatiikan, jonka pitäisi pitää kone ilmassa. Edellisestä turmassa havaittiin, että mahdollisille anturivioille herkkä automatiikka voi aiheuttaa koneen maahansyöksyn.
Koneen automatiikassa on kyse monimutkaisesta tekniikasta, jonka tarkoitus on ehkäistä lentohenkilöstön virhetoimintoja ja yksinkertaisesti pitää kone ilmassa. Kyse on järjestelmästä nimeltä MCAS, Maneuvering Characteristics Augmentation System.
Sen tehtävä on aistia erilaisten antureiden perusteella, että koneen lentoasento on oikea eli kone nojaa ilmaan niin, että siipien alle tulee ilmaa ja noste säilyy. Tämä on tärkeää, sillä jos koneen keula nousee liian jyrkkään asentoon, kone menettää nosteen ja sakkaa.
MCAS:n tärkeimpiin kuuluvat anturit ovat koneen nopeusmittaukseen käytettävät Pitot-tuubit. Jos automatiikka toteaa, että nopeus on liian pieni ja sakkausvaara uhkaa, automatiikka pakottaa keulaa alas. Mutta jo nopeusmittaus onkin väärä ja kone etenee aivan normaalia matkavauhtia, automatiikka saattaakin koneen syöksyyn.
Kertoiko Boeing kaiken?
Kun Lion Airin uudenkarhea Boeing 737 Max syöksyi mereen pian nousun jälkeen Indonesiassa viime syksynä, vikaa selitettiin ensin käyttövirheellä.
Sitten Wall Street Journal -lehti kertoi marraskuussa, että Yhdysvaltain ilmailuviranomainen ja Boeing olivat havainneet automatiikan virhetoiminnon vaaran ja viranomainen oli lähettänyt kaikille konetyyppiä käyttäville yhtiöille määräyksen sisällyttää tiedot tästä koneen käyttöohjeeseen.
Myöhemmin marraskuussa Aviation week -lehti kertoi, ettei uusia ohjeita ollutkaan annettu. Wall Street Journal sanoi saaneensa tietää, ettei Boeing ollut halunnut rasittaa lentohenkilöstöä liialla tiedolla.
Lentäjien on vaikea ottaa ohjat automatiikalta, jos sen olemassaolosta ei tiedetä. Ja jos tiedetään, pitäisi myös kertoa, missä on poiskytkentä.
Outoja piirteitä
Lion Airin kone ehti lentää 12 minuuttia, ennen kun se syöksyi mereen. Mustien laatikkojen alustavien tietojen mukaan kone ei saavuttanut matkakorkeuttaan, lensi epätavallisilla nopeuksilla eri korkeuksilla, ja lopulta syöksyi mereen jyrkässä kulmassa. Ethiopianin kone pysyi ilmassa kuusi minuuttia. Sen syöksy maahan oli myös hyvin jyrkkä: turmapaikalla on vain kraaterinomainen kohta, sekä paljon pientä romua. Lion Airin turmalla ei ollut ratkaisevia silminnäkijähavaintoja, mutta Ethiopianin lennosta kerrottiin että kone kaarsi jyrkästi ennen syöksyä, ja moottorista olisi tullut savua.
Lion Airin tutkinta valmistunee tämän vuoden loppukesästä. Ethiopianin turman mustien laatikoiden ensi tiedot voidaan saada jo lähiaikoina.
Uusimmat
-
20:27
MTV seuraa: Ruotsissa käynnissä mielenosoitus Israelin viisuosallistumista vastaan, paikalla 10 000 ihmistä
-
20:20
Suomalaistähti varmisti olympiapaikan Pariisiin
-
20:01
Xi suitsutti Budapestissa Kiinan ja Unkarin välejä – vierailu tulkittu yritykseksi heikentää lännen yhtenäisyyttä
-
20:00
Lipuntarkastajien toiminnasta suivaantunut mies aiheutti vakavan vaaratilanteen bussissa Helsingissä
-
19:58
Meneekö tässä Israelin viisuedustaja? MTV:n toimittaja kuvasi Malmössä järeän poliisisaattueen
-
19:50
Uusien autojen keskihinta nousi parissa vuodessa yli kymppitonnilla – tässä syy
-
19:45
Tshekin SM-liigatähti kokemassa tylyn kohtalon Leijonat-pelin alla – hymähtää Konsta Heleniuksen "muurista"
-
19:40
Kouvolassa raju ulosajo
-
19:12
Tytär näki isänsä ensimmäistä kertaa ilman partaa – hellyttävä reaktio
-
19:09
Krista Tervo rykäisi kovan tuloksen
-
19:08
Retkikesä pelastettu? Retkeilijöiden taukopaikkoja ei karsita ainakaan vielä tulevana kesänä
-
19:05
Uusi kuva paljastaa "jumalan käden" syvällä avaruudessa
-
18:55
18-vuotias huippulupaus kilpailukieltoon – dopingnäytteessä samaa ainetta kuin venäläisellä kohutähdellä
-
18:46
Leijonien tärkeä taustahahmo vetäytyy sivuun MM-kisojen jälkeen – Jukka Jaloselta lämpimiä sanoja
-
18:25
Koivuallergikkoja odottavat tukalat päivät
-
18:20
NHL-seura päätyi kovaan ratkaisuun: "Päätös oli vaikea"
-
18:08
Suomalaislegendan ikivanha MM-ralliennätys on vaarassa – Sébastien Ogier hakee hyvitystä
-
18:07
EU-parlamentin puhemies Metsola Kiovassa: Tukea Ukrainalle lisättävä
-
17:52
Israelin ja Hamasin neuvottelijat lähtivät Kairosta
-
17:40
Lasten ja nuorten terapiatakuu kaipaa vielä viilausta – Psykologiliitto pelkää hoidon viivästyvän
-
Lataa lisää