Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Etiopian ja Indonesian tuhoisat lentoturmat muistuttavat toisiaan: Onko Boeingin automatiikka mennyt liian pitkälle?

Julkaistu 11.03.2019 18:37
Toimittajan kuva

Kalle-Ville Lahtinen

kalle-ville.lahtinen@mtv.fi

Amerikkalainen lentokonevalmistaja Boeing on asentanut uusiin 737 Max -koneisiinsa automatiikan, jonka pitäisi pitää kone ilmassa. Edellisestä turmassa havaittiin, että mahdollisille anturivioille herkkä automatiikka voi aiheuttaa koneen maahansyöksyn.

Viikonloppuna maahan syöksyi toinen uudenkarhea Boeing, nyt Ethiopian Airlinesin lennolla.

Koneen automatiikassa on kyse monimutkaisesta tekniikasta, jonka tarkoitus on ehkäistä lentohenkilöstön virhetoimintoja ja yksinkertaisesti pitää kone ilmassa. Kyse on järjestelmästä nimeltä MCAS, Maneuvering Characteristics Augmentation System.

Sen tehtävä on aistia erilaisten antureiden perusteella, että koneen lentoasento on oikea eli kone nojaa ilmaan niin, että siipien alle tulee ilmaa ja noste säilyy. Tämä on tärkeää, sillä jos koneen keula nousee liian jyrkkään asentoon, kone menettää nosteen ja sakkaa.

ethiopian lentokone tapaturma 1

MCAS:n tärkeimpiin kuuluvat anturit ovat koneen nopeusmittaukseen käytettävät Pitot-tuubit. Jos automatiikka toteaa, että nopeus on liian pieni ja sakkausvaara uhkaa, automatiikka pakottaa keulaa alas. Mutta jo nopeusmittaus onkin väärä ja kone etenee aivan normaalia matkavauhtia, automatiikka saattaakin koneen syöksyyn.

Kertoiko Boeing kaiken?

Kun Lion Airin uudenkarhea Boeing 737 Max syöksyi mereen pian nousun jälkeen Indonesiassa viime syksynä, vikaa selitettiin ensin käyttövirheellä.

Sitten Wall Street Journal -lehti kertoi marraskuussa, että Yhdysvaltain ilmailuviranomainen ja Boeing olivat havainneet automatiikan virhetoiminnon vaaran ja viranomainen oli lähettänyt kaikille konetyyppiä käyttäville yhtiöille määräyksen sisällyttää tiedot tästä koneen käyttöohjeeseen.

Myöhemmin marraskuussa Aviation week -lehti kertoi, ettei uusia ohjeita ollutkaan annettu. Wall Street Journal sanoi saaneensa tietää, ettei Boeing ollut halunnut rasittaa lentohenkilöstöä liialla tiedolla.

Lentäjien on vaikea ottaa ohjat automatiikalta, jos sen olemassaolosta ei tiedetä. Ja jos tiedetään, pitäisi myös kertoa, missä on poiskytkentä. 

Outoja piirteitä

Lion Airin kone ehti lentää 12 minuuttia, ennen kun se syöksyi mereen. Mustien laatikkojen alustavien tietojen mukaan kone ei saavuttanut matkakorkeuttaan, lensi epätavallisilla nopeuksilla eri korkeuksilla, ja lopulta syöksyi mereen jyrkässä kulmassa. Ethiopianin kone pysyi ilmassa kuusi minuuttia. Sen syöksy maahan oli myös hyvin jyrkkä: turmapaikalla on vain kraaterinomainen kohta, sekä paljon pientä romua. Lion Airin turmalla ei ollut ratkaisevia silminnäkijähavaintoja, mutta Ethiopianin lennosta kerrottiin että kone kaarsi jyrkästi ennen syöksyä, ja moottorista olisi tullut savua.

Lion Airin tutkinta valmistunee tämän vuoden loppukesästä. Ethiopianin turman mustien laatikoiden ensi tiedot voidaan saada jo lähiaikoina.

Lue myös: Etiopian turmakoneen mustat laatikot löytyivät

Lisää aiheesta:

Neljä asiaa Etelä-Korean tappavassa lentoturmassa herättivät asiantuntijoiden huomion: "Miksi?"Nuoret lentäjät kokeilivat lentokoneensa rajoja ja halusivat samalla liittyä lakikorkeuskerhoon – hauskanpito johti lopulta karmivaan onnettomuuteenKarmaisevia uusia tietoja keskelle asutusta syöksyneestä turmakoneesta – amatöörivirhe johti koneen ylösvetoon, jossa tapahtui ratkaiseva erheBoeing-yhtiö ilmoittaa 737 Max -konetyypin järjestelmän korjauksista – taustalla kaksi samankaltaista tuhoisaa onnettomuutta, joissa kuoli lähes 350 ihmistäEtiopian turmakoneen lentäjillä oli alle minuutti aikaa toimia, kun kone alkoi pudota, sanoo suomalaisasiantuntija – aiheuttiko järjestelmähäiriö onnettomuuden?Miksi upouusi Boeing-kone syöksyi mereen vain 13 minuutin lennon jälkeen? "Lentokoneet eivät vain putoa taivaalta"
Lento-onnettomuudetEtiopiaIndonesiaUlkomaat

Tuoreimmat aiheesta

Lento-onnettomuudet
  • Eilen19:38
    Lentokoneet

    Pakkolaskun tehneen lentokoneen luultiin törmänneen meteoriittiin – oikea syy onkin ehkä ihan muu

  • ti11:45
    Jämijärven turma

    Tutkinta valmis: Jämijärven lento-onnettomuus todennäköisesti usean asian loppusumma

  • ma20:27
    Lentokoneet

    Sotilaskone oli törmätä autoihin – kuljettaja kuvasi kaiken

  • 24.10.16:18
    Pelastuslaitos

    Vesitaso on tehnyt pakkolaskun Salossa

  • 20.10.07:32
    Lentokoneet

    Lentokone suistui mereen Hongkongissa