Amerikkalainen lentokonevalmistaja Boeing on asentanut uusiin 737 Max -koneisiinsa automatiikan, jonka pitäisi pitää kone ilmassa. Edellisestä turmassa havaittiin, että mahdollisille anturivioille herkkä automatiikka voi aiheuttaa koneen maahansyöksyn.
Viikonloppuna maahan syöksyi toinen uudenkarhea Boeing, nyt Ethiopian Airlinesin lennolla.
Koneen automatiikassa on kyse monimutkaisesta tekniikasta, jonka tarkoitus on ehkäistä lentohenkilöstön virhetoimintoja ja yksinkertaisesti pitää kone ilmassa. Kyse on järjestelmästä nimeltä MCAS, Maneuvering Characteristics Augmentation System.
Sen tehtävä on aistia erilaisten antureiden perusteella, että koneen lentoasento on oikea eli kone nojaa ilmaan niin, että siipien alle tulee ilmaa ja noste säilyy. Tämä on tärkeää, sillä jos koneen keula nousee liian jyrkkään asentoon, kone menettää nosteen ja sakkaa.

