Merimiesunionin Zitting: Leikkaukset aiheuttavat totaalista tuhoa

Merimiesunionin puheenjohtajan Simo Zittingin mukaan liitto ei voi osallistua työllisyys- ja kasvusopimukseen, koska hallitus on leikkaamassa matkustaja-alustukea 20 miljoonalla eurolla.

Zittingin mukaan hallitus on pettänyt lupauksensa kesken sopimuskauden.

– Kun menimme mukaan sopimukseen, Kataisen hallitus veti pois kaavailemansa 20 miljoonan leikkaukset. Nyt hallitus on ottanut leikkaukset uudestaan mukaan kesken kauden, joten eihän silloin ole mitään mieltä olla pelissä.

Zittingin mukaan leikkaukset vievät matkustaja-aluksilta edellytykset toimia Suomen lipun alla, minkä vuoksi koko sektori liputetaan Ruotsiin tai Viroon tai jonnekin muualle.

– Silloin tulee noin 4000 työtöntä. Tämäkö on hallituksen näkemys siitä, että tehdään tuottavuushyppyjä Suomeen, Zitting sanoo.

Merimiesunionilla päättyvät sopimukset helmikuun lopussa.

– Sitten mennään liittokierroksille. Todennäköisesti maan hallitus saa siinä vaiheessa tulla pöytään kertomaan, millä tavalla he aikovat turvata matkustaja-alussektorin ja yleensä kauppamerenkulun Suomen lipun alla, Zitting sanoo.

Zitting ei halua ottaa kantaa muiden SAK:laisten liittojen päätökseen hyväksyä työllisyys- ja kasvusopimus. Ainostaan Merimiesunioni ja AKT jäivät sopimuksen ulkopuolelle.

Zitting ei halua ottaa kantaa muiden SAK:laisten liittojen päätökseen hyväksyä työllisyys- ja kasvusopimus. Ainostaan Merimies-Unioni ja AKT äänestivät sopimusta vastaan.  

Merimies-Unioni ei koskaan allekirjoittanut ensimmäistä työllisyys- ja kasvusopimusta, mutta päätyi palkkaneuvotteluissaan sivuamaan sopimusta. Tästä syystä liitolla on mahdollisuus jättäytyä yleissitovasta päätöksestä myös tällä kertaa.  

AKT taas on allekirjoittanut alkuperäisen sopimuksen, joten sillä ei ole mahdollisuutta toimia vastoin SAK:n hallituksen päätöstä.  

Juttua korjattu 15.6.2015 klo 15.28: Lisätty tieto, ettei Merimies-Unioni ole kirjoittanut aiempaa työllisyys- ja kasvusopimusta.

Lue myös:

    Uusimmat