Mercedes-pomolta hyvin vihjailevia kommentteja – tähän ratkeaa Valtteri Bottaksen jatko saksalaistallissa

Jatkaako Valtteri Bottas Mercedeksellä vai ei? Aihe on ollut isosti tapetilla Saksan GP:n yhteydessä tänä viikonloppuna. Mercedeksen tallipäällikön Toto Wolffin jakamista kommenteista voi jo yksistään koota ne elementit, jotka ratkaisevat sen, ajaako Bottas myös ensi kaudella tallissa.

MAINOS

Koko F1-kausi C Morella!

Saksan GP suorana 26.-28.7.
La: 3. harjoitukset klo 12.55, aika-ajot klo 15.55, ennakkotunnelmat klo 15.00
Su: Saksan GP klo 16.05, ennakkotunnelmat klo 15.00

Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa

Mercedeksen leiristä Bottas itse kommentoi asiaa torstaina C Morelle niin, ettei hänellä ole vielä uutisoitavaa sopimuksesta. Tämä kaikki tapahtui leveän hymyn kera.


– On hyvä, että hän hymyilee, koska se kertoo hänen olevan itsevarma ja me haluamme itsevarman kuskin, Mercedeksen tallipäällikkö Wolff totesi eleestä ja merkistä C Morelle.

– Hän ansaitsee ajopaikan, mutta yhtä lailla päätös on erittäin vaikea, koska meillä on nuori kuski ilman paikkaa, ja hänkin ansaitsee olla autossa, Wolff jatkoi.

Nimenomaan tästä tullaan toiseen merkittävään aspektiin. Bottaksen jatko on ratkeamassa kahden eri elementin kautta.

1) Nykypilotti vai taustalymyilijä

Wolffin kommentit viittaavat siihen, että Mercedes pohtii kuljettajaratkaisuaan nimenomaan Bottaksen ja tallin nykyisen varakuljettajan Esteban Oconin välillä.

Wolffin mukaan Mercedes joutuu nyt tasapainottelemaan siinä, että menettääkö se Oconin muualle, mikäli talli päätyy valitsemaan Bottaksen.

– Ilmoilla on ollut kiinnostusta muista talleista. Meidän pitää tehdä päätös itse ja samalla myös siltä kannalta, että mikä on toimivin ratkaisu Estebanille. Jos otamme Valtterin, niin silloin joku pystyy viemään Estebania eteenpäin omissa riveissään. Sen myötä menetämme hänet ainakin vuodeksi tai kahdeksi. Nämä ovat niitä seurauksia, joita päätöksestämme syntyy, Wolff mietti GP Blogin mukaan.

Tällä kaudella Ocon on tullut tutuksi suoranaisena taustahahmona Mercedeksen tiloissa. Ranskalaiskuljettaja ajoi vielä viime kaudella Force Indialla, nykynimeltään Racingin Pointilla. Kanadalaisen Lance Strollin ja tämän rahoituksen siirryttyä talliin, jäi Ocon ilman paikkaa.

22-vuotias Ocon kuuluu edelleen F1-maailman lupaavien kuljettajien joukkoon. Tätä kautta Mercedes saa pohtia sitä, uskooko se Oconin potentiaaliin vai nojaako se Bottaksen antamiin näyttöihin?

– Meidän täytyy katsoa kausia siitä (2020) eteenpäin. Valtteri ansaitsee meriiteillään paikan, ja meidän täytyy tehdä oikea päätös elokuussa, Wolff sanoi C Morelle, viitaten ratkaisun aikatauluun.

2) Bottaksen kehityspuoli

Vaisun viime kauden lopun jälkeen Bottas on ollut kuin toinen mies tämän vuoden puolella. Suomalaiskuski on käytännössä ainut, joka käy vielä MM-taistoa brittikuski Lewis Hamiltonia vastaan. Kaksikon välinen ero on nyt 39 pistettä.

Bottas on ottanut isoja kehitysaskeleita erityisesti lauantain aika-ajoissa. Suomalaiskuski on pistänyt lujasti kampoihin Hamiltonille, jota pidetään yhtenä kaikkien aikojen aika-ajajana.

Tämä kehityspuoli kerääkin kehuja Wolffilta, joka muistutti C Moren haastattelussa siitä, millaisen haasteen edessä Bottas on.

– Hän ajaa maailman parasta (Hamilton) vastaan, joten ei pidä aliarvioida hänen kiivettävänään olevaa vuorta, Wolff sanoo.

Yksi iso kysymysmerkki Bottaksen jatkoon liittyen on se, että miten suomalainen pystyy korjaamaan ja kehittämään hänen nykyistä heikkouttaan.

– Kyse on renkaiden ymmärtämisestä kisoissa, mikä on alue, jossa hän tietää tarvitsevansa pientä parannusta, Mercedeksen tallipäällikkö Wolff sanoi suoraan.

Mercedeksen sisäisessä taistossa juuri kyseinen elementti on nostanut päätään tällä kaudella. Hamilton on pystynyt säästämään renkaitaan paremmin kisoissa, mikä on näkynyt kilpailunopeudessa. Tässä Bottas on ottanut kehitysaskeleita, mutta hän on vielä selvästi takamatkalla brittimaestroon nähden.

Elementti on erittäin tärkeässä asemassa varsinkin ensi kautta ajatellen. F1-autot kokevat isoja muutoksia seuraavan kerran vasta kaudelle 2021. Ensi vuoden autot ovat pitkälti suoranaisia jatkoversioita tämän kauden autoista. 

Lue myös:

    Uusimmat