Mercedes paljastaa: Valtteri Bottas valitsi itse heikomman vaihtoehdon Bakussa – "Ennustimme sitä hitaammaksi"

2:17
Valtteri Bottaksen vauhti oli Azerbaidzhanissa tahmeaa eikä kuski itsekään tiennyt sille syytä.

Mercedes-kuljettajien valitsemissa erilaisissa takasiivissä oli Azerbaidzhanin F1-kisaviikonloppuna enemmän poikkeavuutta vauhdin osalta kuin mitä tiimi antoi alun perin ymmärtää. Valtteri Bottaksen valinta osui tällä kertaa väärään, mutta siihenkin oli syynsä.

Lewis Hamilton teki lauantain harjoitusten perusteella ratkaisun siirtymä matalamman downforcen takasiipeen, jossa ilmanvastus oli suurempaa siipiprofiilia selvästi pienempi.

Tämä antoi Hamiltonille lisää vauhtia Bakun katuradan pitkälle pääsuoralle. Valtteri Bottas sen sijaan pysytteli isommassa siivessä. Aika-ajosta kerätyn datan perusteella suomalaiskuskin tappio tallikaveriinsa nähden kasvoi valtavasti juuri suoraosuuden sisältävällä kolmossektorilla.

Mercedeksen tallipäällikköToto Wolff kommentoi lauantain lehdistötilaisuudessa, ettei kahden takasiiven välillä ollut käytännössä mitään merkitystä aika-ajotulokseen. Hamilton ylsi kakkosruutuun Bottaksen jäätyä rikkonaisissa aika-ajoissa peräti kymmenenneksi.

Nyt Mercedes kertoo kuitenkin alkuviikosta tekemässään kisa-analyysissa, että valinnalla oli jonkin verran merkitystä Azerbaidzhanin vauhtiin.

– Lewis siis ajoi matalammalla downforce-tasolla, joka simulaatioennusteiden mukaan oli optimiasetus. Valtteri valitsi hieman korkeamman downforcen tason, minkä ennustimme olevan ehkä sekunnin kymmenyksen hitaampi kierrosta kohti, kertoo tallin teknologiajohtaja Mike Elliott.

Bottas kuitenkin hävisi aika-ajossa Hamiltonille 1,2. Hänellä tosin jäi viimeinen yritys tekemättä punaisen lipun heiluttua Yuki Tsunodan ja Carlos Sainzin ulosajojen takia.

Elliott kertoo myös syyn Bottaksen tekemälle valinnalle. Vaikka isompi siipi oli hieman hitaampi, tämä ei ratkaise kaikkea.

– Se oli Valtterin valinta ajaa sillä siivellä, ja hän teki niin, koska hän tunsi sen olevan nopeampi hänelle. Täytyy ymmärtää, että tämä on vaikea rata, jossa on vaikeaa saada lämpöä eturenkaisiin, ja jossa täytyy saada luottoa rataan, koska seinät ovat erittäin lähellä, Elliott kommentoi.

Bottas luotti, että isomman siiven tuomalla paremmalla aerodynaamisella pidolla myös renkaat toimisivat paremmin. Ajotuntuma oli hänen itsensä mukaan kuitenkin kaukana hyvästä.

– On tärkeämpää, että Valtteri oli tyytyväinen autoonsa, ja että hän tunsi tuottavansa autoon kuin se, että simulaatio ennustaisi pientä eroa parhaaseen suorituskykyyn, Elliott sanoo.

Lue myös:

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja