Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
F1
F1
Etusivu
Kuljettajien pisteet
Valmistajien pisteet

Mercedes paljastaa: Valtteri Bottas valitsi itse heikomman vaihtoehdon Bakussa – "Ennustimme sitä hitaammaksi"

Valtteri Bottas
Valtteri Bottasimago images/HochZwei/ All Over Press
Julkaistu 10.06.2021 16:04
Toimittajan kuva
Antti Rämänen

antti.ramanen@mtv.fi

Mercedes-kuljettajien valitsemissa erilaisissa takasiivissä oli Azerbaidzhanin F1-kisaviikonloppuna enemmän poikkeavuutta vauhdin osalta kuin mitä tiimi antoi alun perin ymmärtää. Valtteri Bottaksen valinta osui tällä kertaa väärään, mutta siihenkin oli syynsä.

LUE MYÖS: Valtteri Bottas oli kuin liikkuva shikaani – tyly arvio autosta: "Voin sanoa selkä suorana, että ei ole miehestä kiinni"

Lewis Hamilton teki lauantain harjoitusten perusteella ratkaisun siirtymä matalamman downforcen takasiipeen, jossa ilmanvastus oli suurempaa siipiprofiilia selvästi pienempi.

Tämä antoi Hamiltonille lisää vauhtia Bakun katuradan pitkälle pääsuoralle. Valtteri Bottas sen sijaan pysytteli isommassa siivessä. Aika-ajosta kerätyn datan perusteella suomalaiskuskin tappio tallikaveriinsa nähden kasvoi valtavasti juuri suoraosuuden sisältävällä kolmossektorilla.

Mercedeksen tallipäällikkö Toto Wolff kommentoi lauantain lehdistötilaisuudessa, ettei kahden takasiiven välillä ollut käytännössä mitään merkitystä aika-ajotulokseen. Hamilton ylsi kakkosruutuun Bottaksen jäätyä rikkonaisissa aika-ajoissa peräti kymmenenneksi.

Nyt Mercedes kertoo kuitenkin alkuviikosta tekemässään kisa-analyysissa, että valinnalla oli jonkin verran merkitystä Azerbaidzhanin vauhtiin.

– Lewis siis ajoi matalammalla downforce-tasolla, joka simulaatioennusteiden mukaan oli optimiasetus. Valtteri valitsi hieman korkeamman downforcen tason, minkä ennustimme olevan ehkä sekunnin kymmenyksen hitaampi kierrosta kohti, kertoo tallin teknologiajohtaja Mike Elliott.

Bottas kuitenkin hävisi aika-ajossa Hamiltonille 1,2. Hänellä tosin jäi viimeinen yritys tekemättä punaisen lipun heiluttua Yuki Tsunodan ja Carlos Sainzin ulosajojen takia.

Elliott kertoo myös syyn Bottaksen tekemälle valinnalle. Vaikka isompi siipi oli hieman hitaampi, tämä ei ratkaise kaikkea.

– Se oli Valtterin valinta ajaa sillä siivellä, ja hän teki niin, koska hän tunsi sen olevan nopeampi hänelle. Täytyy ymmärtää, että tämä on vaikea rata, jossa on vaikeaa saada lämpöä eturenkaisiin, ja jossa täytyy saada luottoa rataan, koska seinät ovat erittäin lähellä, Elliott kommentoi.

Bottas luotti, että isomman siiven tuomalla paremmalla aerodynaamisella pidolla myös renkaat toimisivat paremmin. Ajotuntuma oli hänen itsensä mukaan kuitenkin kaukana hyvästä.

– On tärkeämpää, että Valtteri oli tyytyväinen autoonsa, ja että hän tunsi tuottavansa autoon kuin se, että simulaatio ennustaisi pientä eroa parhaaseen suorituskykyyn, Elliott sanoo.

Lisää aiheesta:

Toto Wolff paljasti: mitättömän pienet marginaalit johtivat Lewis Hamiltonin rangaistukseen – "On uskomatonta, mitä tapahtui"F1-lehdistökatsaus: Valtteri Bottas osoitti kisan alla ilmassa olleet pelot nopeasti turhiksi – "Ei huonosti kuljettajalta, joka on saanut potkut"Toto Wolffilta erikoinen väite: Lewis Hamiltonille tehty siipiratkaisu ei vaikuttanut mitenkään – näin Valtteri Bottaksen valtava tappio selitettiinMercedes selvitti, miksi Valtteri Bottaksen vauhti löi Lewis Hamiltonin laudalta Monacossa – "Kun tulimme lauantaihin, tilanne kääntyi päälaelleen"Lewis Hamilton tuittuili säännöistä – Toto Wolff vahvistaa talven aikana tapahtuneen muutoksen, joka selittää Mercedeksen ongelmia: "On nähtävissä tietty kaava"Valtteri Bottas lytättiin maanrakoon – asiantuntija nosti nyt esiin todellisen syyn toistuvien pyörähdysten taustalla
F1Valtteri BottasMercedesLewis HamiltonUrheilu

Tuoreimmat aiheesta

F1
  • 11:51
    Valtteri Bottas

    Mercedes-tähti sivussa – Valtteri Bottas mukaan F1-viikonloppuun?

  • Eilen18:27
    Mercedes

    Mitä Mercedeksellä oikein tapahtuu? F1-piirit ihmeissään – "Toto Wolff ei pidä Valtteri Bottasta minään"

  • Eilen11:35
    Valtteri Bottas

    Valtteri Bottakselle kunniatehtävä – F1 palaa tuttuihin maisemiin

  • ti20:04
    Singaporen GP

    F1-sarjaan erikoinen uudistus

  • ti10:57
    Valtteri Bottas

    Valtteri Bottaksen ja Cadillacin tilanteesta karu suomalaisarvio: "Aika utopistinen tavoite"