Mercedes-kuljettajien valitsemissa erilaisissa takasiivissä oli Azerbaidzhanin F1-kisaviikonloppuna enemmän poikkeavuutta vauhdin osalta kuin mitä tiimi antoi alun perin ymmärtää. Valtteri Bottaksen valinta osui tällä kertaa väärään, mutta siihenkin oli syynsä.
LUE MYÖS: Valtteri Bottas oli kuin liikkuva shikaani – tyly arvio autosta: "Voin sanoa selkä suorana, että ei ole miehestä kiinni"
Lewis Hamilton teki lauantain harjoitusten perusteella ratkaisun siirtymä matalamman downforcen takasiipeen, jossa ilmanvastus oli suurempaa siipiprofiilia selvästi pienempi.
Tämä antoi Hamiltonille lisää vauhtia Bakun katuradan pitkälle pääsuoralle. Valtteri Bottas sen sijaan pysytteli isommassa siivessä. Aika-ajosta kerätyn datan perusteella suomalaiskuskin tappio tallikaveriinsa nähden kasvoi valtavasti juuri suoraosuuden sisältävällä kolmossektorilla.
Mercedeksen tallipäällikkö Toto Wolff kommentoi lauantain lehdistötilaisuudessa, ettei kahden takasiiven välillä ollut käytännössä mitään merkitystä aika-ajotulokseen. Hamilton ylsi kakkosruutuun Bottaksen jäätyä rikkonaisissa aika-ajoissa peräti kymmenenneksi.

