Mercedeksen data paljastaa: Kimi Räikkösen ulosajo vei Valtteri Bottakselta paalupaikan

Mercedeksen analytiikan laskelmien mukaan Valtteri Bottas hävisi ratkaisevat kaksi kymmenystä, kun Kimi Räikkösen ulosajo pakotti hänen maanmiestään nostamaan jalkaa kaasulta Italian F1-kisan aika-ajossa.

MAINOS

Koko F1-kausi C Morella!

Italian GP suorana 6.-8.9.
Su: Italian GP klo 16.05, ennakkotunnelmat klo 15.00

Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa

Bottas sijoittui lauantaina kolmanneksi Ferrarin Charles Leclercin kärkiaikaan päättyneissä aika-ajoissa, joiden lopusta muodostui varsin erikoinen.

Suurin osa kärkikymmeniköstä ei ehtinyt edes aloittaa viimeistä aikakierrostaan tiimien kyttäiltyä viimeiseen asti parasta mahdollista paikkaa ajojärjestyksessä. Autot olivat vetäytyneet varikolle odottamaan Kimi Räikkösen auton siivoamista radalta reilut kuusi minuuttia ennen loppua tulleen ulosajon jälkeen.

Kärjen väliset erot muodostuivat näin ollen kolmannen osion ensimmäisistä kierroksista, joiden mukaan Leclerc oli vain neljä sadasosaa Mercedeksen Lewis Hamiltonia ja Valtteri Bottas nopeampi.

Bottas kertoi kokeneensa haittaa aikakierroksensa lopussa tulleista keltaisista lipuista. Hänen mukaansa tapaus saattoi vielä jopa paalupaikan.

Saksalaisen Auto Motor und Sportin toimittajan Tobi Grünerin mukaan Mercedeksen autostaan keräämä tieto vahvistaa väitteen.

– Mercedeksen data todistaa: Bottas nosti jalkaa kaasulta ja menetti kaksi kymmenystä Parabolica-mutkassa Räikkösen ajettua ulos juuri hänen edessään Q3:n ensimmäisillä vedoilla.

– Ilman sitä tapausta hän olisi tehnyt nopeamman ajan kuin Leclerc, Grüner kirjoittaa Twitterissä.

Lopun sekoilussa Charles Leclerc olisi kuitenkin ehtinyt vielä lähtemään uudelle nopealle kierrokselle, mutta muiden jäätyä rannalle, hänen ei tarvinnut enää yrittää aikaparannusta. On kuitenkin eri asia, olisiko Leclerc pystynyt enää parantamaan aikaansa heikon lämmittelykierroksen jälkeen.

(juttu jatkuu videon jälkeen)

Grüner ampuu myös alas väitteen, jonka mukaan Bottaksen kierros olisi pitänyt hylätä, koska hänelle näytettiin punaista lippua jo ennen ruutulipulle ehtimistä.

– Kysyimme FIA:lta siitä. Heidän mukaansa sitä eivät ratkaise punaiset liput, vaan aika, jolloin tiimit saavat tiedon punaisista lipuista. Ja se tieto tuli hetki sen jälkeen, kun Bottas ylitti maaliviivan, Grüner selvittää.

Lue myös:

    Uusimmat