Kun McLarenin ja Hondan yhteistyö tuli julki ennen kautta 2015, F1-romantikot hieroivat käsiään; kaunis liitto reilun parinkymmenen vuoden takaa oli taas yhdistynyt. Tällä hetkellä avioliitto on repeämispisteessä.
Kaksi vuotta on ollut kammottavaa taistelua. Viime kaudella tuli jo pieniä pilkahduksia ja toivo nousi tästä vuodesta. Talvitesteissä Hondan voimanlähde on pettänyt kuitenkin jo kolmena päivänä ja tilanne alkaa kiristyä. McLarenin urheilujohtajalta Eric Boullierilta kysyttiin tiistaina Barcelonassa, kuinka jännittynyt suhde Hondaan on.
– Maksimissa, Boullier sanoi.
– Me olemme F1:ssä, me ajamme kilpaa ja meidän pitää suoriutua. Paine on ehdottomasti valtava ja me laitamme täyden paineen suhteellemme Hondan kanssa, samoin he meille. Me emme voi astua askeltakaan harhaan. Meidän pitää tehdä paras mahdollinen auto (runko), eli asia vaikuttaa molemmin puolin, hän jatkoi.
Ensimmäinen moottoririkko johtui öljysäiliön muotoilusta. Kahden jälkimmäisen syytä ei ole kerrottu suoraan julkisuuteen, mutta varikkohuhuissa ensin pettivät venttiilit ja tiistaina konerikon aiheutti elektroniikkavika. Boullier sanoi, että syy on kuitenkin pohjimmiltaan sama.
McLarenilla on autossaan samoilla spesifikaatioilla koottu voimanlähde kuin viime viikolla. Boullier ja Hondan F1-puolen pomo Yusuke Hasegawa sanoivat jo viime viikolla, että uusi spesifikaatio tulee käyttöön. Boullierilta kysyttiin koska.
– Kysykää Hondalta, hän totesi.
Rivien välistä voi lukea, ettei japanilaistoimittaja ole pystynyt kertomaan, koska uusittu moottori saadaan autoon. Myöhemmin hän lisäsi, että ongelmat ovat hoidossa ennen kauden alkua tai ainakin nopeasti sen alettua. Boullier sanoi, että uusittu moottori selvittää ”osan ongelmasta, tai suurimman osan”.

