Mainos

Mazdan osastolla yksi Geneven autonäyttelyn harvoista yllätyksistä – lakanan alta paljastui täysin uusi CX-30

Mazda julkaisi uuden Kolmosen marraskuussa Los Angelesin autonäyttelyssä. Nyt valmistaja esitteli täysin uutena mallina kompaktin CX-30 katumaasturin.

Nykyään autonäyttelyissä nähdään varsin harvoin todellisia ensi-iltoja. Esimerkiksi Geneven autonäyttelyä edeltäneillä viikoilla valmistajat julkistivat vähintäänkin havainnekuvia uutuuksistaan, mutta myös kaiken paljastavia virallisia tiedotteita kuvineen. Tämän suhteen Mazdan osastolla nähtiin yllätys, jota valmistaja ei ollut vuotanut julkisuuteen etukäteen.

Kyseessä on suosittuun kompaktien katumaasturien luokkaan sijoittuva Mazdan mallistoa laajentava CX-30. Uutuudella on pituutta noin 4,4 metriä, minkä myötä se täyttää CX-3:n ja CX-5:n väliin jäävän aukon. Muotoilullisesti auto on helppo tunnistaa Mazdaksi. Keulaa hallitsee leveä maski ja viirumaiset leveyttä korostavat valot. Korin muodoissa vuorottelevat terävät pokkaukset ja laajat kaarevat pinnat, jotka eivät pääse parhaiten oikeuksiinsa kuvissa – valon leikittely pinnoilla tulee esille vasta kävellessä autoa ympäri. Katumaasturimaisuutta puolestaan korostetaan varsin massiivisilla muovisilla lokasuojilla.

Myös ohjaamon tyyli edustaa Mazdan uutta sukupolvea. Yleisilmettä on hiottu aiempaakin pelkistetymmäksi ja näkymää hallitsevat vaakasuuntaiset linjat. Mittariston asettelu on klassiseen tyyliin symmetrinen. Kojelaudan päällä sijaitseva näyttö on kasvanut 8,8-tuumaiseksi ja sitä on siirretty kauemmas. Ja kuten sijainnista voi päätellä, kyseessä ei ole kosketusnäyttö, vaan multimediajärjestelmän käyttö tapahtuu keskikonsolista löytyvällä monitoimikytkimellä.

Pinnan alta löytyy loppuvuodesta esitellyn Mazda3:n tapaan Mazdan uusinta Skyactiv-teknologiaa. Voimanlähteiksi on tarjolla perinteisiä bensa- ja dieselmoottoreita, mutta tarjolle on tulossa myös Mazdan uusi sytystulpalla ohjattu puristussytytteinen (SPCCI, Spark Plug Controlled Combustion Injection) bensiinimoottori, joka tunnetaan markkinointimellä Skyactiv-X. Kaikkien bensiinikäyttöisten moottoreiden yhteydessä käytetään myös 24 voltin sähköjärjestelmällä toteutettua kevythybridijärjestelmää. Katumaasturille sopivaan tyyliin uutuus tulee luonnollisesti tarjolle myös nelivetoisena.

Kuvat: Mikko Autio ja valmistaja

EDIT 19.3. klo 9:15: Mazdan aikaisemmissa malleissa keskikonsolin näyttöä on ollut mahdollista käyttää kosketuksella auton ollessa paikoillaa.

Teknavi palaa tv-ruutuun uusin 17. tuotantokauden jaksoin! Kauden ensimmäinen jakso nähdään maanantaina 25.3. klo 22.35 MTV3-kanavalla.

Lisää aiheesta
    Mainos

    Suosituimmat videot

    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja