Matematiikanopettajat toivovat matematiikkatalkoita

Matemaattisten Aineiden Opettajien Liiton puheenjohtaja pitää suomalaisen koulujärjestelmän heikkoutena sitä, ettei suurissa oppilasryhmissä jää riittävästi aikaa lahjakkaimmille oppilaille.

Matemaattisten Aineiden Opettajien Liitto MAOL on huolestunut suomalaisten peruskoululaisten heikosta kiinnostuksesta matematiikkaa kohtaan. Liiton puheenjohtaja Pentti Parviainen muistuttaa, että suhtautuminen oppiaineeseen ohjaa merkittävästi valintoja jatko-opinnoissa.

- Matematiikan taitoja ja matemaattista ajattelua tarvitaan niin arjessa selviytymisessä kuin työelämän eri ammateissakin. Suomen elinkeinoelämä tarvitsee edelleen, ja entistä enemmän, matemaattisten aineiden osaajia, sanoi Parviainen liittonsa talvikokouspäivillä Kuopiossa.

Parviaisen mukaan suomalaiset matematiikan opettajat voivat olla tyytyväisiä vuonna 2003 tehdyn Pisa-tutkimuksen tuloksiin. Suomi ylsi OECD-maista ykköseksi tutkimuksessa, jossa päähuomio kohdistui juuri matematiikan osaamiseen peruskoulun päättövaiheessa. Parviaisen mukaan hyvään tulokseen vaikuttivat muun muassa suomalaisten hyvä lukutaito, selkeä aineopettajajärjestelmä sekä tehokas puuttuminen oppimisvaikeuksiin.

- Järjestelmämme heikkous taas on, että alati suurenevissa opetusryhmissä ei jää riittävästi aikaa eikä resursseja lahjakkaimmille oppilaille.

Parviainen muistutti, ettei Pisa-tutkimus mitannut kuitenkaan nuorten jatko-opintovalmiuksia. Tarkemmassa analysoinnissa suomalaisten heikkouksiksi tutkimuksessa paljastuivat puutteet algebrassa ja geometriassa.

- Nämä ovat juuri niitä alueita, joilla on erityisen suuri merkitys toisen asteen jatko-opinnoissa. Sama havainto on tehty myös kansallisten arviointikokeiden tuloksista, kertoi Parviainen.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat