Kilpailu- ja kuluttajavirasto selvittää taksiyrittäjien kartelliepäilyjä ja mahdollista Kela-kuljetuksiin liittyvää syrjintää.
Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) työstää useita tapauksia ja selvityksiä taksimarkkinoiden toimivuudesta.
Taksimarkkinat avautuivat kilpailulle viime vuoden heinäkuussa uuden liikennepalvelulain tultua voimaan.
Puutteita on ollut ainakin hintatietojen selkeydessä ja Kelan maksamien kuljetusten jakamisessa taksiyrittäjille. Asiakkaiden on etenkin taksitolpalla vaikea verrata kyytien hintoja ja sitä, mihin taksin hinnoittelu perustuu.
KKV, Traficom sekä liikenne- ja viestintäministeriö tekevät yhteistyössä selvitystä lain toimivuudesta. Traficom valmistelee uutta määräystä tavasta, jolla taksien pitää hintansa ilmoittaa.
Näytön kerääminen vie aikaa
Julkisuudessa on kerrottu kuljettajien kinastelusta taksijonoissa ja poskettoman hintaisista matkoista. KKV:n kuluttajapuolelle valituksia on tullut vuoden aikana vajaat 200. Aiempina vuosina niitä on tullut alle sata.
– On tärkeää tehdä huolellinen vaikutusarviointi laista, jotta ei mennä muuttamaan sellaista, mikä ei ole rikki. Kilpailu ei kaikilta osin toimi. Osa asioista voidaan korjata ilman, että lakia tarvitsee muuttaa, sanoo KKV:n pääjohtaja Kirsi Leivo.
KKV on tehnyt keväällä tarkastuksia muutamien taksiyritysten tiloissa selvittääkseen, ovatko yritykset rikkoneet kilpailulakia esimerkiksi sopimalla hinnoista tai autojen määrästä.
– Näissä kartelliepäilyissä näytön kerääminen kestää kauan. Selvitykset joko osoittavat, ettei näyttöä ole, tai sitten esitämme seuraamusmaksua kartellirikkomuksesta markkinaoikeuteen.
