Yhdysvaltalainen tavaratalojätti Target avasi eilen kauppojensa ovet suomalaisen Marimekon designille. Yhdysvaltain toiseksi suurin kauppaketju myy Marimekon Targetille suunnittelemaa mallistoa rajoitetun ajan. Osa Brooklynin liikkeen ovilla jonottaneista ihmisistä juoksi tuotteiden kimppuun heti ovien avauduttua.
Marimekon toimitusjohtaja Tiina Alahuhta-Kasko saapui Brooklynin Target-myymälään jo aamuseitsemältä. Hän kertoi jännittävänsä, kuinka innoissaan tavaratalon asiakkaat Marimekon tuotteista ovat.
– Odotan innolla. Tämä on huikean hieno mahdollisuus kertoa Marimekon tarinaa entistä laajemmalle kohdeyleisölle täällä Yhdysvalloissa, Alahuhta-Kasko kertoi MTV Uutisille.
Kun ovet avautuivat kahdeksalta, osa asiakkaista innostui juoksemaan kohti Marimekon tuotteita notkuvia hyllyjä. Marimekon ja Targetin yhteistyömallistossa on parisataa erilaista kesätuotetta uimapuvuista telttoihin.
– En ehtinyt saada edellisen Targetin design-kumppanin tuotteita, joten nyt päätin tulla aikaisin hamstraamaan. Katson sitten kotona, mitä en tarvitse ja tulen palauttamaan, Stephanie Forsman kertoi nauraen ja jatkoi kiireesti kärrynsä kanssa myymälän yläkertaan.
Ihmisiä houkuttavat Targetin vaihtuvissa design-kumppaneissa väliaikaisesti pudotetut hinnat. Esimerkiksi Marimekon isoja rantapyyhkeitä saa Targetista yli 20 dollarilla, kun tavallisesti tuotteet maksavat huomattavasti enemmän. Osa asiakkaista tiesi Marimekon ennakkoon, osa ei.
– En ollut kuullutkaan merkistä, mutta kun näin nämä värit, en voinut vastustaa. Minusta tulee isoäiti, joten haluan kauniita ja värikkäitä kesämekkoja lapsenlapselleni. Toivoisin tosin, että vauvanvaatteita olisi ollut enemmän, brooklynilainen kertoo.