Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Marimekon tulos ja liikevaihto nousivat

Malleja catwalkilla Marimekko-päivän muotinäytöksessä Esplanadin puistossa Helsingissä 16. toukokuuta.
Malleja catwalkilla Marimekko-päivän muotinäytöksessä Esplanadin puistossa Helsingissä 16. toukokuuta.Str / Lehtikuva
Julkaistu 14.08.2025 17:33

MTV UUTISET – STT

Marimekon liikevaihto ja tulos ovat parantuneet hieman vertailukaudesta vuoden toisella neljänneksellä. 

Marimekon vertailukelpoinen liikevoitto nousi vuoden toisella neljänneksellä 6,4 miljoonasta eurosta 6,5 miljoonaan.

Yhtiön mukaan liikevoittoa nostivat liikevaihdon kasvu sekä suhteellisen myyntikatteen parantuminen. 

Korkeammat kiinteät kustannukset puolestaan heikensivät liikevoittoa. Liikevaihto kasvoi kahdella prosentilla 44,5 miljoonaan euroon.

Erityisesti vähittäismyynnin kasvu sekä Suomessa että kansainvälisesti kasvatti liikevaihtoa, yhtiö kertoo. 

Liikevaihdon kehitystä puolestaan heikensi ennakoidusti kotimaan tukkumyynnin kertaluonteisten kampanjatoimitusten jääminen huomattavasti vahvasta vertailukaudesta. 

Marimekon liikevaihto Suomessa nousi 3 prosenttia, kansainvälinen liikevaihto prosentin.

Maailmantalouden epävarmuudet ja niiden vaikutukset yleiseen taloudelliseen tilanteeseen voivat heijastua kuluttajien luottamukseen ja käyttäytymiseen ja vaikuttaa heikentävästi Marimekon liiketoimintaan tänä vuonna, toimitusjohtaja Tiina Alahuhta-Kasko sanoo tulostiedotteessa.

Lue myös: "Historiallisen" tuloksen tehnyt Marimekko hirmukiidossa pörssissä

Kasvua haetaan Aasiasta

Kotimarkkina Suomi edustaa noin puolta yhtiön liikevaihdosta.

– Myyntiin Suomessa vuonna 2025 vaikuttaa heikko yleisen talouden tila ja alhaisella tasolla oleva kuluttajien luottamus sekä ostovoiman ja -käyttäytymisen kehittyminen. Myös toimintaympäristön taktisuus vaikuttaa edelleen liiketoimintaan, Alahuhta-Kasko sanoo.

Kotimaan tukkumyynnin kertaluonteisten kampanjatoimitusten ajoittuminen neljännesten välillä sekä kampanjatoimitusten koko vaihtelevat tyypillisesti vuosittain, toimitusjohtaja toteaa.

– Vuonna 2025 tukkumyynnin kertaluonteisten kampanjatoimitusten ennakoidaan olevan merkittävästi vertailuvuotta pienemmät ja painottuvan selvästi vuoden toiselle puoliskolle. Heikosta markkinatilanteesta huolimatta liikevaihdon Suomessa odotetaan olevan suunnilleen edellisvuoden tasolla tai nousevan hieman.

Lue myös: Marimekko ja Artek yhdistivät voimansa – tässä tulos

Alahuhta-Kaskon mukaan kansainvälisen liikevaihdon arvioidaan kasvavan tänä vuonna. 

Tällä strategiakaudella Marimekko keskittyy Aasiaan kansainvälisen kasvun tärkeimpänä maantieteellisenä alueena, ja toisella neljänneksellä yhtiö muun muassa avasi uudet myymälät Japanin Osakassa ja Malesian Kuala Lumpurissa. Aasia–Tyynenmeren alue on Marimekon toiseksi suurin markkina. 

Pohjois-Amerikan osuus konsernin liikevaihdosta oli 6 prosenttia viime vuonna, joten kasvavat tullimaksut Yhdysvalloissa koskevat suoraan vain pientä osaa Marimekon liiketoiminnasta.

Lue myös: Temussa myydään väärennyttyjä Finlaysonin tuotteita

Lisää aiheesta:

Tukkumyynti nosti Marimekon tulosta – liikevoitto kasvoi 14 prosenttiaMarimekon kansainvälinen myynti kasvoi, kustannusten nousu supisti tulostaMarimekon liikevoitto nousi heinä-syyskuussa 13,3 miljoonaan euroon – täältä kasvua nyt haetaanMarimekolta lihava alkuvuoden tulos – netti veti, myymälöissä hiljaisempaaMTV seuraa vilkasta tulospäivää: Finnairin viime vuosi jää historiaan "rauhan ajan vaikeimpana", myös Viking Line syöksyi jyrkästi – Marimekon liikevoitto nousi koronasta huolimattaMarimekolta tulosyllätys: Liikevoitto kaksinkertaistui alkuvuonna – osake ampaisi rajuun nousuun
MarimekkoYritykset ja bränditLiiketulosAasiaPohjois-AmerikkaJapaniTalous

Tuoreimmat aiheesta

Marimekko
  • 31.10.15:58
    Liiketulos

    Tukkumyynti nosti Marimekon tulosta – liikevoitto kasvoi 14 prosenttia

  • 16.7.17:41
    Suomalainen design

    Marimekko ja Artek yhdistivät voimansa – tässä tulos

  • 18.6.16:22
    Vaatteet

    HS: Marimekko poistaa Mari-trikoopaidan valikoimastaan

  • 17.6.14:20
    Sinkkuelämää

    Suomi-viittauksia vilisee Sinkkuelämää-jatkosarjassa – nyt kuittailtiin Helsingistä

  • 19.2.15:04
    Liiketulos

    "Historiallisen" tuloksen tehnyt Marimekko hirmukiidossa pörssissä