Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Marimekon liikevoitto nousi heinä-syyskuussa 13,3 miljoonaan euroon – täältä kasvua nyt haetaan

8:56Marimekko täyttää 70 vuotta – pikakelaus muotiyhtiön historiaanMarimekko täyttää jo 70 vuotta
Julkaistu 03.11.2021 08:20(Päivitetty 03.11.2021 09:11)

MTV UUTISET – STT

Yhtiön mukaan "harmaaviennin" torjuminen laski kansainvälistä myyntiä. "Meille on tärkeää pitää huolta brändi-imagostamme globaalisti."

Designyhtiö Marimekon vertailukelpoinen liikevoitto nousi heinä-syyskuussa 13,3 miljoonaan euroon, kun se vuotta aiemmin oli 10,5 miljoonaa euroa. Yhtiön liikevaihto kasvoi 11 prosenttia 42,4 miljoonaan euroon.

Marimekon toimitusjohtajan Tiina Alahuhta-Kaskon mukaan etenkin tukkumyynti Suomessa kehittyi hyvin kertaluonteisten kampanjatoimitusten tukemana. Tulosta paransi erityisesti myynnin kasvu, mutta myös suhteellisen myyntikatteen vahvistuminen. Liikevoittoa kuitenkin laski kiinteiden kulujen nousu, minkä arvioidaan jatkuvan kuluvalla vuosineljänneksellä.

–  Hyvän kehityksemme taustalla on muun muassa pitkäjänteinen työmme Marimekko-brändin kehittämiseksi. Tämä ja mallistojen modernisointi näkyvät luonnollisesti nopeimmin vahvalla kotimarkkinallamme Suomessa, jossa liikevaihto kolmannella neljänneksellä nousi 25 prosenttia, Alahuhta-Kasko sanoo tiedotteessa.

Marimekon kansainvälinen myynti kuitenkin laski katsauskaudella 10 prosenttia. Alahuhta-Kaskon mukaan tämä on seurausta toimista, joita Marimekko on tehnyt niin sanotun harmaaviennin kontrolloimiseksi. Harmaaviennillä tarkoitetaan käytännössä sitä, että Marimekon tuotteita pääsee myyntiin toimijoille, jotka eivät täytä yhtiön jakelumallin kriteereitä. Yhtiön mukaan haaste on tuttu monille kansainvälistyville brändeille. Kontrollitoimia on määrä jatkaa ja niillä arvioidaan olevan selvästi heikentävä vaikutus yhtiön myyntiin ja tulokseen.

–  Meille on tärkeää pitää huolta brändi-imagostamme globaalisti, Alahuhta-Kasko kertoo.

Kasvua haetaan erityisesti Aasiasta

Marimekko arvioi sekä tukku- että vähittäismyyntinsä kasvavan tänä vuonna. Kotimarkkina Suomi edustaa noin puolta yhtiön liikevaihdosta, ja myynnin arvioidaan Suomessa nousevan selvästi edellisvuodesta. Liikevaihdon odotetaan kasvavan myös Marimekon toiseksi suurimmalla markkinalla Aasian ja Tyynenmeren alueella.

–  Japani on Marimekolle selvästi merkittävin maa tällä alueella, ja siellä on jo varsin kattava Marimekko-myymälöiden verkosto. Muiden Aasian maiden yhteenlaskettu osuus yhtiön liikevaihdosta on vielä selvästi pienempi, mutta toiminta näissä maissa kasvaa koko ajan. Kaikki Marimekko-myymälät Aasiassa ovat partneriomisteisia, yhtiö kertoo tiedotteessa.

–  Vuonna 2021 tavoitteena on avata arviolta 5–10 uutta Marimekko-myymälää ja -shop-in-shopia, ja valtaosa suunnitelluista avauksista sijoittuu Aasiaan.

Marimekko antoi syyskuussa positiivisen tulosvaroituksen, koska se arvioi koronavirustilanteeseen liittyvän epävarmuuden vähentyneen. Yhtiö odottaa, että vertailukelpoinen liikevoittomarginaali on tänä vuonna viime vuotta korkeampi.

Lisää aiheesta:

Marimekon tulos ja liikevaihto nousivat "Historiallisen" tuloksen tehnyt Marimekko hirmukiidossa pörssissäViime vuoden loppukvartaalin lukuja pöytään: Rovion Angry Birds -tuotteista irtosi edelleen kasvuaMarimekolta lihava alkuvuoden tulos – netti veti, myymälöissä hiljaisempaaSuuryritysten osavuosikatsaukset pöytään: Tämä siivitti Tokmannin nousuun – Terveystalon liikevaihto kuukaudessa ensi kerran 100 miljoonaaMarimekolta tulosyllätys: Liikevoitto kaksinkertaistui alkuvuonna – osake ampaisi rajuun nousuun
LiiketulosMarimekkoTalous

Tuoreimmat aiheesta

Liiketulos
  • Eilen15:58
    Marimekko

    Tukkumyynti nosti Marimekon tulosta – liikevoitto kasvoi 14 prosenttia

  • ke14:51
    Pakotteet

    Neste: Yhtiö noudattaa pakotelainsäädäntöä erittäin tarkkaan

  • 23.10.10:20
    Rakentaminen

    Rakentamisen ongelmat näkyvät SRV:n tuloksessa: "Suurta epävarmuutta"

  • 14.8.17:33
    Marimekko

    Marimekon tulos ja liikevaihto nousivat

  • 24.7.06:31
    Google

    Googlelta hirmutulos