Yhtiön mukaan "harmaaviennin" torjuminen laski kansainvälistä myyntiä. "Meille on tärkeää pitää huolta brändi-imagostamme globaalisti."
Designyhtiö Marimekon vertailukelpoinen liikevoitto nousi heinä-syyskuussa 13,3 miljoonaan euroon, kun se vuotta aiemmin oli 10,5 miljoonaa euroa. Yhtiön liikevaihto kasvoi 11 prosenttia 42,4 miljoonaan euroon.
Marimekon toimitusjohtajan Tiina Alahuhta-Kaskon mukaan etenkin tukkumyynti Suomessa kehittyi hyvin kertaluonteisten kampanjatoimitusten tukemana. Tulosta paransi erityisesti myynnin kasvu, mutta myös suhteellisen myyntikatteen vahvistuminen. Liikevoittoa kuitenkin laski kiinteiden kulujen nousu, minkä arvioidaan jatkuvan kuluvalla vuosineljänneksellä.
– Hyvän kehityksemme taustalla on muun muassa pitkäjänteinen työmme Marimekko-brändin kehittämiseksi. Tämä ja mallistojen modernisointi näkyvät luonnollisesti nopeimmin vahvalla kotimarkkinallamme Suomessa, jossa liikevaihto kolmannella neljänneksellä nousi 25 prosenttia, Alahuhta-Kasko sanoo tiedotteessa.
Marimekon kansainvälinen myynti kuitenkin laski katsauskaudella 10 prosenttia. Alahuhta-Kaskon mukaan tämä on seurausta toimista, joita Marimekko on tehnyt niin sanotun harmaaviennin kontrolloimiseksi. Harmaaviennillä tarkoitetaan käytännössä sitä, että Marimekon tuotteita pääsee myyntiin toimijoille, jotka eivät täytä yhtiön jakelumallin kriteereitä. Yhtiön mukaan haaste on tuttu monille kansainvälistyville brändeille. Kontrollitoimia on määrä jatkaa ja niillä arvioidaan olevan selvästi heikentävä vaikutus yhtiön myyntiin ja tulokseen.
– Meille on tärkeää pitää huolta brändi-imagostamme globaalisti, Alahuhta-Kasko kertoo.