MTV seuraa vilkasta tulospäivää: Finnairin viime vuosi jää historiaan "rauhan ajan vaikeimpana", myös Viking Line syöksyi jyrkästi – Marimekon liikevoitto nousi koronasta huolimatta

Marimekolla menestyksekäs vuosi 1:35
Näin Marimekolla meni ennen koronaa.

MTV Uutiset seuraa vilkasta tulospäivää tässä koosteartikkelissa. Tänään tuloksestaan kertovat muun muassa Finnair, Marimekko ja NoHo Partners.

9.45: Viking Linen liikevaihto romahti loka-joulukuussa noin 35 miljoonaan euroon vuoden takaisesta noin 116 miljoonasta eurosta. Liiketulos painui yli 14 miljoonaa euroa tappiolle.

9.30:  Finnair keri loka-joulukuussa enemmän tappiota kuin yhtiön liikevaihto oli.

Vertailukelpoinen liiketulos syöksyi –163 miljoonaan euroon. Vuosi sitten voittoa kertyi 31 miljoonaa euroa.

Liikevaihto putosi 87 prosenttia 102 miljoonaan euroon.

Matkustajamäärä laski 92 prosenttia 0,3 miljoonaan 3,5 miljoonasta.

Finnairin toimitusjohtaja Topi Manner arvioi tiedotteessa, että viime vuosi jää historiaan kaupallisen lentoliikenteen satavuotisen historian vaikeimpana vuotena rauhan aikana.

Hänen mukaansa vakava lentoliikenteen kriisi on vaikuttanut niihin kymmeniin miljooniin ihmisiin globaalisti, jotka saavat elantonsa kansainvälisestä matkustuksesta.

9.25: Aktia kertoo neuvottelevansa muutoksista työtehtäviin ja toimenkuviin. Mahdolliset irtisanomiset ja osa-aikaistamiset koskevat enintään sataa työntekijää. Suunniteltujen toimenpiteiden arvioidaan alustavasti johtavan noin 2,5 miljoonan euron vuotuisiin säästöihin vuodesta 2022 alkaen.

Pankki kertoo tiedotteessa jatkavansa strategiansa mukaista palvelumallin kehittämistä sekä toimintojensa yhdenmukaistamista ja automatisointia. 

8.45: Design-yritys Marimekon viimeisen vuosineljänneksen vertailukelpoinen liikevoitto nousi 5,8 miljoonaan euroon vuoden takaisesta 3,0 miljoonasta eurosta. Liikevaihto kasvoi kahdeksan prosenttia.

Liikevaihtoa kasvatti erityisesti tukkumyynnin hyvä kehitys Suomessa, Euroopassa, Lähi-idässä, Afrikassa sekä Skandinaviassa, yrityksen tiedotteessa kerrotaan.

– Kotimaan tukkumyyntiä nostivat varsinkin kertaluonteiset kampanjatoimitukset. Pahentunut koronavirustilanne ja tiukentuneet rajoitukset eri markkinoilla vaikuttivat selvästi asiakasmääriin myymälöissä. Verkkokaupan vahvan kehityksen jatkuminen kuitenkin tuki vähittäismyyntiä, joka laski olosuhteisiin nähden melko maltillisesti, tiedotteessa jatketaan.

Tulosta nosti kulujen karsinta

Koko viime vuoden liikevaihto oli lähes edellisvuoden tasolla. Se laski yhden prosentin ja oli 123,6 miljoonaa euroa. Vertailukelpoinen liikevoitto kasvoi 20,2 miljoonaan euroon edellisvuoden 17,1 miljoonasta eurosta. 

– Tulosta paransi kiinteiden kulujen supistuminen selvästi Marimekon ripeiden toiminnan sopeuttamistoimenpiteiden ansiosta. Sitä puolestaan laskivat pääosin verkkokaupan kasvun myötä nousseista logistiikkakustannuksista johtunut suhteellisen myyntikatteen heikentyminen sekä liikevaihdon aleneminen.

Korona voimisti digitalisaatiota

Toimitusjohtaja Tiina Alahuhta-Kaskon mukaan yrityksen ketteryys ja onnistuminen koronapandemiavuonna on entisestään vahvistanut luottamusta yrityksen kansainväliseen kasvustrategiaan.

– Pandemia on myös voimistanut toimialamme megatrendejä, kuten digitalisaatiota ja muutoksia kuluttajien arvomaailmassa, erityisesti vastuullisuuden merkityksen kasvua, Alahuhta-Kasko sanoo tiedotteessa.

Hänen mukaansa suunnitelmissa on tänä vuonna entisestään vahvistaa kansainvälisen kasvun edellytyksiä panostamalla muun muassa digitaaliseen liiketoimintaan.

Marimekko antoi joulukuussa positiivisen tulosvaroituksen vuoden 2020 tuloksesta.


Lue myös:

    Uusimmat