Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
F1
F1
Etusivu
Kuljettajien pisteet
Valmistajien pisteet

MANOR

xpbimages.com/All Over Press
Julkaistu 16.12.2009 14:30(Päivitetty 15.01.2016 11:30)
  Iso-Britannia
  Banbury, Iso-Britannia
  MRT05
  Mercedes
  Pirelli
  Dave Ryan
John McQuillian

  94 Pascal Wehrlein
                   88 Rio Haryanto
                   

 
Brittiläinen Manor-talli perustettiin jatkamaan talousvaikeuksiin ajautuneen venäläisen Marussia-tallin toimintaa.

Venäläinen superautovalmistaja Marussia hankki osake-enemmistön kaudella 2010 formula ykkösissä aloittaneesta Virgin-tallista. Ensimmäistä kertaa F1-sarjaan venäläisellä lisenssillä kilpaileva talli (entinen Virgin) osallistui kaudella 2012 Marussia-nimellä. Alkujaan Virgin-talli hyväksyttiin mukaan formula ykkösiin Manor Grand Prix -nimellä. Nimi kuitenkin muuttui, kun miljardööri Richard Bransonin omistamat Virgin-yhtiöt ryhtyivät rahoittamaan tallin toimintaa. 

John Boothin johtama Manor-talli on kilpaillut formula 3 -ja formula Renault -luokissa vuodesta 1990 lähtien. Manorin autoilla ovat aloitelleet uraansa muiden muassa F1-maailmanmestarit Kimi Räikkönen ja Lewis Hamilton.

Virgin-tallin teknisenä johtajana toimi Nick Wirth, joka omisti formula ykkösissä 1990-luvulla kilpailleen Simtek-tallin ja työskenteli Benettonilla aerodynamiikkaosaston johtajana ja pääsuunnittelijana. Virginin auto oli suunniteltu kokonaan tietokonelaskennan avulla, eikä autoa käytetty tuulitunnelissa lainkaan.

Mullistava lähestymistapa ei tuonut menestystä ensimmäisellä kaudella, sillä Virgin hävisi valmistajien MM-sarjassa jopa Hispanialle. Nopeus riitti aika ajoin toisen tulokastallin Lotuksen kyytiin, mutta Virginin auto oli kovin epäluotettava. Kauden alussa Virginin menoa haittasi myös nolo kömmähdys, kun auton bensatankki oli suunniteltu liian pieneksi.

Kauden 2011 aikana Virgin solmi teknisen yhteistyösopimuksen McLarenin kanssa, mutta sekään ei tuottanut tulosta. Talli ylsi parhaimmillaan 14:nneksi kahdessa osakilpailussa.

Marussia-aika

Seuraavalla kaudella Marussia-nimellä kisannut talli oli lähellä yltää F1-sarjan kymmenennelle sijalle, pisteittä tosin, mutta Caterham nousi heidän ohitseen viimeisessä kilpailussa. Kymmenes sija olisi tuonut tallille siivun sarjan mainostuloista. Marussian parhaaksi sijoitukseksi jäi Timo Glockin ajama 12. sija Singaporen GP:ssä. Kauden jälkeen talli laittoi molemmat kisakuskinsa vaihtoon.

Tulokaskuskit Jules Bianchi sekä Max Chilton saivat vastuuta Marussialta kaudella 2013. Kausi ei tallille juhlahetkiä juurikaan tarjonnut, sillä molemmat kuljettajat jäivät ilman pistesijoja. Parempien sijoitusten myötä talli tällä kertaa kuitenkin kipusi valmistajien sarjassa ohi Caterhamin eli kymmenenneksi.

Bianchi ja Chilton jatkoivat Marussialla kaudella 2014. Bianchi nappasi tallille kauden ainoat pisteet Monacon GP:n yhdeksännellä sijalla. Kausi sai synkän käänteen Suzukassa, kun Bianchi suistui radalta ja törmäsi Adrian Sutilin autoa siirtämässä olleeseen traktoriin. Bianchi sai onnettomuudessa vakavia päävammoja, eikä palannut enää tajuihinsa. Bianchi kuoli sairaalassa Nizzassa 17. heinäkuuta 2015.

Loppukaudesta 2014 myös Marussian taloudelliset vaikeudet kävivät ylitsepääsemättömiksi, ja talli joutui vetäytymään sivuun kolme osakilpailua ennen kauden päätöstä.

Manor-tallin onnistui päästä mukaan kaudelle 2015 kiitos uuden omistajan, brittiliikemies ja energiayrittäjä Stephen Fitzpatricki, joka sijoitti toimintaan 30 miljoonaa puntaa. Talli joutui kuitenkin jättämään kauden avauskisan kokonaan väliin, eivätkä loppukauden kilpailut tuoneet pistesijoja. Kauden 2015 Manor-tallin kuljettajina aloittivat britti Will Stevens ja espanjalainen Roberto Merhi. Loppukaudella yhdysvaltalainen Alexander Rossi ajoi viisi kilpailua Merhin tilalla. 

Kaudelle 2016 Manor vaihtaa voimanlähteen Ferrarista Mercedekseen. Tallin kisakuljettajina toimii kaksi F1-tulokasta, aiemmin Mercedeksen testikuskina toiminut saksalainen Pascal Wehrlein ja F1-historian ensimmäinen indonesialainen kuljettaja Rio Haryanto.

Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.

Manorin nettisivut

Lisää aiheesta:

JJ Lehdosta Kimi Räikköseen – Sauberin autotalliprojektista kasvoi F1:n menestystarinaFORCE INDIARENAULTWILLIAMSRED BULL RACINGSCUDERIA TORO ROSSO
F1

Tuoreimmat aiheesta

F1
  • 29.10.10:54
    Urheilu

    F1-sarjan kiusallinen miljoonakanne eteni oikeuteen – ratkaisun hetket käsillä

  • 29.10.10:15
    Urheilu

    Häikäilemättömät miljoonakaupat: Bernie Ecclestone kertoo ainoasta ystävästään

  • 28.10.17:43
    F2

    Tästä se lähtee! Kalle Rovanperä hyppäsi F2-auton rattiin – "Raskasta"

  • 28.10.11:45
    George Russell

    F1-tähti paljastaa: Sopimukseen kirjattiin Max Verstappenilta suojaava pykälä

  • 27.10.12:17
    Lewis Hamilton

    Lewis Hamilton avautui vääryydestä: "Melko hullua"