JJ Lehdosta Kimi Räikköseen – Sauberin autotalliprojektista kasvoi F1:n menestystarina

Kimi Räikkösen paluu Sauberin F1-kuljettajaksi sulkee ympyrän sveitsiläistallin tarinassa. Suomalaiskuskin kanssa historiansa parhaan kauden ajanut tiimi on ollut vuosikymmenten saatossa merkittävä yhteiskumppani useammalle valmistajalle.

Pääkuvan videolla C Moren asiantuntijan Toni Vilanderin ajatuksia Kimi Räikkösen ja Charles Leclercin sopimusuutisista.

MAINOS

F1-kausi suorana C Morella – Singaporen GP viikonloppuna

Perjantai: Harjoitukset klo 11.25 ja 15.25
Lauantai: Harjoitukset klo 12.55, aika-ajo klo 15.55
Sunnuntai: Singaporen GP klo 16.00, ennakkotunnelmat klo 14.30!

Kaikki F1-kauden ajojaksot suorina C Morella.

C Moren sivulle pääset tästä

Sauberin tarina alkoi omakotitalon autotallista Hinwilissä, Svetsissä, jossa moottoriurheilu on ollut kokonaan tai osittain kiellettyä Le Mansin vuoden 1955 tuhoisasta onnettomuudesta aina näihin päiviin asti. Tämä ei kuitenkaan hillinnyt Peter Sauberin intoa, sillä muutamassa vuodessa hän kasvatti eri luokista kokemusta hankkimalla tallinsa Le Mans -kelpoiseksi vuoden 1977 kilpailuun.

1980-luvun taitteessa Sauber alkoi valmistaa runkoja Lola-tallin F2-autoihin, mutta palasi urheiluautojen pariin voittaen vuonna 1981 Nürburgringin 1000 kilometrin kilpailun BMW:n M1 -autolla.

Mercedes-yhteistyö johti F1-projektiin

Vuonna 1985 solmittu yhteistyö Mercedes-Benzin kanssa muodostui Sauberin kannalta käänteentekeväksi ratkaisuksi. Talli satsasi edelleen urheiluautoihin, ja vuonna 1990 nuori lupaus Michael Schumacher voitti Sauber-Mercedes C11 -autolla WSC-sarjan päätösosakilpailun Meksikossa.

Schumacher ajoi myös vuonna 1991 Le Mansissa samassa autokunnassa Sauberin tulevan F1-kuljettajan Karl Wendlingerin kanssa.

Tämän jälkeen Peter Sauber alkoi yhdessä Mercedeksen kanssa suunnata katseensa formula ykkösiin. Saksalaisyhtiö pysyi aluksi taustalla rahoittaen Sauberille uuden tehtaan Hinwiliin. Vielä vuoden 1993 F1-debyytissä tallin moottorivalmistajana toimi Ilmor, joka oli aiemmin toimittanut moottoreita Leyton Housen ja Marchin nimellä kulkeneelle tallille sekä Tyrrellille.

JJ Lehdon sensaatiomainen debyytti

Mercedeksen varovainen tulo formula ykkösiin näkyi vielä Sauberin tulokaskaudella. Moottorivalmistaja Ilmor sai kuitenkin voimakasta taustatukea eikä Mersun satsaus F1-sarjaan pysynyt salassa, vaikka yhtiö piti brändinsä yhä lajin ulkopuolella.

Tulokset olivat kuitenkin vakuuttavia. Talliin rekrytoitu JJ Lehto täräytti heti avauskisassa Etelä-Afrikassa kuudenteen lähtöruutuun ja toi kisan viidennellä sijallaan Sauberille ensimmäiset MM-pisteet. Tätä seurasivat Lehdon nelossija Imolassa sekä vähitellen vauhtiin päässeen Wendlingerin neljäs paikka Monzassa.

Tulokset vakuuttivat Mercedeksen, joka teki paluun F1:een omalla nimellään heti seuraavalla kaudella 1994 – ensimmäistä kertaa liki 40 vuoteen. Vuotta myöhemmin Mercedes vaihtoi kuitenkin McLarenin taustalla, mikä johti lopulta Mika Häkkisen vuoden 1998 ja 1999 maailmanmestaruuksiin.

Räikkösen tulokaskausi Sauberin historian menestyksekkäin

Sauberin F1-talli vaihtoi vuonna 1995 Fordin moottoreihin, mutta kehitys ei pysähtynyt Mercedeksen suunnattua huomionsa isompiin suunnitelmiin. Heinz-Harald Frentzen toi tallille historiallisen palkintosijan yllettyään Monzassa kolmanneksi. Seuraavalla kaudella Johnny Herbert teki saman Monacossa – toki tuossa sadekaaoksessa maaliin pääsi vain kolme autoa.

Kahden Fordin moottoreilla ajetun kauden jälkeen Sauber löysi vuonna 1997 yhteistyökumppanikseen Ferrarin, jonka valmistamilla koneilla sveitsiläistalli kisasi aina vuoden 2005 yrityskauppaansa asti. Moottorit oli kuitenkin nimetty Ferrarin sijaan malesialaisen pääsponsorin Petronasin mukaan.

2000-luvulle tultaessa tallissa oli vieraillut useita huippuluokan F1-nimiä: Johnny Herbert, Jean Alesi, Mika Salo, Nick Heidfeld, Felipe Massa ja muuan Kimi Räikkönen, joka runnottiin väkisin Sauberin kisakuskiksi vajaalla ajokokemuksella kaudella 2001.

Räikkösen tulokasvuodesta muodostui koko Sauberin tähänastisen historian menestyksekkäin, kun talli ylsi valmistajien MM-sarjassa neljännelle sijalle. Kauden 2001 parhaan sijoituksen toi kuitenkin Heidfeld, joka oli kolmas alkukaudesta ajetussa Brasilian osakilpailussa.

Myynti BMW:lle ja paluu itsenäiseksi talliksi

Peter Sauber myi kesällä 2005 enemmistöosuuden F1-tallistaan BMW:lle, jonka aiempi projekti Williamsin kanssa oli hiipunut vähitellen lupaavan nousun jälkeen. Samalla tallipäällikkö Sauber väistyi vuosiksi taka-alalle, mutta nimi säilyi koko neljän kauden ajan BMW Sauberina.

Menestystä alkoi tulla toisella kaudella vuonna 2007, jolloin tiimi nousi valmistajien MM-sarjassa peräti toiselle sijalle Ferrarin jälkeen, kun McLarenilta vietiin koko sen ansaitsema pistepotti vakoiluskandaalin seurauksena.

Nick Heidfeld ajoi BMW Sauberille ensimmäisen kakkossijan Kanadassa 2007, mutta tallikaveri Robert Kubican raju onnettomuus jätti saavutuksen varjoonsa. Vuotta myöhemmin kaksikko ajoi samalla Montrealin radalla kaksoisvoittoon Kubican otettua ykköspaikan.

Kauden 2009 suuret sääntöuudistukset aiheuttivat dramaattisen iskun myös BMW:lle, joka vetäytyi sarjasta kesken kauden. Peter Sauber tuli hätiin ja tiimi sai vietyä kauden kunnialla loppuun. BMW:n nimi pysyi tallin yhteydessä vielä kaudella 2010, mutta todellisuudessa edellisestä omistajasta ei ollut mitään jäljellä. Myös moottorit olivat vaihtuneet Ferrarin V8-myllyihin.

Myrskyisistä vuosista Ferrarin siipien suojiin

Paluu F1-sarjaan yksityistallina tarkoitti Sauberille myös putoamista valmistajien taulukossa alempaan kastiin. Kaudella 2012 Sauber otti viime vuosien parhaan sijoituksen oltuaan MM-sarjan kuudes. Tuolta vuodelta ovat myös tiimin 2010-luvun ainoat palkintosijat, kun Sergio Perez oli kolmas Kanadassa ja Kamui Kobayashi samoin kolmas kotikisassaan Japanissa.

Peter Sauber myi keväällä 2012 kolmasosan osakekannastaan toimitusjohtajana toimineelle Monisha Kaltenbornille. Samana vuonna tallin perustaja vetäytyi eläkkeelle jättäen myös tallipäällikön ja puheenjohtajan tehtävät muille.

Menestyksen vuodet olivat kuitenkin kaukana takana, ja Sauber alkoi vähitellen hiipua F1-sarjan häntäpään talliksi. Voimanlähteiden vaihduttua V6-hybridimoottoreiksi kaudella 2014 Sauber jäi ensimmäistä kertaa historiassaan kokonaan ilman pisteitä heikoksi osoittautuneilla Ferrarin koneilla.

Seuraava kausi käynnistyi käsittämättömällä tapauksella, kun talousvaikeuksiin ajautunut Sauber kävi vielä Melbournen avausviikonlopun alla oikeutta kuljettajapaikoistaan. Talli oli nostanut kuskeikseen isojen sponsoripottien avulla sarjaan tulleet Marcus Ericssonin ja Felipe Nasrin, vaikka sillä oli jo aiemmin tehty sopimus hollantilaisen Giedo van der Garden kanssa. Ajopaikkaa oli lisäksi lupailtu myös muille kuljettajille.

Lopulta F1-pomo Bernie Ecclestone onnistui sovittelemaan osapuolten välisen riidan tuntuvalla rahallisella kompensaatiolla, mikä sai kiistan raukeamaan. Sauber kuitenkin jatkoi suurissa talousvaikeuksissa, mikä näkyi seuraavina vuosina muun muassa moottoririntamalla. Talli päätti kaudella 2017 turvautua Ferrarin edellisen vuoden moottoriversioon, hyläten samalla kaikki haaveet menestyksestä.

Ferrari on kuitenkin vähitellen lisännyt panostaan moottoriasiakkaansa toimintaan, ja vuoden 2017 lopussa italialaisyhtiö tiedotti aloittavansa Sauberin kanssa yhteistyön, joka toi samaan konserniin kuuluvan Alfa Romeon näkyvästi mukaan toimintaan. Samalla Ferrari-suojatti Charles Leclercille järjestyi paikka Sauberilta.

Alle vuotta myöhemmin osapuolet tiedottivat Leclercin ja Kimi Räikkösen vaihtavan paikkoja keskenään.

Lue myös:

    Uusimmat