Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Mainostajien ansiosta Youtubessa liikkuvat nyt suuret rahat – tubettaja: "Jos verrataan vaikka päivätöihin, niin tienaan nyt kolminkertaisesti"

7:25Tubettajat ja mainostamisen maailma
Julkaistu 10.04.2018 15:16

Petra Sundell

petra.sundell@mtv.fi

Viikoittain Youtube-tähdet tavoittavat videoillaan jopa satojatuhansia katsojia. Mainostajat ovat kiinnostuneet videopalvelun mahdollisuuksista. Aiheesta keskusteltiin Huomenta Suomessa keskiviikkona.

Tubettajat tienaavat Youtube-videoillaan katselukertojen mukaan, mutta myös eri yritysten kanssa tehtävien kaupallisten yhteistöiden kautta. Tubettajat Joona Hellman ja Sini Laitinen, joka tunnetaan nimellä Papananaama, elättävät itsensä Youtube-videoilla.

Tutkimuksen mukaan jopa 92 prosenttia kaikista 15–​​​​​​​25-vuotiaista suomalaista katsoo joskus tubettajien tuottamaa sisältöä. 84 prosenttia tutkimukseen vastanneista suhtautuu positiivisesti tai neutraalisti tubettajien kaupallisiin yhteistöihin.

Tube-yhteistöihin suhtaudutaan positiivisemmin kuin mainontaan internetissä, ulkona, elokuvissa tai radiossa. 84 prosenttia 18–35-vuotiaista kertoi, että voisi kuvitella ostavansa tuotteen tai palvelun Tube-videon perusteella. Lähde: Töttöröö & Annalect 2017.

– Jos verrataan vaikka päivätöihin, missä olin jossain vaiheessa kahvilassa, niin tienaan minä nyt varmaan tuplat tai kolminkertaisesti. Jos on sesonkiaika, silloin tienaa enemmän. Kesällä, alkuvuonna on hiljaisempaa ––, mutta syksy ja kevät ovat yleensä kovaa aikaa. Silloin eletään ”high lifea”, tubettaja Joona Hellman nauraa.

– Välillä minulle tulee todella hyviä tarjouksia, mutta välillä ne eivät vain ole sellaista, mitä pystyn tai haluan tehdä. Minulla on varmaan enemmän menetettyjä tienestejä kuin mitä olen ansainnut, Sini Laitinen sanoo.


Tubettajat kertovat, että yhteistyökumppanit valitaan pääasiassa niin, että ne sopivat yhteen oman henkilöbrändin kanssa ja yhteistyövideosta saa jollakin tavalla kiinnostavan.

– En halua hymyillä hammastahnapaketti kädessä, Sini kertoo.

Hurja muutos viidessä vuodessa

A-Lehtien nuorten medioiden liiketoimintajohtaja ja Tube-lehden perustaja Anni Lintula kertoo, että muutos viimeisen viiden vuoden aikana tubettamisessa on ollut hurja. Vielä viisi vuotta sitten Youtube-videoiden tekeminen oli hyvin harrastelijamaista, mutta viimeisen kahden vuoden aikana ala on ruvennut ammatillistumaan ja kiinnostamaan mainostajia.

– Tubettajilla on ihan valtava veto omassa kohderyhmässään, pääasiassa nuorissa tytöissä, Lintula sanoo.

Joona Hellmanilla on 72 000 Youtube-seuraajaa, Papananaamalla lähes 147 000 seuraajaa. Miten tubettajat itse suhtautuvat suosion tuomaan vastuuseen? Katso yllä oleva video.

LUE MYÖS: Ilona, 19, elättää itsensä Youtubella – "Vanhemmat sanoivat, mene oikeisiin töihin"

Lisää aiheesta:

Timo, 56, on "hiljainen maalaispoika", jonka arkea kymmenet tuhannet seuraavat – yksi asia vaikutti ratkaisevasti Metsa Man -tubekanavan suosioonSuositut tubettajat paljastavat hätkähdyttävän totuuden somesta – "Kukaan ei jaksa katsoa..."Somevaikuttaja Natalia Salmelalla lähes 200 000 euron tulot viime vuonna – näin somevaikuttajat suhtautuvat median veropäiväänMenestysuran luonut YouTube-tähti Sita Salminen, 26: "Olin vähätellyt omia kykyjäni"YouTube-tuloilla vaurastunut Roni Bäck säästää miltei kaiken, minkä ansaitsee – ostanut tähän mennessä jo kaksi asuntoaTubettaminen on tämän päivän nuorisokulttuuria, jota vanhempi polvi ei ymmärrä: "Ilmiötä ei tunneta"
YouTubeDigiLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

YouTube
  • 10.10.17:00
    Someäidit

    Kaksi äitiä -tubettajat Suski ja Ella: Vauva!

  • 6.10.09:16
    Sonja Hämäläinen

    Youtube-tähti Soikku odottaa perheenlisäystä – syksyiset otokset julki

  • 30.9.07:07
    Donald Trump

    Youtube maksaa Trumpille miljoonakorvaukset

  • 14.9.09:10
    Juuso Karikuusi

    Juuso Karikuusi teki suuren päätöksen ja jäi "tyhjän päälle" – yllättävän puhelinsoiton jälkeen asiat loksahtivat paikoilleen

  • 8.9.21:14
    Nepal

    Nuoret raivostuivat hallituksen somepäätöksestä Nepalissa, lähes 20 kuollut