Viikoittain Youtube-tähdet tavoittavat videoillaan jopa satojatuhansia katsojia. Mainostajat ovat kiinnostuneet videopalvelun mahdollisuuksista. Aiheesta keskusteltiin Huomenta Suomessa keskiviikkona.
Tubettajat tienaavat Youtube-videoillaan katselukertojen mukaan, mutta myös eri yritysten kanssa tehtävien kaupallisten yhteistöiden kautta. Tubettajat Joona Hellman ja Sini Laitinen, joka tunnetaan nimellä Papananaama, elättävät itsensä Youtube-videoilla.
Tutkimuksen mukaan jopa 92 prosenttia kaikista 15–25-vuotiaista suomalaista katsoo joskus tubettajien tuottamaa sisältöä. 84 prosenttia tutkimukseen vastanneista suhtautuu positiivisesti tai neutraalisti tubettajien kaupallisiin yhteistöihin.
Tube-yhteistöihin suhtaudutaan positiivisemmin kuin mainontaan internetissä, ulkona, elokuvissa tai radiossa. 84 prosenttia 18–35-vuotiaista kertoi, että voisi kuvitella ostavansa tuotteen tai palvelun Tube-videon perusteella. Lähde: Töttöröö & Annalect 2017.
– Jos verrataan vaikka päivätöihin, missä olin jossain vaiheessa kahvilassa, niin tienaan minä nyt varmaan tuplat tai kolminkertaisesti. Jos on sesonkiaika, silloin tienaa enemmän. Kesällä, alkuvuonna on hiljaisempaa ––, mutta syksy ja kevät ovat yleensä kovaa aikaa. Silloin eletään ”high lifea”, tubettaja Joona Hellman nauraa.
– Välillä minulle tulee todella hyviä tarjouksia, mutta välillä ne eivät vain ole sellaista, mitä pystyn tai haluan tehdä. Minulla on varmaan enemmän menetettyjä tienestejä kuin mitä olen ansainnut, Sini Laitinen sanoo.