Kansalaisjärjestö Eettisen kaupan puolesta ry kertoo raportissaan, että suomalaiset vaatebrändit ovat parantaneet vuodessa huomattavasti vastuullisuustyötään. Pienet yritykset pärjäävät asiassa suuria paremmin.
Eetti ry:n raportissa arvoitiin 35 suomalaisen vaatebrändin vastuullisuutta ilmasto-, ympäristö- ja ihmisoikeustyön sekä läpinäkyvyyden kriteereillä.
Menestyminen vastuullisuustyössä tarkoitti esimerkiksi selvitystyötä ja täsmällisen tiedon julkaisemista. Osa yrityksistä on tehnyt lisäksi konkreettisia parannuksia esimerkiksi lisäämällä vastuullisten raaka-aineiden käyttöä, vähentämällä pakkausmateriaalien määrää sekä siirtymällä käyttämään uusiutuvaa sähköä.
Eetti huomauttaa tiedotteessaan, että samanaikaisesti Suomen suurin vaateyritys Luhta sekä suurimmat vaatekaupat S-ryhmä ja Kesko sanovat valmistavansa vastuullisia vaatteita ja kehittävänsä vastuullisuustyötään, mutta eivät tarjoa tietoa lupaustensa tueksi.
Raportin mukaan parhaiten pärjänneet brändit ovat:
- FRENN
- Globe Hope
- PaaPii
- Papu
Huonoimmin sen sijaan pärjäsivät:
- Luhta Sportswear Companyn brändit (Luhta, Torstai, Rukka ja Your Face)